Inlägg från: lennartsdotter |Visa alla inlägg
  • lennartsdotter

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Vakna 4-8 ggr/natt är väl ingenting i den åldern. Fullständigt normalt, varför är det något som ska tränas bort?

Det "normala" för barn i den åldern är inte att sova hela natten. Några uppvaknanden är fullt normalt och ingår i den normala sömncykeln.

Det största frågetecknet från min sida är dock hur tusan man mäktar med att höra sitt barn ligga och skrika i en halvtimme.

• lennartsdotter
    allakantralla skrev 2010-02-24 23:33:26 följande:
    My god, läste du ts eller inte? Dottern skrek inte förtvivlat, och inte heller utan att någon kom till henne.
    Varför skrek barnet då tro? Vad är din teori? Gissningsvis skrek inte barnet av glädje eller lättnad iaf. Om skriket sedan berodde på en känsla av ensamhet, rädsla, oro osv. eller lite av allt blandat i en kompott spelar väl egentligen ingen roll. Grunden till skriken är en negativ upplevelse hos barnet. Eller manipulerar 6 månader gamla spädbarn sina föräldrar? Skriker bara för att jävlas?
  • lennartsdotter
    allakantralla skrev 2010-02-24 23:37:47 följande:
    I detta fall: vad exakt är det TS dotter har fått betala?
    Minst all den tid barnet skrek i negativa känslor. Om det ger någon permanent effekt vet vi inte, men där och då när barnet skrek mådde det iaf inte sådär vidare bra även om barnet var mätt, torrt och hade tak över huvudet.
  • lennartsdotter
    allakantralla skrev 2010-02-24 23:41:58 följande:
    Jag vet inte varför hon grät, barn gråter av alla möjliga olika anledningar. Man vet inte alltid varför. Eller vet du? Men man försöker göra så gott man kan för att trösta och lugna ändå. Och det gjorde ju TS. Barnet gnällde och grät, Ts och sambon var hos henne med jämna mellanrum. Nej, jag tror inte så små barn manipulerar sina föräldrar eller någon annan heller för den delen. De skriker inte för att jävlas. De behöver något, eller vill ha något.
    Nej, det finns inte alltid ett givet svar till varför ett barn gråter men när man tillåter barnet att gråta i en halvtimme utan utan att egentligen göra någonting åt det så tillgodoser man knappast barnets behov. Hade barnet somnat efter 5 minuters gråt/skrik, fine. Då har behovet kanske tillgodosetts för behovet kanske var just att få vara ifred för att kunna somna. När barnet kontinuerligt fortsätter skrika får man väl tro att det antingen är någonting som är fel eller att strategin man använder inte funkar. Oavsett vilket är det inte att tillgodose barnets behov att fortsätta lämna det ensamt.
  • lennartsdotter
    allakantralla skrev 2010-02-24 23:47:10 följande:
    Jag håller med om att skrik innebär negativa känslor. Menar du att små barn inte får ha negativa känslor, eller att det är farligt för dem att ha det? Jag förespråkar verkligen inte skrik på något sätt, men nån jäkla måtta får det väl ändå vara. TS barn var ett barn som uppenbarligen klarade denna metoden bra. Jag hade inte alls haft samma syn på någon som försökte använda sig av 5-minutersmetoden på ett barn som bara skrek i timmar. Verkligen inte. Men TS dotter verkade ju lugna sig. För övrigt fick jag idogt rådet från BVC att bära och vyssja mitt eget barn till sömns, trots att han skrek tills han spydde. Där var ju min omedelbara närhet till direkt skada för honom, trots att jag gjorde allt jag kunde.
    Barn får absolut ha negativa känslor men jag tycker inte att det är lämpligt att lämna dem ensamma med dem, inte i den ringa åldern.

TS skriver inte exakt hur länge barnet har gråtit utan nämner bara att barnet vaknade och grät samt att det tog 45 minuter för barnet att somna om. Vad barnet gjorde annat än att gråta under de där 45 minuterna framgår inte så jag drar (kanske förhastat) slutsatsen att "gnället" höll i sig nästan hela tiden.
  • lennartsdotter
    andeta skrev 2010-02-25 03:22:15 följande:
    När  kan man börja med fem min metoden? och hur går det till?
    Det gavs en länk till Eckerbergs hemsida tidigare i tråden (han är alltså mannen bakom metoden). Metoden är främst utformad för barn med konstaterad sömnstörning.
  • lennartsdotter
    mandelblomma skrev 2010-02-25 11:14:46 följande:
    på fl hör jag talaom barn som blivit apatiska eller tok klängiga ja..irl har jag inte stött på någon ;)Och som jag skrev från början, alla metoder passar inte för alla barn, självklart måste man vara lyhörd och utvärdera det man gör!
    Det är antagligen väldigt få som ens provar hälften av de "metoder" som finns (personligen är jag allergisk mot metoder eftersom de flesta mer eller nindre utgår ifrån att barn är stöpta i samma form). 5 mm provas ofta innan man läst in sig på andra alternativ eftersom man får höra att det är någon slags quick fix. Eller möjligen väljer man 5 mm efter att man läst om andra, skonsammare, metoder eftersom de andra metoderna antagligen kommer kräva mer planerande, mer tankeverksamhet och längre tid. Det är ju jobbigt.
  • lennartsdotter
    muffin skrev 2010-02-25 11:28:48 följande:
    Visst får man problem med hyn om man sover dåligt. Och ja, mina barn sov 10-12 h från att de varit 2 månader (äter alltså inte ens på natten). Jag bli nästan arg när jag hör hur föräldrar daltar med sina ungar och ger dem nattvälling när de är alldeles för gamla. barn behöver oxå sömn.
    Vad är det för farligt med att ge nattvälling om barnet är hungrigt? Om barnet vaknar av hunger och somnar om efter det fått välling, vad är skadan?
  • lennartsdotter
    mandelblomma skrev 2010-02-25 11:26:57 följande:
    vet inte riktigt vart du vill komma me ditt inlägg *nyvaken* men min erfarenhet personligen är att 9 av 10 som kör fem minuters är helt slutkörda av trötthet och att familjen mår dåligt av sömnbristen på ett sätt som inte heller gynnar bebisen som inte vill sova.
    Ingen av de jag känner som använt metoden har använt den pga. det. De har kört på den för att "det är dags att lära barnet att sova ordentligt".

Sedan kan jag då undra varför man väntar till det yttersta med att ta tag i något som uppenbarligen är ett problem. Om föräldrar kollar upp hur det förhåller sig med sömn hos spädbarn och vilka alternativ som finns för att få barnet att sova bättre behöver man inte köra in sig i väggen. Kan man inte lösa situationen själv ska man söka hjälp hos sjukvården.
  • lennartsdotter
    LivetMedLova skrev 2010-02-25 09:22:24 följande:
    Jag har dessutom väldigt svårt att sova på dagarna när Lova sover. Alltid haft svårt vid det. Och som det varit tidigare så har hon knappt sovit om dagarna utan sovit i korta intervaller, för hon har bökat såå mkt. Då har jag varit tvungen att springa dit direkt och TILLFREDSTÄLLA henne. Sedan så är det oftast mkt som ska fixas när hon väl sover så passar jag på.
    Det går att lära sig att sova.{#lang_emotions_wink} Funkar det att "lära" ett spädbarn att sova funkar det i allra högsta grad på vuxna människor och det finns faktiskt väl utvecklade metoder för att vuxna ska lära sig sova också.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!