LivetMedLova skrev 2010-02-27 22:54:07 följande:
Du frågar "hur vet man att barnet inte mår dåligt?"... haha. En fruktansvärt dum fråga, svaret är ju ganska uppenbart. Speciellt i mitt fall. Om min dotter aldrig har varit gladare än såhär och är jättepigg om dagarna och är nyfiken och utforskar omgivningen för fullt, med mera, så kan jag inte tolka det på något annat sätt än att hon är väldigt nöjd och trygg. Eller skulle du anta att ditt barn mår dåligt om det skulle bete sig så.....? Om ett barn inte är tryggt och mår dåligt så skriker/gnäller/gråter det ju?! Som hon gjorde tidigare. Det förstår ju vem som helst? I synnerhet du själv som är mamma? Och barnvakt har, som någon skrev tidigare, många inte råd med. Det skulle inte vi ha. Det är väl självklart att barn märker av ifall sina föräldrar inte mår bra och tex är stressade, osäkra och oroliga etc. Det är just då barn själva blir oroliga! Inge snack om saken. Föräldrarna är ju deras trygghet, men är inte föräldrarna trygga i sig själv så blir det som det blev för mig. Det började ju i mitt fall gå så lång att det var tungt att ta hand om Lova själv om dagarna samt att kunna ta hand om mig själv. Det gjorde mig inte mindre kärleksfull mot henne men hon kände med all säkerhet av att jag var orolig, stressad och hängig. Hon kände att något inte stämde, då blev det som en ond cirkel. Hon blev ännu mer gnällig och orolig och grät. Varje stund på dygnet kände jag oro att "snart kommer gnällen komma", och det kom ju ofta! Varje kväll när jag gick och la mig hade jag så svårt att somna för jag tänkte att snart kommer hon vakna och 'behöva mig', då ville jag ju vara där direkt för henne! Och varje gång började hjärtat bulta för fullt. Det var jättejobbigt! När hon väl sov stressade jag med att föröska hinna med de saker jag skulle göra, som att fixa mat och sedan Äta maten. Fick ju allt som oftast äta kall mat, och aptiten försvann ju rätt snabbt. Sen stressa för att göra mig i ordning om jag skulle iväg. Passa tidert var en omöjlighet. Jag slutade typ boka upp saker och stannade mest hemma. Jag har aldrig sett Lova varit så här nöjd och glad, det är ett stort bevis på att hon känner trygghet. Hon är glad heela dagarna Och kvällarna. Förut hade hon mest bara glada stunder på morgonen men sedan knappt alls då, utan det var gnäll dygnet runt. Hon kunde aldrig sova en längre stund, hade vi tur sov hon en timme i sträck. Men det var inte ofta utan det var typ 20 minuters intervaller, dygnet runt. Och hennes vakna tid var hon mestadels gnällig och obekväm av sig. Men nu mår hon så himla bra! :D Det känns helt fantastiskt. Hon har börjat skratta igen, hon tok-ler mest hela tiden, dag och kvällstid =D
Nej, barnet behöver inte påverkas alls av en stressad mamma som mår skit.
Sålänge man ger kärlek o tar hand om barnet så räcker det gått.
Att må skit behöver nämligen inte betyda att man är dålig som mamma el för över stresade känslor.
Dock finns risken där, ja.
Jättebra att ditt barn verkar mår bra av denna metod..men som en viss person skrivit i tråden finns det fakta på att barn som får gråta sig till sömns ensamma klarar av stress sämre när dom är vuxna.
Om mann inte har råd till barnvakt kanske soc kan hjälpa en med någon?(om det är kris dvs)?