• Soffifi

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Hej Lovas mamma,
    Gick in idag och kollade vad som stod skrivet om 5mm på FL eftersom vi utgått från den själva och helt plötsligt fått sova mer än 2h i sträck på nätterna.. Var lite intresserad av andras erfarenheter men som vanligt här på FL är det mest kritik, tjafs och bråk.. Synd tycker jag, framförallt eftersom du bara ville dela med dig av din glädje över att ha hittat en metod som fungerade.

Först och främst så heter det enligt skaparen inte 5mm utan somna-själv-metoden vilket jag tycker beskriver innehållet bättre. Sen är jag väldigt nyfiken på vad somna-själv-metoden innebär för dem som inte tycker att du Lovas mamma följt den.

Vår dotter är 1 år och tre veckor och har sedan hon föddes inte sovit en hel natt förrän i lördags. I torsdags började vi att lära henne somna och somna om själv. För oss har det stora problemet varit nätterna då hon oftast vaknast minst varannan timme och velat nånting, bli vänd, få nappen eller nåt annat som hon inte ens verkar veta själv.
    Första kvällen tog det ca 20min vid läggningen innan hon sov(inget hysteriskt skrik, mest missnöjt högljutt gnäll) och den natten vaknade hon bara två gånger innan vi gick upp för dagen vid halv åtta-tiden. UNDERBART!!
    Såklart tvekar man själv ibland men trots allt vet jag av erfarenhet att hon inte blivit hjälpt av att få sova mellan oss, bli hållen i handen i sin egen säng eller något annat. Hon behövde helt enkelt hjälp att lära sig att somna själv.

Nu har det gått fem nätter sedan vi började och allas vår sömn är såå mycket mer harmonisk. Förr vaknade hon på morgonen och grät, nu ligger hon mest och babblar tills vi vaknar och tar upp henne. Hon vaknar till ibland på nätterna men behöver oftast ingen hjälp av oss, letar reda på nån av napparna vi lagt i sängen och stoppar själv in den halvt sovandes.

Jag blev kritiserad av en granne som (på Facebook) skrev så här:
    Vänta minst ett år!!! Helt galet att barn inte ska få sova tryggt. Barnen blir bara otrygga å knäckta i sin tillit!
    När jag då sa att jag inte ville vänta ett år med att sova svarade hon:
    Det vill jag också att du ska få göra!!! Men det funkar inte så att man kan tvinga ett litet barn att genom panikskrik lära sej förstå. Låt henne sova med dej så sover ni båda! Tvinga nu och hon sover aldrig mer riktigt bra!
    När jag sedan skrev att hon sovit en hel natt hörde jag inget av henne mer..

Jag tycker att man får göra det man tror på och känner är bäst för sitt barn och önskar att människor runtomkring skulle kunna visa lite mer respekt..

Så, varsågoda att attackera nu. Jag har nämligen tagit igen min sömn de senaste dagarna och är inte lika känslig som vanligt.
    {#lang_emotions_cool}

Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!