Inlägg från: Jagvetmest |Visa alla inlägg
  • Jagvetmest

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Appropå att få barn att sova hela natten och inte behöva få mjölk/välling mitt i natten:  vi  gav våran 6 månaders lite potatismos vid 18 tiden (som han äääälskade), sedan mjölk/ välling vid 20.00. Nu sover han gott hela natten- proppmätt.

• Jagvetmest
    vittra skrev 2010-04-19 11:53:39 följande:
    Du är i sådan försvarsställning att det mest är du som framstår som patetisk. Jag hackar på andra för att jag skriver att barn faktiskt är glada och nöjda även om de inte blir kurade? Men det är ju ett mycket tydligt mantra som även jag uppfattat gäller bland alla dem som använt 5mm. Varför är du så enormt aggressiv? Och varför särskilt på mig? Jag har inte ens skrivit särskilt mycket i denna tråd, men tydligen trampar man ju på en hel del ömma tår så det visar väl snarast på hur rätt man har...
    Vittra: Nu har jag skummat igenom dina inlägg för att se vad det är som du påstår att du gör så himla bra inom barnuppfostran enligt dig själv. Och vet du- jag hittade.... hm ingenting.{#lang_emotions_foot_in_mouth}
    Det enda du gör är att skriva hur fel alla andra har och hur idiotiska deras inlägg är. Så jag har genomskådat dig rätt så bra. Du kan ingenting om barn, men du är enormt duktig på att tala om för andra hur fel dom har och dåliga föräldrar dom är. Kryddat med en alldeles för stor skopa av självbelåtenhet och självgodhet. Att tex tolka irritation över dina hetsande inlägg som att folk egentligen beundrar dig är ju bara höjden av hybris. Tycker du borde ta och gå och skämmas ett slag faktiskt.
    Till er som umgås och uppfostrar era barn med kärlek och värme utan att hela tiden springa och läsa den senaste forskningen ang. varenda liten detalj vill jag säga: Grattis, ni har fattat vad föräldraskap handlar om!
  • Jagvetmest
    LivetMedLova skrev 2010-04-13 13:21:09 följande:
    På ett sätt blir jag lite irriterad på när fler av er skriver att det ligger i barns natur att vakna flera ggr per natt, att sova dåligt både det första och det andra halvåret och att de hamnar i olika separationsfaser osv. Att man liksom inte ska ha något där att göra, att man inte ska göra någonting för att riskera att "förstöra" naturens gång. Som att det skulle kunna ske något hemskt! Att ens barn kanske blir helt galen eller psykiskt sjuk eller får ngn sorts trauma av att få styras in i bättre rutiner... Man ska bara vänta ut tiden och hoppas på att det blir bättre..Att det är naturligt att bebisar vaknar på nätterna och att de hamnar i olika faser, ja, det må vara så. Men om man KAN göra något åt det, varför inte försöka göra det då? Jag menar att man kan styra in sitt barn i bättre vanor. SÅ mycket handlar om vanor och rutiner. Det är A och O. Man kan göra det på ett bra sätt som inte behöver vara hemskt. Vi försökte såklart göra mycket saker innan vi valde att göra detta. För jag var också emot 5MM innan. Men istället blev det bara alldeles för mkt för min dotter och blev bara som en röra av allt. Vi kanske var för ivriga. Men det hade nog gått lite för långt också innan vi verkligen försökte göra ngt åt hur tillvaron såg ut. Men en del saker kunde vi inte styra över så bra heller, vi flyttade och det var mkt nytt för oss och Lova.Jag blir också helt less på att en del hävdar att deras barn minsann är hungriga på nätterna och ska ha välling när de är 2 år! Det är ju nästan skrattretande. Säger bara stackars barn och framförallt föräldrarna. Det handlar endast om en dålig vana. Sedan finns det väl undantag om barn som faktiskt behöver det av någon anledning. Men om man då ska följa naturens gång så sägs det ju att bebisar ska sluta med nattmålen/målet runt 5-6 mån. För då behöver de inte äta på nätterna. Men det är ju svårt att styra bort det för att det har blivit en vana att vakna och få mat av mamma/pappa. Det finns metoder för det med. Men tänk om det också är farligt för ens barn!?.....Man gör sitt barn och sig själv en tjänst om man försöker skaffa bra rutiner och vanor tidigt.Ett barn anpassar sig snabbt! Så är det.Varför ska man som mamma låta det bara vara på ett visst sätt för att man har hört att "så här ska det vara". Det är som att man är rädd för att något hemskt ska hända om man försöker styra in sitt barn i bra vanor? Det är inget Fel i det!! Det är ju precis det dom behöver! Ett barns föräldrar, inte minst mamma är sitt barns vägledare. Dom vet ju själva inte hur saker och ting ska vara. De följer sin mamma och pappa. VEM mår inte bra utav att få sova hela nätterna liksom? Eller att kanske bara ha 1-2 uppvak där barnet snabbt somnar om. Ännu bättre om de kan somna om på egen hand. Ens barn mår definitivt bra av det och även då föräldrarna. Det blir oftast bara onda cirklar annars. Det är så jäkla tabu att be om hjälp, att prata om att något är jobbigt med föräldrarskapet eller ens barn, det är tabu att klaga över det. Man som mamma ska bara acceptera, oavsett hur man själv mår! Annars kan det ju misstolkas.. typ som att man inte skulle orka med sitt eget barn. Att man i värsta fall inte vill ha det eller ångrar sig eller något sånt. Inte undra på att det är rätt vanligt med förlossningsdepression. Det är ju så mkt nytt, sådan omställning, sömnen blir dålig och man känner sig lätt otillräcklig och hjälplös som mamma.Men så ska det vara misann! Det är så det är att vara morsa. Man ska bara ta emot och acceptera, oavsett om man själv håller på rasa samman. Man kan ju inte göra något annat än att låta det vara som det är. Man ska bara vänta ut tiden liksom.. För snart går det nog över. Det är bara en fas de är i. Snart kommer dock en ny. Har jag läst. Hm. oj, nu blev det knepigt! Får Hoppas att den blir bättre..  För så här är det, det har vi läst och så säger barnmorskorna. Man ska bara bita ihop. Oavsett om man som mamma håller på att gå närmre och närmre in i väggen. Men det är ju också tabu att tala om, som mamma ska man ju ha omänskligt mycket tålamod!? Varför ska man låta det vara på ett dåligt sätt !? Varför ska man acceptara att må dåligt? Ännu mer låta sitt barn må dåligt pgr av att bara låta det vara som det är, "för det är ju naturens gång att det är såhär"... Jag var nära att brista, mitt tålamod skulle inte hålla så mycket längre. Jag var livrädd. Tänk om man skulle göra något fruktansvärt dumt!? Man har ju hört om knäppa hemska föräldrar som tex skakar sitt barn. Men inte skulle jag kunna göra något sånt!! Nej gud nej! Men i de värsta stunderna kunde jag faktiskt förstå att en del gör något så hemskt! För man är så jävla hjälplös och förståndet håller på att brista. Ingeting hjälper och frustrationen är ett faktum. Men jag hade det i mina tankar ofta, att inte bli en sån/göra något sånt hemskt. Och när det blev för jobbigt tog jag djupa andetag och gjorde något annat för en liten stund. Gick iväg till ett annat rum. Det hjälpte. Fyfan, skulle ju aldrig kunna skada mitt eget barn!!! Men att man kände att tålamodet höll på brista var ju inget man ville säga till folk. Inte heller barnmorskan. Man sa väl kanske att det bara var lite jobbigt, med sömnen och sådär. Men de sa också att de bara var i någon fas och att det går över.. Men skulle jag berätta hur jag egentligen kände och hade det då kanske man skulle anses vara en lite sämre mamma som inte orkar med sitt eget barn.. något i den stilen. Att man är lite knäpp eller inte mår bra psykiskt. Men jag bet ihop ett jäkla bra tag. Höll skenet uppe. Höll allt inne líksom. Men det är ju faktiskt sällan bra att göra det. Till slut mådde ingen av oss i min familj speciellt bra av hur vi hade det. Jag är SÅ glad över att vi gjorde något åt saken, och det gick ju så snabbt och lätt. Det var kanske precis Det min dotter behövde för att komma till ro och slappna av. Det var kanske därför hon inte gjorde något speciellt motstånd. Men i andras ögon låter det kanske som att hon typ har lärt sig att mamma och pappa inte bryr sig, dom kommer inte och ger upp och skrika. SÅ var det definitivt inte! Hade det varit en pers och tagit mkt längre tid, och om hon tex gallskrikigt och gjort motstånd så hade jag inte gjort det där! Man känner rätt tydligt vad som är rätt coh fel. Man hör skillnad på skrik och skrik.Det där funkade bra för henne. Det var rätt för oss alla. För hon sover i princip varje natt hela natten i sitt eget rum sedan dess. Vaknar hon till någon gång, vilket sker sällan, så är det bara små små gnäll, i sömnen i princip. Och hon blir lugn av sig själv och somnar om. Ibland går jag in och klappar på henne i alla fall, anske säger något lugnt för att hon ska höra mig, eller ger henne nappen, för att jag inte vill att hon varenda natt ska känna sig ensam och kanske rädd. Men hon har aldrig vaknar och skrikigt.Sedan håller jag med om att man in första taget inte ska hålla på exprimentera för fullt, att ett barn vaknar 1-3 ggr per natt är väl rätt normalt. Att man faktiskt kan bita ihop ett tag. Man orkar mkt mer än vad man tror. Men om det blir som det blev i mitt fall, att Lova själv tydligt inte mådde bra och inte sov mer än 1 timme i sträck dygnet runt. Och att när hon var vaken var gråtig och irriterad mest hela tiden och inte specellt nyfiken osv av sig.. DÅ är det inte normalt. Jag tycker det är heeeelt otroligt fantastiskt hur vi har det nu. Lovas utveckling har gått i rasande takt och är så jääkla glad och sprallig om dagarna. HELA dagarna. Alla vi känner och andra v träffar säger det med. OJ vilken glad liten tjej! Jäämt glad! Det är ju ett tydligt tecken på att hon mår bra och känner trygghet Det känns nästan som att hon tar igen den där tiden då det var dåligt och har galet mycket energi att bli av med nu. hehe. Hon är så himla sprallig och energisk. Och det ger mig så mycket energi med =) ÅH vad jag älskar mitt liv och min fina dotter!Hoppas att fler vågar göra något åt problem de har. Man ska inte behöva ta vad som helst. Man ska inte behöva känna att tålamodet håller på att brista. Att man bara ska acceptera en jobbig tillvaro en längre tid. Inget blir bra om man själv mår uselt. Man måste tänka på sig själv Också. Men självklart går ens barn i första hand. Det är inget jag ens ska behöva säga. Men det är superviktigt att inte glömma bort sig själv.
    Mycket bra skrivet. Du verkar vara en sund och bra mamma!
  • Jagvetmest
    vittra skrev 2010-04-19 13:31:43 följande:
    Beundrar mig? hahaha nu tar vi nog i med en rejäl skopa överdos av egen tolkning! Jag kan massor av barn, och vad ännu bättre är, jag har också erfarenhet av barn. En kombination av detta gör att man faktiskt kan en hel del. Men självklart inte allt. Jag har också lärt mig massor på familjeliv. Det som är synd är att vissa är så enormt ovilliga till att utvecklas.Bara så du vet, det tillhör mitt yrke att veta allt om senaste forskningen. Inte mitt föräldraskap. Även om det är ett stort plus att jag faktiskt vet med stöd i forskning varför jag gör som jag gör.
    "Jag har lärt mig massor på Familjeliv"...
    Ja då så vet jag vad du får allt ifrån. Om du envisas med att hänvisa till forskning så vet nog du lika bra som alla andra att forskningsrapporter dels säger helt emot varandra och dels så får forskaren i stort sett alltid fram det resultat som de själva vill. Åtminstone då det handlar om kvalitativa studier. Jag skulle genom att göra 1000 djupintervjuer kunna visa att människor med fräknar är sämre föräldrar. Om jag ville det alltså. Och du skulle kunna bevisa med en annan studie att de faktiskt är mer intelligenta och bättre föräldrar än mörkhåriga utan fräknar med en konfidensnivå på 99%. Har läst för mycket vetenskapsmetodik för att lita blint till forskning, tyvärr...
    I vilket fall så tror jag du skulle må väldigt bra utav att vara lite mer ödmjuk i din framtoning- för som du beter dig så är det ingen som har lust att lyssna på dig.
  • Jagvetmest
    vittra skrev 2010-04-19 15:03:55 följande:
    Men va? Det är ju lite skillnad på etablerad vetenskap och tex forskningsstudier som dagligen presenteras i aftonbladet...
    Vaddå Aftonbladet? Det är du som nämner den blaskan. Forskningsstudier blir ju sammantaget till en sk "vetenskap". Som du säkert vet så finns det inom olika professioner skilda skolor som uppkommit genom skilda forskningsresultat.
     Ett exempel är behandling av tvångssyndrom med KBT vs. psykodynamisk analys. Förr i tiden var det bara den senare som gällde men på senare år har KBT knappat in. Vetenskap idag kan vara nonsens imorgon. Det vet ju alla som har läst på universitet, eller?
    På samma sätt var det en vetenskap för 100 år sedan att barnaga var den enda uppfostringsmetoden som hade någon effekt. Lyckligtvis är det få som tycker det idag. Förstår du vart jag vill komma? Man kan aldrig helt gömma sig bakom forskning och vetenskap utan ibland så väger den egna känslan och intuitionen MYCKET tyngre. Särskilt då det gäller ens egna barn som man umgås med dygnet runt som förälder.
  • Jagvetmest
    vittra skrev 2010-04-19 21:03:16 följande:
    Du får gärna ta upp någon etablerad vetenskap som påstår att skrikmetoder är bra? Vetenskapen är faktiskt inte alls så spretig som du försöker påskina, särskilt inte när det gäller något så självklart. Men visst, visa på någon forskning så ska jag absolut läsa igenom det.
    Vet inte om det där var till mig men jag har aldrig förespråkat någon metod överhuvudtaget. Tycker att alla metoder är som "parenting for dummies" ungefär...
    Du fortsätter tjata om forskning. Snöa inte in på det- försök lita på dig själv.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!