• LivetMedLova

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Nätterna började bli ett riktigt helvete för oss. Min lilla Lova som nu är 6 månader bökade jättemycket och vaknade 4-8 ggr per natt. Det resulterade i att hon inte var så utvilad och blev mer och mer gnällig om dagarna och sov oroligt då också. Alltid skulle man vara på alerten och bädda om henne igen, eller dra runt henne i vagnen här hemma så att hon somnade om (det var oftast det enda sättet hon somnade på under dagarna), klappa och smeka på henne och ge nappen som åkte ut ständigt!

Tänkte att nu måste vi göra något åt det här! Jag höll på gå i taket av sömnbrist!

Lova har alltid varit beroende av att somna med napp och dessutom på sidan! Så att man fått bädda henne så mot en kudde som stöd. Hon hatar att ligga på rygg och så fort hon tappade nappen var det gnäll.
    Jag orkade inte tillslut. Den här sömnbristen gjorde mig galen. Började känna mig deppig och min hy blev dålig.

Så jag tänkte att jag skulle testa på 5-minuters-metoden i förrgår. Jag var sjukt laddad och tänkte inte ge med mig hur jobbigt det än blev! Hade hört om så många som det funkat så bra för men att de första dagarna och nätterna är riktigt jobbiga. Att det kunde ta upp till 2 veckor innan det var bra. Jag tänkte, nu eller aldrig. Snart kommer den där separatinsfasen också.

Jag var jäkligt nervös över hur det skulle gå med tanke på att hon inte hade någon napp och att hon låg på rygg.

Hon låg och tjötade med sig själv i typ 25 minuter. Kom in var 5e minut och sa godnatt m.m, men gick inte nå nära henne. Sedan kom gnället och gråten. Men det tystnade efter en dryg kvart och jag undrade vad som nu hade hänt! Det kändes misstänksamt tyst..

Men då sov hon!! WOW tänkte jag. Men var osäker, detta kunde ju bara ha varit en engångsförteelse. Hade förväntat mig att hon i värsta fall skulle skrika 2 timmar!

Hon sov då i 4 timmar i sträck. Under natten vaknade hon en gång och gnällde och grät. Då tog det ca 45 minuter innan hon somnade. Jag och min sambo sa godnatt och sådär varannan gång. Den kvällen och natten var ju ingen fara alls!
    Sedan på dagen efteråt gick det bra också, gnäll i ca en kvart båda gångerna hon sov under dagen.
    Och igårkväll somnade hon utan NÅGRA som helst gnäll!!! Och sov i 7 timmar i sträck innan hon vaknade i ca 10 minuter och bara smågnällde lite lite innan hon somnade om i 5 timmar. Så mycket och länge i sträck har hon inte sovit sedan hon var nyfödd typ!!!
    Det har gått kanon idag också! Hon verkar förstå att när jag lägger henne och säger mina "godnatt-ord" och pussar på henne och går så ska hon sova..
    Man ska nog inte dalta så mkt med dom som man tror..

Alltså jag är helt lyrisk!!!
    Är det möjligt att det kan gå såhär snabbt och bra? Har någon annan varit med om samma sak?
    Jag hade förväntat mig en riktig helvetes vecka och verkligen laddat för det här!

Wow. Såhär mkt sömn har jag inte fått på lääänge. Jag mår helt fantastiskt! {#lang_emotions_laughing}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 15:38
    Skriver det här också, skrev det som ett inlägg tidigare. Att vi gick in några få ggr och gick nära, stoppade om och pussade på och nattade igen då det var som "värst". Vilket var första kvällen och natten, men hon skrek aldrig på ett sådant hjärtskärande sätt. Annars hade jag inte klarat av detta och tagit upp henne.
    Observera att vi ALDRIG ignorerade henne vilket en del får det till här tydligen.

Skriver ni här för att bara kasta skit på mig kan ni väl försöka hitta någon roligare hobby... Det här har funkat kanon för oss så varför ska vi sluta med det här? Har ALDRIG sett min älskade dotter såhär glad och pigg om dagarna efter detta!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 21:59
    Och för att förtydliga "bökade" så menar jag att hon i princip vaknade till. Inte klarvaken men låg och bökade, vred på sig/ vred på huvudet massor, gnydde/gnällde och främst ville ha nappen. Så var det var 20-30 min dygnet runt!! Så Lova sov typ aldrig ens en hel timme i sträck. När hon var vaken var hon gnällig, lättirriterad, grät, var allmänt nedstämd, inte så nyfiken av sig och inte så nyfiken på att äta, med mera.
    Hon led av sömnbrist!

För er som tycker att jag är en hemsk morsa som gjorde något åt min dotters sömn, som gör att hon mår superbra nu, kan väl bara knipa ihop och fundera över varför ni känner er så bittra och måste hacka på andra! Det är ytterst märkligt att man vill hugga på någon och ifrågasätta när något gått alldeles superbra...

En del hävdar att det skulle vara normalt att bete sig såhär dygnet runt för en 6 månaders bebis. Det är det tammefan INTE. Hon kunde aldrig komma till ro, knappt med vår hjälp men definitivt inte utan. Det är en annan sak ifall hon hade vaknat 1-3 ggr per natt, det hade jag klarat av men det här gick för långt. Varken HON eller jag eller min sambo mådde bra av att det var såhär så jag förstår inte varför det inte skulle vara Bra att vi tog tag i det och gjorde något åt det? Vi gjorde något som resulterade i något helt fantastiskt!?

Min dotter är numera en riktig solstråle heela tiden när hon är vaken! Hon har tagit ett stort språng i utvecklingen sedan hon börjat sova gott om nätterna och även dagarna. Hon har börjat KRYPA, kan SITTA SJÄLV, babblar på som aldrig förr och älskar att äta! Och hon utforskar omgivningen med glatt humör dagarna långa och vill Så mycket. SÅ var hon inte innan!!! Detta har hänt på bara 1,5 vecka!! Det säger mig ganska mycket om att hon mår bra och att det här gjorde henne gott!

Varför ska man liksom bara bita ihop och låt sig själv gå in i väggen när min dotter Tydligt inte mådde bra av att ha det såhär? Förstår inte hur en del av er resonerar. Lägg ner pekpinnen och att säga åt mig vad jag ska göra och inte göra och vad som är rätt och fel här i världen. Alla bebisar är olika och alla föräldrar är också olika!
    Det här funkar bra för min dotter, min och min sambo och alla mår fantastiskt bra.

• Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!
  • vittra

Påståendet att bebisar inte har något långtidsminne är ju ännu mer tragiskt förövrigt. Tror du även på det?!

Ja du vet inte mycket du... vilket märks ytterst tydligt på dina inlägg.
    Man kan ju bara hoppas att andra åtminstone kan lite om barns utveckling och kunskaper innan de drar till med att snacka om bevis hit och dit och påstår att än det ena och än det andra.

• casjacool

Ja tyckte att 5 minuters metoden funkade kanon på våran dotter, ja hade provat allt innan jag tog till den. Killen min han tyckte de va skit jobbigt att gå igenom dom första kvällarna med den metoden. men sen efter ett par dagar när hon somnade själv sov hela nätter, så va han glad att jag gjorde 5 minuters metoden på dottern.

Snart fyller hon 4 och nu så säger hon själv till när hon e trött vid 19 tiden och vill själv gå å sova och somnar själv i sängen.

• MalinEddie
    Icis86 skrev 2010-03-01 13:05:57 följande:
    Spännande att läsa detta! Vi ska nämligen börja med denna metod på vår 6 månaders son ikväll. Han har tagit för vana nu de sista månaderna att vakna varannan timme och somnar inte om om han inte får somna vid bröstet, då gärna min bröstvårta i hans mun - tappar han bröstvårtan vaknar han och letar upp den för att sean somna om. Nu har jag också kommit till en gräns. Han kan inte må dåligt om man testar denna metod. Gråtar han varje natt i flera dagar, kanske metoden inte fungerar på honom. Men jag har hört att inom tre nätter brukar de kunna somna i sin egen säng och ungefär en vecka tar det att lära dem att somna om själva.. Som sagt - ni som inte tror att detta fungerar och kastar skit på oss som vill prova. Fine be me. Jag älskar min son över allt annat på denna jord och jag vill hans bästa!
    Har ni testat nåt annat innan ni låter honom skrika sig till sömns? Om du vill ha ett alternativ finns ju "Panleys snälla avänjningsplan" som är till för just ert problem:
    www.babywhispererforums.com/index.php
  • idaw82

Funkade jätte bra för oss med!!Våran lill tjej sov bättre och blev en gladare tjej på dagarna oxå!Så jag håller fullt med dig att det funkar och det finns alltid folk med åsikter om allt..så kör hårt!En utvilad förälder och ett utvilat barn kan bara bli bra!!

• Plutteli
    Icis86 skrev 2010-03-01 13:05:57 följande:
    Spännande att läsa detta! Vi ska nämligen börja med denna metod på vår 6 månaders son ikväll. Han har tagit för vana nu de sista månaderna att vakna varannan timme och somnar inte om om han inte får somna vid bröstet, då gärna min bröstvårta i hans mun - tappar han bröstvårtan vaknar han och letar upp den för att sean somna om. Nu har jag också kommit till en gräns. Han kan inte må dåligt om man testar denna metod. Gråtar han varje natt i flera dagar, kanske metoden inte fungerar på honom. Men jag har hört att inom tre nätter brukar de kunna somna i sin egen säng och ungefär en vecka tar det att lära dem att somna om själva.. Som sagt - ni som inte tror att detta fungerar och kastar skit på oss som vill prova. Fine be me. Jag älskar min son över allt annat på denna jord och jag vill hans bästa!
    Du kan väll testa nått annat först? Ni vet ju vad som stör och 5mm är UTTRYCKLIGEN enligt skaparen ENBART för barn med allvarliga sömnstörningar! Och det kan du väll ändå inse att ditt barn inte har? Du har redan fått en massa tipps från andra på snällare metoder, testa dem först och kör 5mm om verkligen INGET annat fungerar, men det har jag svårt att tro skulle bli fallet...
  • Plutteli
    LivetMedLova skrev 2010-03-01 13:15:59 följande:
    Det är ju kanon för er som inte påverkar era barn om ni mår dåligt, är stressad och oroliga med mera. Alla är vi olika precis som alla bebisar är olika! För mig så påverkades min dotter av mitt hälsotillstånd. Jag var inte mindre kärleksfull eller gav mindre uppmärksamhet även fast jag var sjukligt trött, sliten, stressad, orolig, osäker, skakig och deppig. Men jag hade till slut svårt att känna glädje och enerig när mitt barn inte själv var glatt. Hon plågades själv av att sova så dåligt. Tidigare bet jag ju ihop för hennes skull och gjorde allt för henne. Men hon kände med all säkerhet av det. Något stämde inte med mamma. Hon var inte sig lik. Har man för mkt sömnbrist kan det till slut leda till sjukdomar och depression. Varför skulle jag låta det gå så långt innan jag gjorde ngt åt det? Och varför koppla in SOC eller barnvakt innan jag själv försökt på ALLA sätt och vis att göra ngt åt det? Blir lite trött på när folk uttalar sig om att "det och det är jättebra, och så ska man inte göra/det är INTE bra/det här funkar dåligt/såhär kommer det bli sen" ETC. Alla är ju som sagt helt olika så förstår inte hur folk kan säga sådär! Alla utgår ju bara från sig själv och sitt barn, såklart, men man hajjar väl att alla är olika och att alla bebisar inte fungerar på samma sätt som deras!? Tex att 5MM skulle sluta funka när barnet är runt 2 år för det har det minsann gjort för ERT barn. Då blir det alltså så för alla? Ni säger också att de hamnar i en trotsålder då, Och DET gör däremot alla barn, förr eller senare, och det går inte att förebygga eller förhindra på några speciella vis. Så då har ju det förmodligen inte ens med metoden att göra att det blivit så! Barn testar sina föräldrar i princip fram tills de är 18 år ;) När de är under 3-4 år känner de inga skuldkänslor och förstår inte konsekvenser. De är egoistiska. De provar sig fram av hur mkt deras föräldrar ger uppmärksamhet, ju mer de får desto mer kommer de testa dem. Man måste sätta gränser. Och det är inget fel att börja göra det ganska tidigt än att börja senare, då blir det nog bara jobbigare. Jag tror på att hålla hyfsat raka rör ganska så tidigt och inte ge med sig så lätt. De fattar snabbt att skriker de liiite till så kommer mamma och pappa ge upp och de får sin vilja igenom. Har läst en del barnpsykologi och om deras sömn samt massa annat med. Jag har stort intresse av bebisar och barn och började läsa på tidigt i min graviditet och gör fortfarande. Mina barnmorskor som jag haft har blivit imponerade av mig till och med. Men med det vill jag inte skryta utan säga att faktiskt vet vad jag gör och att jag kan mkt om bebisars sömn, utveckling och metoder. Och man känner ju såklart sin bebis bäst. Det stör mig att många här tror sig veta bäst. Och att detta är något dåligt och även TROTS att det går så bra för mig och min dotter nu. Det stör mig enormt också att den här tråden bara spårat ur med allas jävla åsikter som jag inte överhuvudtaget bett om. Jag har endast frågat om någon varit med om samma sak. Men då kommer det en jäkla massa bry-morsor/moralkärringar och ska rätta mig med pekpinnen om vad som är rätt och fel. Mitt barn mår ju superbra och är nöjd och glad! Vad är era problem?! Varför fortsätter ni? Har ni inget bättre för er under dagarna!? Är helt ny på FL och i princip det första jag gjorde var att skriva den här tråden och snacka om att jag fick en chock dagen efter när jag loggade in!!! Herregud! Man kommer tammefan aldrig komma ifrån det här typiska tjejiga beteendet!!! Skvaller, skitsnack, nedtryckningar, tävlingar, jämförelser, inte kunna vara glad för andras skull, leta fel, avundsjuka, svartsjuka, påpeka andras brister, aldrig vara nöjd, tro att man alltid vet bäst, se ned på andra som gör på annat sätt OCH SÅ VIDARE. Det handlar nog bara om osäkerhet och brist på självkänsla och att man aldrig någonsin kommer bli helt 100 % nöjd i livet! Det är då man blir bitter surtant! Och de som verkligern har behov av att framföra sin åsikter på det här viset och typ innerst inne önskar mig olycka i livet har nog stora problem med sig själva. Fan vad less jag blir!!! Väx upp, börja bete er som vuxna människor och gör saker som gör er glada istället för att hänga på ett forum på nätet och hacka på andra som gör på ett visst sätt i sitt liv med sina barn! Mår ni lite bättre av det? Får det er att känna er som en bättre människa? Känner ni att ni har huvudet lite högre upp nu? Trots att det här handlar om att det går så bra för mig och min dotter? Trots det så känner ni att ni vill hacka, ifrågasätta och klaga? Jag är faktiskt 21 år och är förmodligen betydligt yngre än många av er här. Det känns nästan sorgligt att vissa beter sig som dom gör. Som jag skrev tidigare så handlar det knappast om att ni känner oro för min dotter. Det finns inga BEVIS på att ett barn som får gråta sig till sömns en kväll mår dåligt som vuxen eller bli otrygg i sig själv. Det finns inga bevis på att det ens påverkar ett barn på något vis när dem blir äldre. Det finns inga bevis på att det blir så även om en bebis får gråta själv i flera kvällar i rad. Man kan bara anta och spekulera. Och eftersom att en bebis inte har något långtisminne så minns de ju heller inte vad som hänt tex kvällen innan? Sedan så säger BVC att det faktiskt är mer ansträngade för en bebis att amma än vad det är för dem att skrika! Det får man tro vad man vill om också men det är något de säger att man bör ha i huvudet. Och med det så säger de även att man "gott" kan låta en bebis få gråta/skrika av sig själva en stund, det gör dem ingen skada. Snarare gott. De får dem att förstå så småning om att det faktiskt inte är någon fara att vara ensam en liten stund. Men det är skillnad om man låter dem göra det Länge och framförallt ofta!!! Det kan jag med all säkerhet veta att mååånga mammor i hela värden som har flera barn också säger, att det inte är nån större fara att låta dem skrika lite själva, att man tex inte behöver ta upp dem direkt eller springa dit direkt. De klarar sig. Men att de däremot trodde att man var "tvungen" att göra så med första barnet. Barn lär sig snabbt och anpassar sig snabbt och de testar gränserna på sina föräldrar för att se vad dem är kapabla till. I vårt fall så skrek ju Lova knappt en kvart första kvällen, då kom vi också in till henne och sa godnatt osv ungefär var 5e min. Sedan på natten skrek hon knappt en kvart då med. Och då gallskrek hon inte ens. Det var typiskt "uppmärksamhets-skrik" och mer gnäll än vad det var gråt. Man hör skillnad på skriken. Hon har inte kunnat somna om själv för att hon varit beroende av att vi ska natta henne/ge henne nappen/stoppa om henne. Var och varannan halvtimma Dygnet runt. Det blev till slut jobbigt för både mig och min sambo att orka med dagarna, framförallt han som arbetar som polis och har oregelbundna jobbtider, och det höll på knäcka mig som fick ta hand om Lova själv om dagarna och ibland nätter då han jobbade. Förmodligen 'lärde' vi Lova att det är okej att somna om själv, att få henne att känna igen tröttheten och att komma till ro själv utan vår hjälp och utan nappen, som hon alltid tidigare trodde att hon behövde. Får så hade det ju alltid varit innan. Allt annat var ju främmande och nytt. Innan tyckte vi att det fungerade, man gör ju allt för sitt barn och dens behov liksom. Ville hon ha nappen och att vi skulle stoppa om henne så skulle hon få det. Hon blev ju lugn och somnade om av det. Men det var nog lika jobbigt för henne som för oss att hon inte kunde komma till ro på egen hand. Man började typ fundera på om man kunde sätta fast nappen i hennes mun på något vis så att hon aldrig tappade den! haha... självklart inte seriöst men fan vad jobbigt det började bli. ELLER så kunde vi försöka få henne att somna om själv utan den och utan vår hjälp exakt varenda gång hon vaknade, vilket var så sjukt ofta. Och det gick ju snabbt och bra. Hon har inte skrikit eller gråtit alls (på grund av att ligga själv/somna om själv) sedan första kvällen! Har aldrig sett henne så glad, nöjd och trygg. Man märker det tydligt. Mina föräldrar var här under helgen med och de sa det också, att hon tydligt är ett älskat barn som känner sig trygg och hon var sååå glad hela hela tiden. Och min mamma är en fruktansvärt ärlig människa och säger alltid var hon tycker direkt. Bra som dåligt. Hon har inte varit sen på att påpeka om hon tycker ngt är mindre bra som jag gjort eller gör. Hon kan även själv en del som fött 3 barn och jobbar in om sjukvården, bland annat med barn och tex på förlossnigen. Innan kunde Lova skrika och gråta läänge fast hon var så himla trött. Hon kom inte till ro. Och när vi, allt som oftast jag ensam, förgäves försökte få henne lugn och att somna på en massa olika vis kände hon nog av att vi var stressade och oroliga och att tålamodet var på väg att brista m.m. Så många ggr jag brustit ut i gråt och hållt på bli helt tokig av sömnbrist och hjälplöshet. Men försökt bita ihop och framförallt inte göra ngt dumt. Känner inte många här heller så jag hade ingen att be om hjälp när jag var ensam. Men jag ville inte det heller. Jag ville ju såklart ordna det här på egen hand. Jag mamma till mitt eget barn. Både av stolthet men också för att man såklart vill det. Man vill vara den som tröstar sitt barn och hjälper det när det är något. Man vill ju såklart inte behöva ta hjälp utifrån. Tror att hon mest blev störd av allt vi försökte. Det blev för mtk till slut. Det blev en ond cirkel. Hon kankse tyckte det bara var jobbigt att vi var där och försökte vagga, vyssa,sjunga, smeka,klappa, bära runt, dra i vagnen, ligga på olika sätt etc, när hon egentligen bara ville sova lugn och stilla. Så nu trivs hon med att somna på egen hand och hon ligger glatt och tjötar med sig själv och gossedjuren och leker/gosar med snuttefilten och sedan somnar hon. Hade hon känt sig orolig eller otrygg hade hon ju skrikigt efter oss. Det är ju så bebisar funkar. De kommunicerar med skrik och gråt och man märker tydligt om ett barn är missnöjt eller glatt. En bebis fejkar inte eller gör ngt för att göra sina föräldrar till lags. Det funkar kanon det här varje gång vi lägger Lova, precis innan hon blir allt för trött, då förstår hon att det är dags att sussa och komma till ro. Det är viktigt att känna igen deras trötthetstecken för det bli jobbigt om de blir övertrötta. Ibland har det gått lite för lång tid, då tar det längre tid för henne att komma till ro. Men hon har aldrig gråtit, skrikigt, eller gnällt speciellt mkt. Detta hann nog inte ens bli den riktiga 5 minuters metoden dels för att det gick så snabbt och dels för att vi ibland gjorde som vi själva kände för, att vi stoppade om henne och kom nära henne några få ggr och vi tog inte tid och gick in exakt var 5e min. Vi gick mer på magkänsla och det är nog det man ska göra. Det var inte så att vi heller tog till med detta utan att ha någon koll eller ha läst om andra metoder som en del bara antar av någon anledning. Nä, tack och adjö. Jag har det alldeles underbart nu och min dotter mår strålande. Det är allt jag begär i livet.
    Alltså, vi är hur många som helst i denna tråd som skrivit att vi tycker det låter jättebra att det funkat så bra, men också sagt att du faktiskt inte gjort 5mm och därför inte kan lovorda just den! Du har gjort din alldeles egna metod med inspiration av 5mm, men det är ju inte samma sak! Att du sedan väljer att totalt skita i alla dessa inlägg och haka upp dig på de inlägg som bara handlar om att 5mm är dåligt (vilket du egentligen inte ens behöver ta åt dig av eftersom du inte kört 5mm) är faktiskt precis lika omoget av dig som det är omoget av dem att skriva de inläggen!

Sen innehåller ditt inlägg rätt många faktafel faktiskt, som tex. att bebisar inte har långtidsminne, för om de inte hade det, hur tror du de lär sig något? Om de inte minns vad som hände kvällen innan, hur lärde sig Lova att hon faktiskt kan sova själv? Jo, hon KOM ihåg att hon faktiskt kunde somna utan napp och utan att vara i din famn! Med andra ord: Skulle hon inte ha långtidsminne och glömma bort att hon somnade själv natten innan så är det ju helt meningslöst att köra 5mm eller hur?

Nåväl, eftersom du verkat ignorera tidigare inlägg skriver jag IGEN att jag tycker det är skitbra att både du och din dotter får sova gott om natten! Jag tror dock du hade kunnat få exakt samma resultat med en "snällare" metod!
  • vittra
    casjacool skrev 2010-03-01 13:42:46 följande:
    Ja tyckte att 5 minuters metoden funkade kanon på våran dotter, ja hade provat allt innan jag tog till den. Killen min han tyckte de va skit jobbigt att gå igenom dom första kvällarna med den metoden. men sen efter ett par dagar när hon somnade själv sov hela nätter, så va han glad att jag gjorde 5 minuters metoden på dottern. Snart fyller hon 4 och nu så säger hon själv till när hon e trött vid 19 tiden och vill själv gå å sova och somnar själv i sängen.
    Det gör våran 2-åring också, även fast vi aldrig använde 5mm när vi hade sömnstrulet från helvetet...
  • vittra
    Plutteli skrev 2010-03-01 14:14:26 följande:
    Alltså, vi är hur många som helst i denna tråd som skrivit att vi tycker det låter jättebra att det funkat så bra, men också sagt att du faktiskt inte gjort 5mm och därför inte kan lovorda just den! Du har gjort din alldeles egna metod med inspiration av 5mm, men det är ju inte samma sak! Att du sedan väljer att totalt skita i alla dessa inlägg och haka upp dig på de inlägg som bara handlar om att 5mm är dåligt (vilket du egentligen inte ens behöver ta åt dig av eftersom du inte kört 5mm) är faktiskt precis lika omoget av dig som det är omoget av dem att skriva de inläggen! Sen innehåller ditt inlägg rätt många faktafel faktiskt, som tex. att bebisar inte har långtidsminne, för om de inte hade det, hur tror du de lär sig något? Om de inte minns vad som hände kvällen innan, hur lärde sig Lova att hon faktiskt kan sova själv? Jo, hon KOM ihåg att hon faktiskt kunde somna utan napp och utan att vara i din famn! Med andra ord: Skulle hon inte ha långtidsminne och glömma bort att hon somnade själv natten innan så är det ju helt meningslöst att köra 5mm eller hur? Nåväl, eftersom du verkat ignorera tidigare inlägg skriver jag IGEN att jag tycker det är skitbra att både du och din dotter får sova gott om natten! Jag tror dock du hade kunnat få exakt samma resultat med en "snällare" metod!
    Jag tror att TS vill ha gjort 5mm, det är liksom inte lika WOW längre när det visade sig att det inte var 5mm som användes... sen är det ju väldigt lätt att ignorera den vettiga hälften av inläggen och bara ta till sig av det som klingar rätt med den egna okunskapen och omogenheten...
  • Plutteli
    vittra skrev 2010-03-01 14:24:22 följande:
    Jag tror att TS vill ha gjort 5mm, det är liksom inte lika WOW längre när det visade sig att det inte var 5mm som användes... sen är det ju väldigt lätt att ignorera den vettiga hälften av inläggen och bara ta till sig av det som klingar rätt med den egna okunskapen och omogenheten...
    ja, jag känner lite samma sak, att hon absolut vill ha kört 5mm... Personligen hatar jag den riktiga 5mm men vi använde en egen vertion som påminner om 5mm när vår dotter lärde sig somna utan att amma... Men just för att jag vet vad den riktiga 5mm går ut på skulle jag aldrig få för mig att säga att det vi gjorde var 5mm, för det var det ju inte! Funkade bra gjorde det dock
  • vittra
    Plutteli skrev 2010-03-01 14:33:43 följande:
    ja, jag känner lite samma sak, att hon absolut vill ha kört 5mm... Personligen hatar jag den riktiga 5mm men vi använde en egen vertion som påminner om 5mm när vår dotter lärde sig somna utan att amma... Men just för att jag vet vad den riktiga 5mm går ut på skulle jag aldrig få för mig att säga att det vi gjorde var 5mm, för det var det ju inte! Funkade bra gjorde det dock
    Nej jag håller med, skrev ungefär samma sak i en tidigare tråd om 5mm för ett tag sen, vi märkte att dottern blev störd av oss under en period och började helt sonika med att gå ut ur rummet = hon somnade tyst och lugnt efter kanske 10 sek tröttgny och tillrättande av sovställning... ska man utgå ifrån den definition somliga har av 5mm så har vi tydligen också använt den isf!
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!