• LivetMedLova

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Nätterna började bli ett riktigt helvete för oss. Min lilla Lova som nu är 6 månader bökade jättemycket och vaknade 4-8 ggr per natt. Det resulterade i att hon inte var så utvilad och blev mer och mer gnällig om dagarna och sov oroligt då också. Alltid skulle man vara på alerten och bädda om henne igen, eller dra runt henne i vagnen här hemma så att hon somnade om (det var oftast det enda sättet hon somnade på under dagarna), klappa och smeka på henne och ge nappen som åkte ut ständigt!

Tänkte att nu måste vi göra något åt det här! Jag höll på gå i taket av sömnbrist!

Lova har alltid varit beroende av att somna med napp och dessutom på sidan! Så att man fått bädda henne så mot en kudde som stöd. Hon hatar att ligga på rygg och så fort hon tappade nappen var det gnäll.
    Jag orkade inte tillslut. Den här sömnbristen gjorde mig galen. Började känna mig deppig och min hy blev dålig.

Så jag tänkte att jag skulle testa på 5-minuters-metoden i förrgår. Jag var sjukt laddad och tänkte inte ge med mig hur jobbigt det än blev! Hade hört om så många som det funkat så bra för men att de första dagarna och nätterna är riktigt jobbiga. Att det kunde ta upp till 2 veckor innan det var bra. Jag tänkte, nu eller aldrig. Snart kommer den där separatinsfasen också.

Jag var jäkligt nervös över hur det skulle gå med tanke på att hon inte hade någon napp och att hon låg på rygg.

Hon låg och tjötade med sig själv i typ 25 minuter. Kom in var 5e minut och sa godnatt m.m, men gick inte nå nära henne. Sedan kom gnället och gråten. Men det tystnade efter en dryg kvart och jag undrade vad som nu hade hänt! Det kändes misstänksamt tyst..

Men då sov hon!! WOW tänkte jag. Men var osäker, detta kunde ju bara ha varit en engångsförteelse. Hade förväntat mig att hon i värsta fall skulle skrika 2 timmar!

Hon sov då i 4 timmar i sträck. Under natten vaknade hon en gång och gnällde och grät. Då tog det ca 45 minuter innan hon somnade. Jag och min sambo sa godnatt och sådär varannan gång. Den kvällen och natten var ju ingen fara alls!
    Sedan på dagen efteråt gick det bra också, gnäll i ca en kvart båda gångerna hon sov under dagen.
    Och igårkväll somnade hon utan NÅGRA som helst gnäll!!! Och sov i 7 timmar i sträck innan hon vaknade i ca 10 minuter och bara smågnällde lite lite innan hon somnade om i 5 timmar. Så mycket och länge i sträck har hon inte sovit sedan hon var nyfödd typ!!!
    Det har gått kanon idag också! Hon verkar förstå att när jag lägger henne och säger mina "godnatt-ord" och pussar på henne och går så ska hon sova..
    Man ska nog inte dalta så mkt med dom som man tror..

Alltså jag är helt lyrisk!!!
    Är det möjligt att det kan gå såhär snabbt och bra? Har någon annan varit med om samma sak?
    Jag hade förväntat mig en riktig helvetes vecka och verkligen laddat för det här!

Wow. Såhär mkt sömn har jag inte fått på lääänge. Jag mår helt fantastiskt! {#lang_emotions_laughing}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 15:38
    Skriver det här också, skrev det som ett inlägg tidigare. Att vi gick in några få ggr och gick nära, stoppade om och pussade på och nattade igen då det var som "värst". Vilket var första kvällen och natten, men hon skrek aldrig på ett sådant hjärtskärande sätt. Annars hade jag inte klarat av detta och tagit upp henne.
    Observera att vi ALDRIG ignorerade henne vilket en del får det till här tydligen.

Skriver ni här för att bara kasta skit på mig kan ni väl försöka hitta någon roligare hobby... Det här har funkat kanon för oss så varför ska vi sluta med det här? Har ALDRIG sett min älskade dotter såhär glad och pigg om dagarna efter detta!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 21:59
    Och för att förtydliga "bökade" så menar jag att hon i princip vaknade till. Inte klarvaken men låg och bökade, vred på sig/ vred på huvudet massor, gnydde/gnällde och främst ville ha nappen. Så var det var 20-30 min dygnet runt!! Så Lova sov typ aldrig ens en hel timme i sträck. När hon var vaken var hon gnällig, lättirriterad, grät, var allmänt nedstämd, inte så nyfiken av sig och inte så nyfiken på att äta, med mera.
    Hon led av sömnbrist!

För er som tycker att jag är en hemsk morsa som gjorde något åt min dotters sömn, som gör att hon mår superbra nu, kan väl bara knipa ihop och fundera över varför ni känner er så bittra och måste hacka på andra! Det är ytterst märkligt att man vill hugga på någon och ifrågasätta när något gått alldeles superbra...

En del hävdar att det skulle vara normalt att bete sig såhär dygnet runt för en 6 månaders bebis. Det är det tammefan INTE. Hon kunde aldrig komma till ro, knappt med vår hjälp men definitivt inte utan. Det är en annan sak ifall hon hade vaknat 1-3 ggr per natt, det hade jag klarat av men det här gick för långt. Varken HON eller jag eller min sambo mådde bra av att det var såhär så jag förstår inte varför det inte skulle vara Bra att vi tog tag i det och gjorde något åt det? Vi gjorde något som resulterade i något helt fantastiskt!?

Min dotter är numera en riktig solstråle heela tiden när hon är vaken! Hon har tagit ett stort språng i utvecklingen sedan hon börjat sova gott om nätterna och även dagarna. Hon har börjat KRYPA, kan SITTA SJÄLV, babblar på som aldrig förr och älskar att äta! Och hon utforskar omgivningen med glatt humör dagarna långa och vill Så mycket. SÅ var hon inte innan!!! Detta har hänt på bara 1,5 vecka!! Det säger mig ganska mycket om att hon mår bra och att det här gjorde henne gott!

Varför ska man liksom bara bita ihop och låt sig själv gå in i väggen när min dotter Tydligt inte mådde bra av att ha det såhär? Förstår inte hur en del av er resonerar. Lägg ner pekpinnen och att säga åt mig vad jag ska göra och inte göra och vad som är rätt och fel här i världen. Alla bebisar är olika och alla föräldrar är också olika!
    Det här funkar bra för min dotter, min och min sambo och alla mår fantastiskt bra.

• Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!
  • Flickan och kråkan
    hallencreutz89 skrev 2010-03-24 21:49:01 följande:
    Jag tänker såhär att de flesta som är födda innan man började prata om 5mm är nog uppfostrade med den. Och de flesta jag känner har utvecklats bra ändå =)
    Det är väl om något ett rätt märkligt resonemang, eller? Med tanke på från vilken tid alla CIO-metoder har sitt ursprung så finns det massor med saker man ansåg vara ok då, som vi idag aldrig skulle drömma om att utsätta våra barn för. Och visst, det blev ju folk av människor förr med. Jag har verkligen ingen lust att återgå till den syn på barn som generellt fanns då.
  • vittra
    hallencreutz89 skrev 2010-03-24 21:49:01 följande:
    Jag tänker såhär att de flesta som är födda innan man började prata om 5mm är nog uppfostrade med den. Och de flesta jag känner har utvecklats bra ändå =)
    Stämmer faktiskt inte för fem öre. Det var inte ens då särskilt vanligt förekommande att man lät sina barn skrika sig till sömns (då var ju snarare AW populär) utan det är en mindre grupp människor som till synes totalt verkar sakna spärrar som gör och alltid har gjort detta.

Och sedan är det ju faktiskt rätt extremt av dig att påstå att alla du känner har utvecklats bra, då måste du vara sanslöst blåögd och naiv totalt utan verklighetsuppfattning. Vad sägs om att öppna ögonen i några sekunder och verkligen se dig omkring. Eller är du en sådan människa som vandrar genom livet i tron om den perfekta världen?
  • LivetMedLova
    vittra skrev 2010-03-25 09:25:50 följande:
    Stämmer faktiskt inte för fem öre. Det var inte ens då särskilt vanligt förekommande att man lät sina barn skrika sig till sömns (då var ju snarare AW populär) utan det är en mindre grupp människor som till synes totalt verkar sakna spärrar som gör och alltid har gjort detta. Och sedan är det ju faktiskt rätt extremt av dig att påstå att alla du känner har utvecklats bra, då måste du vara sanslöst blåögd och naiv totalt utan verklighetsuppfattning. Vad sägs om att öppna ögonen i några sekunder och verkligen se dig omkring. Eller är du en sådan människa som vandrar genom livet i tron om den perfekta världen?
    Men herregud! Det enda du Vittra har gjort på det här forumet är att hacka och framställt dig själv som om du vore perfekt och vet bäst. Du är fruktanvärt otrevlig. Vad tjänar du på det? Finner du det roande att klaga? Har du nog behov av att hävda dig och dina åsikter? Varför skriver du här? Kan du inte bara låta mig/oss vara som tycker att det här fungerar bra för våra barn! Förstår inte varför du känner för att klaga. Känns väldigt patetiskt.
    Vad sägs om att dra härifrån och lägga din energi på ditt barn kanske?! Eller något som ör dig glad. Fast det kanske är det här... om du får känna dig lite bra för en stund... Är väl kanske det det handlar om. Annars förstår jag inte varför du måste yttra dig på det här viset.

Tack alla ni som kommit med bra respons. Det glädjer mig och det är roligt att se att detta eller liknande 'metoder' har fungerar för andras barn med. ALLT blir ju så mkt bättre och lättare med bra sömn! ALLA inblandade vinner på det! Punkt slut! Det är A och O för att fungera som människa.

Det som framför allt är så jäkla häftigt att se är att min dotter har utvecklats i ruskigt snabb fart sedan sömnen blev bra!!! Jag tänker inte sitta och bita ihop och låta mig själv gå in i väggen för något som man faktiskt Kan göra något åt. Men jag tror att de flesta inte vågar. Men de flesta känner också av ifall det man gör är fel eller inte är bra för sitt barn. Eftersom att det här gick så lätt för oss så har det aldrig känts fel. Har inte sett några som helst tecken på att Lova skulle lida eller må dåligt av detta. Endast tvärtom! Nu sover hon i sitt eget rum heela långa nätterna! Där sover hon som bäst. Från 8 på kvällen till 7-8 på morgonen! Då vaknar jag av en liten tös som gör små glädjetjut och babblar med sig själv och leker med sina gossedjur, sedan får jag alltid vääärldens största smajl när hon ser mig :) Det är världens bästa känsla!
    FANTASTISKT!
  • Pluffa

Skönt för er att det funkar!!! Måste försöka samma idag, är så trött på böket och att han vaknar hela nätter och dagar och aldrig kommer till ro. Ska ta bort nappen, som bara stör hans s.k sömn...
    Tack f tipsen!!!
    Tröttaste mamman...

• vittra
    LivetMedLova skrev 2010-03-25 10:20:44 följande:
    Men herregud! Det enda du Vittra har gjort på det här forumet är att hacka och framställt dig själv som om du vore perfekt och vet bäst. Du är fruktanvärt otrevlig. Vad tjänar du på det? Finner du det roande att klaga? Har du nog behov av att hävda dig och dina åsikter? Varför skriver du här? Kan du inte bara låta mig/oss vara som tycker att det här fungerar bra för våra barn! Förstår inte varför du känner för att klaga. Känns väldigt patetiskt. Vad sägs om att dra härifrån och lägga din energi på ditt barn kanske?! Eller något som ör dig glad. Fast det kanske är det här... om du får känna dig lite bra för en stund... Är väl kanske det det handlar om. Annars förstår jag inte varför du måste yttra dig på det här viset. Tack alla ni som kommit med bra respons. Det glädjer mig och det är roligt att se att detta eller liknande 'metoder' har fungerar för andras barn med. ALLT blir ju så mkt bättre och lättare med bra sömn! ALLA inblandade vinner på det! Punkt slut! Det är A och O för att fungera som människa. Det som framför allt är så jäkla häftigt att se är att min dotter har utvecklats i ruskigt snabb fart sedan sömnen blev bra!!! Jag tänker inte sitta och bita ihop och låta mig själv gå in i väggen för något som man faktiskt Kan göra något åt. Men jag tror att de flesta inte vågar. Men de flesta känner också av ifall det man gör är fel eller inte är bra för sitt barn. Eftersom att det här gick så lätt för oss så har det aldrig känts fel. Har inte sett några som helst tecken på att Lova skulle lida eller må dåligt av detta. Endast tvärtom! Nu sover hon i sitt eget rum heela långa nätterna! Där sover hon som bäst. Från 8 på kvällen till 7-8 på morgonen! Då vaknar jag av en liten tös som gör små glädjetjut och babblar med sig själv och leker med sina gossedjur, sedan får jag alltid vääärldens största smajl när hon ser mig :) Det är världens bästa känsla! FANTASTISKT!
    Ja det klart att det är din uppfattning när jag är en av dem som vågar stå upp för min åsikt om denna fruktansvärda metod (som du fortfarande tydligen vill envisas med att påstå att du använt). Däremot finns det enormt många på det här forumet som uppskattar min hjälp och mina råd, samt tom tagit privat kontakt med mig för "rådgivning" om man nu ska kalla det så. Hela tiden får jag mail där folk uppmuntrar mig att fortsätta, därför att det gör skillnad.

Sedan finns det alltid envisa idioter som vägrar se utanför sina egna begränsade ramar, synd om dem, men då får man gå vidare. Det är ditt problem om du väljer att se saker endast ur en negativ aspekt och aldrig ger dig själv möjlighet att utvecklas som människa, som tur är så försöker jag vara mer vidsynt än så.

Problemet är inte att någon skulle vara perfekt, alla har brister, skillnader är att somliga väljer att acceptera dem och gå vidare och försöka göra bättre nästa gång, medan andra envist fortsätter i samma inskränkta linje under en hel livstid. Sorgligt är det. Men det är deras (ditt) val. Jag är glad för dem jag lyckas hjälpa, och det stärker mig givetvis som person också. Och det ger mig styrkan att kunna hantera dessa övriga idioter utan att bryta ihop. Bra va?
  • vittra
    Pluffa skrev 2010-03-25 10:39:35 följande:
    Skönt för er att det funkar!!! Måste försöka samma idag, är så trött på böket och att han vaknar hela nätter och dagar och aldrig kommer till ro. Ska ta bort nappen, som bara stör hans s.k sömn... Tack f tipsen!!! Tröttaste mamman...
    Om det är nappen som är ert problem så låter det ju märkligt att ni vill ta till en skrikmetod? Vill ni ha något konkret kring just att få bort nappen på ett bra sätt finns det ju andra specifika metoder och tillvägagångssätt just för de som har problem med napp. Somna utan gråt har tex väldigt mycket fokus på just nappen, vi använde under en period "proppen ur". Dvs ta ut nappen innan barnet somnat riktigt och det fungerade jättebra. Sen slutade vi iofs med napp helt och hållet runt 10 mån ålder.
  • LivetMedLova
    vittra skrev 2010-03-25 10:57:40 följande:
    Ja det klart att det är din uppfattning när jag är en av dem som vågar stå upp för min åsikt om denna fruktansvärda metod (som du fortfarande tydligen vill envisas med att påstå att du använt). Däremot finns det enormt många på det här forumet som uppskattar min hjälp och mina råd, samt tom tagit privat kontakt med mig för "rådgivning" om man nu ska kalla det så. Hela tiden får jag mail där folk uppmuntrar mig att fortsätta, därför att det gör skillnad. Sedan finns det alltid envisa idioter som vägrar se utanför sina egna begränsade ramar, synd om dem, men då får man gå vidare. Det är ditt problem om du väljer att se saker endast ur en negativ aspekt och aldrig ger dig själv möjlighet att utvecklas som människa, som tur är så försöker jag vara mer vidsynt än så. Problemet är inte att någon skulle vara perfekt, alla har brister, skillnader är att somliga väljer att acceptera dem och gå vidare och försöka göra bättre nästa gång, medan andra envist fortsätter i samma inskränkta linje under en hel livstid. Sorgligt är det. Men det är deras (ditt) val. Jag är glad för dem jag lyckas hjälpa, och det stärker mig givetvis som person också. Och det ger mig styrkan att kunna hantera dessa övriga idioter utan att bryta ihop. Bra va?
    Haha. Det handlar ju för f*n bara om att du har något jäkla behov av att yttra dig. Du Vill ha rätt liksom. Det finns ju inget att klaga på med det jag har gjort. Men du vill ju gärna det ändå och så fort du får tillfälle hugger du. Du roas av att rätta andra. För du är minsann något form av proffs på detta? Det handlar knappast om att du vill hjälpa folk. Vad finns det att hjälpa mig med? Vill du påå något sätt att jag ska ändra på mig som förälder, mina åsikter och istället tycka som du? ÄVEN fast jag har det helt underbart nu med min dotter?
    Du skriver ju bara så himla otrevligt!
    Om jag hade kunnat ändra rubriken hade jag gjort det för jag hävdar inte att jag har följd 5 MM till punkt och pricka och det skriver jag också i texten och i mina inlägg här. Så jag har aldrig hävdat att det är den exakta 5 MM jag gjort MEN jag har utgått ifrån den! När jag skrev rubriken och texten gjorde jag det rätt hastigt för att jag kände mig exalterad över resultatet. Så jag förstår om rubriken väckt åsikter, men läser man sen vad jag skriver så förstår jag inte varför folk, framförallt DU ändå ska klaga av någon anledning!?!

ÅH, grattis till dig som fått respons på din hobbypsykologi. Du får ju såklart respons med tanke på att du framställer dig som ett proffs på det här med föräldrarskap. Och osäkra mammor som inte vet hur de ska handskas med jobbiga situationer söker ju hjälp. Och du framställer dig som att minsann vet bäst om allting så de söker väl sig till dig för nån form av hjälp då. Inge fel i det. Men varför ska du yttra dig på tex min tråd här? Och klaga när det går bra?
    Du har bara åsikter. Inge fel i det heller, men sitt inte här och tro att du vet bäst och att andra gör fel. SPECIELLT INTE NÄR NÅGOT GÅR SUPERBRA! vad fan är det Då det handlar om liksom?! haha... bara pinsamt av dig. LÅT FOLK VARA! Alla är olika. Vakna upp. Acceptera.

Och vadå Vågar stå upp för din åsikt? Ska du påstå att du är stark nu som gör det och att inte andra gör det. Det gör ju varenda människa här på FL. Här uttrycker sig alla om sina åsikter och det är inte direkt så att ingen vågar. Det är ju jävligt tryggt att sitta bakom en datorskärm och hacka på andra, eller som du tycker att du gör; hjälper andra...
    Det verkar som att du har något behov av uppmärksamhet och bekräftelse och roas av att rätta och klaga på andra.

Det är ju knappast hjälpa du har försökt göra inne på den här tråden! För vad finns det att hjälpa mig med? Mitt liv är perfekt och min dotter mår fantastiskt bra. Jag är sjukt lycklig och har en glad familj :) Kul va!?
    Men du har ändå av märklig anledning haft stora behov av att framföra dina åsikter som inte är precis som alla andras. Acceptera att alla tycker olika och gör olika och lägg ner för fan.

Du hänger uppenbarligen mycket här på FL och yttrar dig för fullt/rättar andra. Du må ha rätt i vissa saker men när du skriver på ett otrevligt/nedtryckande/klagande sätt så tolkar man ju det precis så; att det är otrevligt och att du hackar/klagar.

"Det är ditt problem om du väljer att se saker endast ur en negativ aspekt och aldrig ger dig själv möjlighet att utvecklas som människa, som tur är så försöker jag vara mer vidsynt än så.
    Problemet är inte att någon skulle vara perfekt, alla har brister, skillnader är att somliga väljer att acceptera dem och gå vidare och försöka göra bättre nästa gång, medan andra envist fortsätter i samma inskränkta linje under en hel livstid. Sorgligt är det. Men det är deras (ditt) val. "

...
    Jisses. haha..  det är ju precis det jag har gjort som du skriver där... jag ser definitivt inte ur en negativ aspekt utan är en väldigt positiv människa som anser att man kan och borde göra skillnad och förändringar om något inte är bra. Och brister.. ja jag, min dotter och sambo hade sömnbrist så det skrek om det ;) och det var inget vi bara accepterade nå mer utan gjorde något åt det! Så jag har ju verkligen inte fortsatt i samma inskränkta linje.......

Suck. Det här visade sig bara vara en patetisk hemsida den här FL. Vilka trötta patetiska människor som hänger här om dagarna!!! Tur att jag inte hänger här nå ofta alls och förmodligen kommer att gå ur den här sidan inom en snar framtid. Finns roligare saker i mitt liv. Som tex hänga med min dotter, sambo och mina vänner.
  • vittra

Tjaa, gillar du inte familjeliv så behöver du ju inte hänga här. Du är fullt välkommen att avsluta ditt konto och leva ditt perfekta liv

• vittra

Du verkar ju som tycka att det är så synd om dig för att det är så många som "kastar skit" på dig, jamen gå och tyck synd om dig själv då, skriver man en sådan TS som du har gjort så får man ju ta att folk reagerar, och det är givetvis inte bara jag utan massor i tråden som du vet. Hade du hoppats på bara medhåll så trodde du rätt fel.

• LivetMedLova

Eftersom att jag är ny på FL och nästan det första jag gjorde var att skriva den här tråden så förväntade jag mig inte att mass amoralkärringar skulle "hoppa" på mig såhär. Visste inte att det var så det gick till på det här stället. Att räkna med att få skit. Varför ska man gå runt och räkna med att folk ska hoppa på och ifrågasätta, speciellt när något har gått bra!? Känns väldigt..omoget.. patetiskt, löjligt. Brist på annat?! Har man behov av att framföra sin åsikt på det här viset så känns det sjukt patetiskt. Varför kan man inte bara låta folk vara och tex vara glad för någon annans skull? Det behöver man inte (!) men varför har så många behov av att yttra sina åsikter bara för att dem inte tycker så som jag?
    Det enda jag ville veta var ifall någon annan varit med om samma sak. Jag ville inte ha marra "påhopp" och ifrågasättningar och rättelser. När det dessutom har gått så bra förstår jag inte VARFÖR!
    Kan kan ta "kritiken", det är inte det det handlar om. Jag vill bara förstå varför, du i synnerhet, känner så mycket för att ifrågasätta och rätta mig och mina val i livet?

Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!