• bubblan79

    ivf på sahlgrenska

    Hejsan hej
    Här sitter jag och väntar på att få en tid på Sahlgrenska för infobesök. Dom har tagit emot vår remiss så nu sitter vi här bara..
    Finns det fler här ute som oxå väntar  eller som redan gjort ivf på Sahlgrenska?


    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 09:52
    den 5 maj har vi fått tid på sahlgrenska, äntligen!
    då blir de infomöte, mennen ska lämna prov och sen läkarmöte. spännande!
  • Svar på tråden ivf på sahlgrenska
  • Sardnas

    Hej!

    Jag ska på infomöte den 24 mars.. Men inte i sthlm. Jag bor i Malmö :) sen har jag tid hos läkaren den 30 mars. Spännande...

  • bubblan79

    va kul.. tycker det känns rätt skönt nu att man kommit så här långt... inom 3 månader får vi komma dit och sen startar de väl med nåt så förhoppningsvis så är vi med barn inom ett år iaf.. förut har tiden vart så oviss på nåt sätt


    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Lallalo

    Vi har varit igenom hela karusellen, också på Sahlgrenska, de var jätte bra tycker jag.
    Ville bara önska lycka till!

  • bubblan79

    åh tack så mycket.. vet du hur många försök man får där? det ska tydligen vara olika för olika delar av landet.


    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • bubblan79

    3 äggplocksförsök eller 3 införanden bara? typ med ägg från frysen från 1a äggplocket?


    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • T e s s
    bubblan79 skrev 2010-02-25 23:33:45 följande:
    3 äggplocksförsök eller 3 införanden bara? typ med ägg från frysen från 1a äggplocket?
    3 äggplocksförsök! De i frysen är utöver!
  • bubblan79

    jaha va knepigt.. jag hörde att de gör ett äggplocksförsök och där gör man tre försök med de ägg man får ut... alltså detta räknas som ett försök och man får tre sådana här försök. alltså totalt 9 försök men det kan inte stämmer?


    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • bubblan79

    ja som sagt idag fick vi våran tid.. den 5 maj.. nu är jag så lycklig känner jag.. gud va detta året gått sakta.


    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Stella Kardunn
    bubblan79 skrev 2010-02-26 11:07:35 följande:
    jaha va knepigt.. jag hörde att de gör ett äggplocksförsök och där gör man tre försök med de ägg man får ut... alltså detta räknas som ett försök och man får tre sådana här försök. alltså totalt 9 försök men det kan inte stämmer?
    Skriver här med {#lang_emotions_laughing}

    Tror du har blandat ihop det lite, man får 3 försök att ta ut ägg från dig. Det är det som räknas som försök.

    Sen beror det på hur många ägg de får ut hur många insättningsförsök man kan göra.

    Dvs. får du ut 3 ägg första gången som blir befruktade ok, så sätter de in ett och fryser ner 2. Funkar inte första insättningen kan du därmed göra ytterligare 2 insättningsförsök innan du måste ta ut ägg igen.
  • bubblan79

    jaha så då kan det blir ganska många insättningar då? alltså inte samma sak som försök som jag trodde


    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Stella Kardunn
    bubblan79 skrev 2010-04-12 10:52:57 följande:
    jaha så då kan det blir ganska många insättningar då? alltså inte samma sak som försök som jag trodde
     
    Precis! och har du dessutom lyckats och har ägg "över" i frysen sen, så kan de användas till insättning för syskon senare, så man kan få hjälp igen med insättning genom landstinget trots att man inte får plocka ut ägg till mer än ett barn.
  • Stella Kardunn

    Kom på att jag kanske ska gardera mig lite, jag törs inte svära på att man får fortsätta med insättningsförsök "i all evighet" så länge man har ägg kvar i frysen, de kanske har någon gräns för det med, men jag har inte hört talas om det iaf. Kanske beror på att det sällan blir ett problem...hoppas det iaf!

  • bubblan79
    Stella Kardunn skrev 2010-04-12 10:56:06 följande:
     Precis! och har du dessutom lyckats och har ägg "över" i frysen sen, så kan de användas till insättning för syskon senare, så man kan få hjälp igen med insättning genom landstinget trots att man inte får plocka ut ägg till mer än ett barn.
    ok så om vi har ägg kvar i frysen och vi senare vill ha syskon så kan vi alltså få hjälp att återinföra de ägget utan att betala? på typ remiss eller nåt? jag har hört att man får bara hjälp med första barnet och sen får man bekosta resten själv? har jag fel?
    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Stella Kardunn
    bubblan79 skrev 2010-04-12 17:13:49 följande:
    ok så om vi har ägg kvar i frysen och vi senare vill ha syskon så kan vi alltså få hjälp att återinföra de ägget utan att betala? på typ remiss eller nåt? jag har hört att man får bara hjälp med första barnet och sen får man bekosta resten själv? har jag fel?
    Tyvärr känner jag inte till vilka avgifter som gäller för syskon, men ja man får hjälp att återinföra frysta ägg som är kvar senare och vad jag har förstått är det äggplockningen och befruktningen som är det dyra, vilket du redan fått sponsrat.
  • bubblan79

    låter ju hur bra som helst, håller tummarna för att det är så.. jag ska ju dit den 5 maj så tänkte jag skulle fråga dom då.
    tack så mycket för all information


    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden ivf på sahlgrenska