Inlägg från: Anonym (csn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (csn)

Sambon vill inte att jag tar csn lån

jag började skolan nu i jan och pluggar med csn bidrag enbart. Har 1 år kvar i skolan efter sommarn, dvs 3 terminer sammanlagt.

Vill gärna ta csn bidrag + csn lån efter sommarn fram tills jag slutar, dvs 1 år.

Men han vägrar! Han vill inte dra på sig mer lån säger han.. Jag har ett csn lån på 20.000 kr som jag betalar på redan. Jag anser att studiemedel är en investering i mina studier som sedan leder fram till jobb.

Dom 20.000 är från en annan termin när jag pluggade.

Det är skitjobbigt att snåla och tanken på att göra det i 1,5 år till känns inte kul alls!

Fattar ju hur han tänker också.. Tips? Eller håller ni med honom?

• Svar på tråden Sambon vill inte att jag tar csn lån
  • Anonym (csn)

vi har två barn och vill även gifta oss så det är ju ett stadigt förhållande så att säga...

Hade jag tagit csn lån så hade vi kunnat spara 4000 kr i månaden till bröllopet. Men eftersom lånet är på 5000 kr så är det ju egentligen plus minus noll liksom.

Inget csn lån = inget sparande till bröllop. Men då blir det ju indirekt att man lånar till bröllopet? Och så ska det ju inte vara =/ Gahh,, vill bara känna att man har mer pengar att röra sig med..

Men kanske smart att klara sig utan. Vill ev plugga vidare sen i 4 år och det kanske är smartare att ta csn lån den perioden? Istället för att ha 5,5 år av lån.

Vi vill ju ha hus också..

• Anonym (csn)

ja jag fattar hur fel det blir ang spara pengar osv.. Men vill ha mer att röra mig med.

Vi har gemensam ekonomi.

Utöver mat, bensin och räkningar så har vi 5200 kr kvar till att spara, köpa kläder, nöjen, fika, krogen.. köpa kläder till barnen osv.

• Anonym (csn)

Eftersom vi har gemensam ekonomi helt ut så påverkar det ju han om jag tar csn lån, eftersom det är våra pengar som ska betala tillbaka lånet varje kvartal.

Samtidigt så gynnar det ju honom om jag tar lånet, eftersom han får mer nöjespengar också :)

Vete sjutton =/ han blir bara sur om jag nämner det.. Rent själviskt sett så skulle jag ju kunna ta csn utan att han märker det?

• Anonym (csn)

Ja för saken är den att sambon har alltid försörjt mig i princip. Hans egna vilja iofs.. Men nu när jag har chansen att bidra med något så vill han inte det. Och det är ju väldigt gulligt egentligen om man ska se det så.. :)

Svar på tråden Sambon vill inte att jag tar csn lån