Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (csn)

Sambon vill inte att jag tar csn lån

jag började skolan nu i jan och pluggar med csn bidrag enbart. Har 1 år kvar i skolan efter sommarn, dvs 3 terminer sammanlagt.

Vill gärna ta csn bidrag + csn lån efter sommarn fram tills jag slutar, dvs 1 år.

Men han vägrar! Han vill inte dra på sig mer lån säger han.. Jag har ett csn lån på 20.000 kr som jag betalar på redan. Jag anser att studiemedel är en investering i mina studier som sedan leder fram till jobb.

Dom 20.000 är från en annan termin när jag pluggade.

Det är skitjobbigt att snåla och tanken på att göra det i 1,5 år till känns inte kul alls!

Fattar ju hur han tänker också.. Tips? Eller håller ni med honom?

• Svar på tråden Sambon vill inte att jag tar csn lån
  • sirisdotter
    Anonym (csn) skrev 2010-02-24 23:54:44 följande:
    ja jag fattar hur fel det blir ang spara pengar osv.. Men vill ha mer att röra mig med.Vi har gemensam ekonomi.Utöver mat, bensin och räkningar så har vi 5200 kr kvar till att spara, köpa kläder, nöjen, fika, krogen.. köpa kläder till barnen osv.
    Och du skriver att du måste snåla, som student...
  • Tette86021
    ja jag fattar hur fel det blir ang spara pengar osv.. Men vill ha mer att röra mig med.Vi har gemensam ekonomi.Utöver mat, bensin och räkningar så har vi 5200 kr kvar till att spara, köpa kläder, nöjen, fika, krogen.. köpa kläder till barnen osv.
    tycker att det låter som att ni har så att ni klarar er!

Jag studerar också, och har också en termins csn som jag betalar tillbaka på nu medan jag studerar.

Jag har CSN lån och efter alla räkningar och sånt så har vi ca 10.000 kvar att röra oss med och göra vad vi vill med och som andra säger så är det ju såklart skönare att vara utan lån.. jag funderar på att byta och bara ta bidraget ist...

kan ni inte spara till bröllop och sånt när ni båda har jobb då? eller är det viktigt att göra det nu? är det ett stort bröllopp ni ska ha?

Om man klarar sig utan lån tycker jag att man ska skita i det.
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • Anonym (Prio)

Har bara skummat igenom lite snabbt..
    Jag förstår att han inte vill att du ska ta lån om ni har så ni klarar er, vilket jag tycker ni har.. Dessutom är ni gifta, så då blir det även hans lån.. Allt handlar om prioriteringar.. Man behöver inte köpa allt nytt varje månad (tänker då framför allt på kläder)..
    Krogen och nöjen är juh klars saker som man kan prioritera ner på listan.. Nöjen behöver inte kosta ett öre..
    Spara till bröllop.. Jo, vist kunde det vara kul, men där går också att prioritera.. Utbildning först, sedan jobb och kunna lägga undan mer varje månad och dessutom planera ett lågbudjetbrällop som känns lyxigt..

• Anonym

Jag skulle inte ta enbart bidraget på heltid då man förbrukar dessa veckor för gott.
    Dvs vill du senare läsa en längre utbildning så kan du inte komma och ta lånet för veckorna då de redan är använda, och kanske får betydligt svårare att klara studiefinansieringen. Om jag var du skulle jag ta bidrag + lån på halvtid, blir ca 4000 kr i månaden och du borde då få en total skuld på dubbla beloppet du har idag. Inte så farligt, min egen är mer än tio ggr så stor! ;)

• Anonym

CSN-lånet är personligt. Dör du avskrivs lånet, skiljer ni er sedan så står lånet enbart på dig

• Anonym (Prompt)

Om du prompt vill ta lån, varför inte möta honom halvvägs och ta halva lånet?

• sirisdotter
    Anonym skrev 2010-02-25 10:33:06 följande:
    CSN-lånet är personligt. Dör du avskrivs lånet, skiljer ni er sedan så står lånet enbart på dig
    Är det så?  Kände en man som skröt över att han fått sommarstuga i Stockholms skärgård genom skilsmässa.  Han förklarade att de delat både tillgängar och skulder lika, d v s han fick hälften av fruns tillgångar och hans f d fru "fick"  hälften av hans studieskulder.  Har inte haft anledning att tränga djupare in i det,  lyssnade och tyckte det lät trist för hans ex (som antagligen kunnat rädda huset i Saxarfjärden med äktenskapsord).
  • Anonym (fel)
    Anonym skrev 2010-02-25 10:33:06 följande:
    Dör du avskrivs lånet, men om man skiljer sig så räknas det in när delning ska göras.
  • Mei
    Det är ju alltid trist att ha mindre att röra sig med än man är van vid. Nästan oavsett hur mycket man har. Men när jag läser att ni har 5200 kr över varje månad när räkningar och mat etc är betalt så tror jag många kan tycka det är knasigt att ta lån. 5200 över efter att "allt" är betalt är ju massor med pengar. Mer än vad många har. Nästan så att det kan vara lite provocerande att det upplevs som att behöva "snåla".

Ur det perspektivet är det nog svårt att få särskilt många att säga att det är klokt att låna. Låter klokare att låta bli.
  • Anonym

Hade ungefär samma problem som dig, men det var jag som inte ville dra på mig några fler lån samtidigt som jag inte ville snåla hela tiden. Men jag hittade ett jättesmart extrajobb.  Jag svarar på marknadsundersökningar på nätet, det är främst amerikanska företag som skickar ut undersökningarna. Man sitter alltså hemma vid datorn och ger sina åsikter om saker och ting, det är mest kryssfrågor.
    I börjag gick det lite trögt, men efter ca 3 månader så tjänade jag ca 3500 til 4500 i månaden på det viset.

Enda kruxet är att man måste köpa en lista med företag som bedriver dessa marknadsundersökningar, tror att jagbetalade mellan 300-och 500kr, men det har jag ju tjänat igen flera gånger om nu så det var helt ok tycker jag.

Om du är intresserad så har jag länkarna till de företag jag köpte mina listor av.

alejol.surveys24.hop.clickbank.net http://alejol.2ndathome.hop.clickbank.net

Svar på tråden Sambon vill inte att jag tar csn lån