• Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 2 Mar 14:57
    1675 visningar
    1 svar
    1
    1675

    föda utan smärta, el dykteknik

    Hej!

    Jag minns en fantastisk bok med rubriken "Att föda barn utan smärta" - vilken fantastisk rubrik tänkte jag och blev ännu mer uppiggad av bilderna i slutet av boken... Det var en serie bilder av födande ryska kvinnor som log och skrattade medan de lyfte fram sina små bebisar. "Om jag åtminstone kan småle är jag hemma!", tänkte jag och läste vidare.

    När det gäller olika tekniker och metoder, oavsett om de handlar om profylax, mindfullness, dyktekniker så handlar de alla egentligen om samma sak: hur du kan hjälpa dig själv att vara så avslappnad och närvarande som möjlighet. I AnnasProfylax, som jag har skapat, ingår dyktekniken som en del. Den handlar om att försöka möta smärtan och följa med så "passivt" som möjligt. En mamma som fullt ut använder dyktekniken kan nästan se ut som om hon sover medan hon har värkar. Underbart! Men det är inte alla som klarar av att släppa taget på det sättet och det är bra att ha fler strategier i bagaget.

    AnnasProfylax tar även hänsyn till samarbetet med partnern, den egna mentala träningen och så vidare, vilket dyktekniken inte gör. Andas vill alla tekniker att vi ska göra...

    Kram
    Annas

Svar på tråden föda utan smärta, el dykteknik