Varför är det viktigt att jag föder vaginalt?
Jag tror det ligger mycket i vad pumpkinpie skriver. Hela vår mödravård, samt de flesta böcker, tidningar, websiter etc som riktar sig till gravida kvinnor glorifierar utan tvekan den vaginala förlossningen. Bilden av den lyckliga mamman som får upp sitt barn på bröstet efter allt slit och omedelbart kan börja amma samt mår toppen och åker hem efter 6 timmar trycks på oss tycker jag.
Många har nog just den uppfattningen att om du får en lyckad vaginal förlossning kommer den på något sätt att få minnet av din mindre lyckade förlossning att blekna och försvinna som om det aldrig inträffat. För då kommer du ju veta hur underbar en förlossning ska vara?
Låter jag bitter och cynisk? Det är inte meningen så jag hoppas du har överseende. Jag tror verkligen att det är anledningen. Jag tror också att för många kvinnor fungerar det faktiskt så läkarna och barnmorskorna är säkert inte helt fel ute heller. Vad jag däremot tror är viktigt är att DU funderar över vad just DU tror är bäst för dig! Det kan nämligen ingen annan veta.
*Tror du att du skulle komma över din förra förlossning bättre om du fick en bra vaginalförlossning nästa gång?
*Känner du att det skulle vara ok om den ändå slutade i snitt?
*Skulle du känna dig snuvad på "uppevelsen" om du snittades?
*Har du en inre önskan om att kunna föda vaginalt?
etc