Inlägg från: vagnmama |Visa alla inlägg
  • vagnmama

Retrovagnstråden 19

HEJ !
    Här är jag - Carin - o visst har jag gosiga vagnar (men det är jag långt ifrån ensam om har jag sett!!!). Så JÄTTEKUL att det finns fler med intresse för gamla barnvagnar! Jag har aldrig haft någon kompis att prata vagn med --- så det här är verkligen skojigt!

Jag har skrivit lite om mig på presentationen, men jag undrar SÅÅ vilka som finns här! Så hör gärna av er med några ord.

Har just vaxat min AWN 636, så den blänker härligt! Den var ganska rostig innan den flyttade till mig, men jag har fått den OK. Det var prick 5 år sen, men jag har haft den på vinden p g a platsbrist.

Tack för inbjudan till denna härliga tråd!!!
  • vagnmama
    Nillan skrev 2010-11-16 00:47:52 följande:
    Jag hade världens finaste gamla vagn till min lille son. Det var från 1965 och kom från tyskland. Med sådana där stora hjul och ett svart suffle. Annars var den vit och den hette något känt märke, som jag inte kommer ihåg just nu. Tror det började på O. Hursomhelst så gjorde den succe vart man än kom och gick med den. Och jag kan ju säga att den var väldigt enkel att köra, då den tog sig fram på alla teränger. Vilket ju inte alltid dagens vagnar gör.
    Det är en Odder (danskt märke). Förstår att den lätt tog sig fram överallt med de stora hjulen!! Och visst är den lite utöver "det vanliga"!
  • vagnmama
    Poppy P skrev 2010-11-17 15:04:20 följande:

Hej!

Vilken härlig tråd!

Tar min chans här med er, har fått en vagn av min kära far till dottern. Är rätt säker på att det är en AWN (tyvärr har jag den inte hemma så jag kan inte kolla närmre på den)

Men vilken årsmodell, sent 40, tidigt 50?

Och har ni några tips på hur man kan fräscha till den lite?
    Hur får man tex bort ytlig rost bäst och skonsammast?
    Och ja, tips på hur man kan fräscha till själva chassit lite?

Tack så mycket!
    HEJ!
    Hittar flera liknande sittvagnar från början av 50-talet, men ingen riktigt lik din. Så den kan vara sent 40-tal (har inte kataloger från de åren).
    Ytlig rost får du bort bra med fuktig Svinto. Tvätta sen med vatten o torka. Ha på bilvax o låt torka in o polera sen. Strålande! 
  • vagnmama
    vagnmama skrev 2010-11-17 18:54:37 följande:
    HEJ!
    Hittar flera liknande sittvagnar från början av 50-talet, men ingen riktigt lik din. Så den kan vara sent 40-tal (har inte kataloger från de åren).
    Ytlig rost får du bort bra med fuktig Svinto. Tvätta sen med vatten o torka. Ha på bilvax o låt torka in o polera sen. Strålande! 
    HEJ !
    Tog nog 2 blad när jag kikade i Emmaljunga för 1952... för där finns ju exakt din sittvagn! "Sportvagn nr 52" står det. SIttvagnarna kallades sportvagnar då.
    Men det är inte alls omöjligt att den fanns även på sent 40-tal, för vagnarna fanns ofta med flera år i katalogerna.

Tror säkert att du får chassit fint! För som jag sa har jag gjort med mina samlingsvagnar o det blir verkligen fint. Så blir de ju lite "rostskyddsbehandlade" också!

Någon annan kanske har något bra tips på rengöring av korg/plast/trä.

LYCKA TILL!
  • vagnmama
    Fönsteröga skrev 2010-12-09 14:57:06 följande:
    Hej alla vagntokiga! 

Jag och min man är glada ägare till en Emmaljunga från 70-talet. Den köptes i Sthlm, på Blocket 2009.  

Den är solblekt i manchestersufletten och jag har köpt brunt skoputsmedel samt spray till en liten renovering. Jag hoppas att det ska fungera. Någon som testat annat? 

Innerfodret är någon typ av syntetmaterial, vit botten med bruna prickar. Tyget är tyvärr ganska smutsigt och jag funderar på hur man skulle kunna rengöra det... eftersom korgen är flätad så känns dusch inte så lockande. Andra alternativ? Tips?! 

Undrar också kring fällbart ryggstöd - det finns inget i vår vagn och jag tycker att det borde göra det. Någon som vet var det kan finnas att köpa? Eller kan man tillverka ett eget? Tips tas tacksamt emot. 

Tack och hej så länge!
    /Maria

• vagnmama
    vagnmama skrev 2010-12-11 16:58:36 följande:
    Fönsterögas Emmaljunga fanns redan i katalogen för 1979. Den heter "600/600".
  • vagnmama

Bellamorte!
    Din tjusiga vagn är en AWN 623KA (jag har en precis likadan, som jag är jätteglad för.  Absolut ingen rost. Loppisfynd för 75:- 1994).

• vagnmama
    jagäraf skrev 2011-03-14 16:10:34 följande:
    Vagnen jag köpte idag har förresten ett chassi som jag aldrig tidigare sett. Man kan ta av sittdelen men inte ha något liggdel på chassit (tror jag) för det är så lågt.

Mannen jag köpte vagnen av sa att hans dotter var gravid och skulle ha när som helst. Jag frågade om hon inte var intresserad av vagnen? Det var hon inte. Det visade sig att hon bor två portar bort från mig och när jag kommit hem med vagnen såg jag en höggravid kvinna gå förbi mitt köksfönster bort mot en bil. Hon hade en trasa i handen som hennes kille la på sätet innan hon satte sig...

Jag skrev till vagnsäljaren och frågade och visst var det hans dotter. Jag såg henne vid halv två och kl 16.00 fick jag mail att hon fått en dotter som ska heta Nellie. Kul men lite fuskigt att det går så snabbt för vissa...
    Visst kan man ha en liggdel på chassit!  Vagnen är en Emmaljunga 112 som finns i 1963 års katalog.

• vagnmama
    jagäraf skrev 2011-03-14 20:08:52 följande:
    Vagnmamma, heter sittdelen också 112? Var det en duovagn?
    Stämmer! Alltså att man kunde köpa sittdel o använda sen. 
Svar på tråden Retrovagnstråden 19