• Anonym (undra­nde)
    Äldre 4 Mar 19:16
    1885 visningar
    0 svar
    0
    1885

    Hur länge kan man ha krystvärkar?

    Hej!
    Känner att jag behöver klarhet i frågan gällande krystvärkar. Har försäkt googla men finner ingen svar. Ständigt översköljs man av hemska förlossningshistorier om förlossningar som varade i 36 timmar! och en annan vännina berättade att hon hade krystvärkar i 7 timmar och sedan avslutades det med sugklocka. MEN är det verkligen sant? Kan man krysta i 7 timmar? Då jag födde mitt första barn hade jag krystvärkar i 30 minuter. Min barnmorska sa att min förlossning tog 5 och en halv timme, och då räknade hon från dess att jag var öppen 4 cm tills dess att barnet föddes. Barnmorskan sa att det var den sk aktiva fasen av förlossningen man räknar, inte hur länge man haft värkar innan dess. För skall jag mäta hur lång min förlossning var från första värken så var den säkert 48 timmar. Men så kan man väl ändå inte räkna??

    Min huvudsakliga fråga är alltså, hur länge kan man max ha krystvärkar? Kan man ha det i 7 timmar utan att personal ingriper?Hur klarar barnet det`?

    tacksam för klarhet!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-06 20:43
    Ser att det föll bort lite text gällande mitt andra barn, hade då krystvärkar i 15 minuter, enligt bm tog den förlossningen , 3 timmar, dvs från att jag var öppen 4 cm till att dottern föddes.

    Det är bara så ofattbart för mig att den enorma kraft jag känner vid förlossning kan pågå i 7 timmar, jag skulle dö!! Det finns väl ingen människa som orkar krysta i sju timmar?!? Det måste väl vara så att värkarna inte är effektiva och de kan väl inte vara krystvärkar ELLER?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-18 19:22
    Hej!
    Undrar fortfarande! Hur länge kan man ha krystvärkar, kan man ha det i 7 timmar? Pratar vi verkligen om "riktiga" krystvärkar ?

Svar på tråden Hur länge kan man ha krystvärkar?