Inlägg från: Puma87 |Visa alla inlägg
  • Puma87

Min katt är döende!

Ush jag vet hur det känns min katt som jag vuxit upp med fick samma problem och det märktes också när hon  hade ca 25% kvar av njurfunktionen och efter nogrant övervägande med flertalet veterinärer så avlivade vi henne en vecka senaredå dom offtast har så ont att det kan ränkas som djurplågeri att hålla dom vid liv enbart för sin egenskull.

Kanske inte får dig att må så mkt bättre men jag skulle göra om det än idag om jag hamnade i den situationen för det är inte rätt att behålla en döende katt med smärtor för sin egna  skull. Katter är ju ett djur som döljer smärtan väl.

Kitty 081003
  • Puma87
    Terppa skrev 2010-03-12 01:31:06 följande:
    Fast Sisu verkar verkligen inte lida, bortsett från att han är törstigare och mager. Han kelar mest hela tiden, idag fick han tokryck och sprang runt med sin folieboll ett par gånger, han äter bra och är rätt pigg. Jag skulle aldrig dra ut på avlivning om  han mådde dåligt, jag vet vad som är rätt, att låta honom lida för min egen skull är det inte.Jag har för övrigt fått tillåtelse från sambons pappa att berava honom vid deras sommarstuga. Sisu är innekatt men han älskar att få gå ut i sele, ligga i gräset och äta lite av det, sola och ta det lugnt. Känns (under omständigheterna) bra, att veta var han är begravd och att det är på ett vackert ställe där han skulle vara lycklig.
    Jo men han ahr säkerligen ont då katter är mästare på att dölja sin smärta och håller kroppen på att stänga av ja då har man ont krävs inget geni för att fatta det tyvär.

Men det är ju ditt val likså som att du ska begrava honom utomhus även fast man inte får det (vad jag har hört i flera år reglerna kan ha ändrats)
    Kitty 081003
  • Puma87

"Generellt gäller nedgrävningsförbud för döda djur utom på anvisad plats" dvs på djurkyrkogård

Kitty 081003
  • Puma87
    Terppa skrev 2010-03-12 08:32:16 följande:
    Det ÄR alltså förbjudet? Jag diskuterade det nämligen med 'svärfar' och han sa att det är tillåtet på egen mark. Hade först tänkt kremering nämligen.Jag vet att katter döljer smärtan ooch allt det. Men jag tror på vad min veterinär säger. Och om hon säger att hans allmäntillstånd i övrigt är bra och att han inte behöver avlivas nu så är jag beredd att tro på det. Varför skulle hon säga det om det inte var så? Deras uppgift är ju att se till djurens bästa.
    Har kollar upp det lite mer nu och jag har fått fram att det är förbjudet. För att begrava ett djur måste det kremeras och sedan begravas på en utsatt tillåten plats tex. en djurkyrkogård man får inte begrava på egen tomt.
    Ja du det vet jag inte men jag har själv studerat djursjukvård och lärt mig både i skola att när djur har njursvikt eller någon annan form av organsvikt så har djuret oerhört ont men visar det inte då de går på överlevnadsinstinkten. Var även 5olika veterinärer som sa samma sak till oss när vi avlivade våran katt.
    Kitty 081003
  • Puma87
    Probably the best in the skrev 2010-03-12 11:52:08 följande:
    Min katt har ju levt i snart 5 år med sin njursvikt och ingen veterinär vi har träffat har pratat om att just njursvikt orsakar smärta. Vad skulle smärtan bero på? Ett akut tillstånd där det blir ischemi i vävnaden för att blodet inte kommer fram är ju en sak (som en hjärintfarkt) men när värden har stabiliserats så förstår inte jag vart smärtan ska komma ifrån. Och även om katter är duktiga på att dölja den, så har jag vid fleral tillfällen sett min katt ha ont och att hon under nästan 5 år skulle ha döljt den smärtan, nja...istället har hon blivit mer kelen, förut var hon ganska arg på den andra katten, det har gett med sig...Jag säger inte att hon absolut inte har ont, men en lätt smärta kanske finns där, som katten kan hantera utan problem, hon lider inte av den, det lovar jag!
    Hur kan du veta att katten INTE lider av den? Det är väll lika svårt att veta om katten lider som om hon INTE lider?
    Kitty 081003
Svar på tråden Min katt är döende!