mammaflickan skrev 2010-03-07 18:12:31 följande:
Härligt o underbart. Imorn ska jag skaffa såjord också, o nånting smart o så i, så det går o ha där jag har tänkt i år eftersom jag måste skydda allt från katten.Vadå såna som ger plugg? Jaa, visst är det roligt, när det väl börjar! Jag är bara i tankestadiet än som sagt, fanns ingen såjord kvar igår där mannen var så blir till att åka till plantskolan imorn.Var ute o kollade lavendelsticklingarna idag o de ser ut att ha övervintrat bra i växthuset, så hoppas de ska ta sig fint. Lavendel är ju helt underbart.
JA! Lavendel är så tacksamt, den är vacker, buskig, lagom hög, man kan plocka buketter utan att det märks...
Blev biten när jag fick en lavendel i present för 2 år sen. Den var så fin hela sommaren i sin lilla kruka, men jag hade ingenstans att sätta den så jag slängde den åt komposten till (inte ens i utan bredvid). Förra året rensade vi upp där och där låg den lilla jordklimpen med gröna blad!

Den hade legat under snön med blottade rötter och överlevde! Satte ner den i rabatten jag gjorde i våras och den är jättefin nu, inte så stor men den fick många blommor! Köpte två stora till och två lite mindre och satte dit. Nävor och lavendel har jag under buskarna.
Plugg är ju små sticklingar som sitter i små fickor i lådorna. Hittar ingen bra bild på nätet, måste isf ta kort på mina egna - jobbigt.
Antingen strösår man eller så sätter man i ensklida små fack - plugg.
Kan inte beskriva bättre.