Inlägg från: mammaflickan |Visa alla inlägg
  • mammaflickan

Första fröerna i jorden!

Härligt! Tack för nu blev jag uppmuntrad! Satt o deppade här igår över att förra året vid det här laget hade jag redan sått första fröerna, klippt rabattbuskar o rensat o grävt o planlagt, i år kändes det så hopplöst långsökt o otroligt att våren ens kommer dyka upp alls!
    Men detta upprop förändrar ju allt, nu känns det inspirerat igen! TACK, verkligen!!

I år får det bli annorlunda dock, för nu har jag ju fått en katt som river ner allt, kan inte ha min innesådd där jag hade den förra året. I år blir det att upplåta syrumsfönstret för det, så jag kan stänga om mina smågroddar o spiror, ååh, NU börjar jag också LÄNGTA! O TRO PÅ ATT DET KOMMER HÄNDA!!

• mammaflickan

Äsch, fortsätter lite till o berättar om min plan för i år. Ska utöka lavendelodlingen o flytta plantaget till där barnens pool stod i somras, så det blir en rund slags grej där, kommer bli helt underbart vackert, ska ha lavendel, dahlior, jätteeterneller där, o kanske om jag flyttar dit rhododendronbebisen dit, o såna där fulsnygga oranga liljor som växer så fort o bra.
    Sen rabatten ska va 2 nivåer i år, kommer bygga upp bakgrunden o ha limegröna zinnior o kanske solrosor, o främre raden alla andra färger med zinnior. Sen ska jag göra nåt åt malvan, den hade nåt sket på sig förra året, eller om jag ska låta den va.

Längst gärsgården, solrosor som barnen får sköta.
    O hjälp, potatlandet! O det! O tomaterna o gurkorna i växthuset, o så skulle vi ha melon också, nä nu får jag ångest istället.
    Eller också är jag glad o ivrig, vet inte, fylldes upp helt o hållet nu av det här.

• mammaflickan
    M C skrev 2010-03-07 17:44:35 följande:
    Var på Plantagen idag och köpte såjord - 50 liter. Kanske lite väl mycket?Men det var för att köpa busktomater jag åkte dit. Köpte deras egna märke, vi får väl se om det blir nåt. Sen blev det gro-lådor, både sånna som ger plugg och sånna hela lådor. Det är så roligt! Snart kommer fröerna vi skickade efter, luktärter och aster har jag fixat åt mig själv.Morsan har snöat in på krasse, kommer aldrig fatta hur hon tänker där.*kom på* Jag har ju tagit fröer från förra årets otroliga panseer! Måste sätta dem med, tjingeling!
    Härligt o underbart. Imorn ska jag skaffa såjord också, o nånting smart o så i, så det går o ha där jag har tänkt i år eftersom jag måste skydda allt från katten.

Vadå såna som ger plugg?

Jaa, visst är det roligt, när det väl börjar! Jag är bara i tankestadiet än som sagt, fanns ingen såjord kvar igår där mannen var så blir till att åka till plantskolan imorn.
    Var ute o kollade lavendelsticklingarna idag o de ser ut att ha övervintrat bra i växthuset, så hoppas de ska ta sig fint. Lavendel är ju helt underbart.
  • mammaflickan
    M C skrev 2010-03-08 09:33:15 följande:
    JA! Lavendel är så tacksamt, den är vacker, buskig, lagom hög, man kan plocka buketter utan att det märks... Blev biten när jag fick en lavendel i present för 2 år sen. Den var så fin hela sommaren i sin lilla kruka, men jag hade ingenstans att sätta den så jag slängde den åt komposten till (inte ens i utan bredvid). Förra året rensade vi upp där och där låg den lilla jordklimpen med gröna blad! Den hade legat under snön med blottade rötter och överlevde! Satte ner den i rabatten jag gjorde i våras och den är jättefin nu, inte så stor men den fick många blommor! Köpte två stora till och två lite mindre och satte dit. Nävor och lavendel har jag under buskarna.Plugg är ju små sticklingar som sitter i små fickor i lådorna. Hittar ingen bra bild på nätet, måste isf ta kort på mina egna - jobbigt.Antingen strösår man eller så sätter man i ensklida små fack - plugg.Kan inte beskriva bättre.
    Jaha, då fattar jag va du menar med plugg tror jag.

Jag fick skjuta fram mitt till onsdag, ska till plantskolan då istället för idag som det var tänkt.
  • mammaflickan
    M C skrev 2010-03-08 18:07:18 följande:
    En gång i mitt liv fick jag jobb på en plantskola. Men jag fick tacka nej pga att idioten jag var ihop med använde mig som slagpåse. Det är det enda jag ångrar i hela mitt liv, att jag inte kunde tacka ja till det jobbet. Men å andra sida hade jag inte träffat karln då.Fan va kul att göra sticklingar hela dagarna!
    Jag sommarjobbade på växthuset i vår by när jag va ung, kan minnas doften o älskar den. Även att man stod o svimmade därinne i värmen ibland o dessa gigantiska borden med likadana krukor o plantor men, som de luktade gott! O på påsken o hösten var jag också där, då var det väl lite kallare men lika kul o lärorikt som sjuttsingen, har jag ju fattat nu när jag har min egna första trädgård, o "vet" saker som jag inte vet varför, men det måste ju komma därifrån.
    Usch då att du hade en sån idiotman, det var ju för jävligt. Men livet är långt, o det finns fröer o plantor som bara väntar på våra kärleksfulla händer eller hur!
    Va roligt att det redan gror hos dig! Grattis till dina små får jag väl säja då!
  • mammaflickan
    M C skrev 2010-03-09 11:26:24 följande:
    Mmm, det bästa jag vet är att gå in i växthus. Värmen, lukten... Blommorna! Hagas växhus är bland det roligaste, en gång när jag var in där så blommade typ varenda 12 apostlar i hela huset - jag hade en egen då som hade blommat bara veckan före. Den blommar alltså bara en dag/år. Skithäftig!
    Vilken fin bild!
  • mammaflickan
    M C skrev 2010-03-10 08:56:54 följande:
    Tobaksblomster - satan i gatan vilka små fröer! Jag fick gissa lite - hade planerat för en plugglåda med det hade varit mycket bättre med en glasskartong! De lär inte fungera, vet inte ens hur många som hamnade i jorden och var!
    Jodå, kan visst det funka! Va inte pessimist nu. Förra året "hjälpte" min son mig med sådden, fasen jag höll på o bryta ihop av nervositet för han for fram i 190 o hjälpte till med all sin kraft o jag visste inte var nånting fanns eller va som var var eller nånting, o han hade klämt ner typ 50 tomatfrön i varje liten kruka osv, men det blev jättebra tillslut av allting!

Visst en del frön är ju onormalt små, haha har du sått lobelia nångång? Vadå kaffe eller frön liksom.

Idag har jag ÄNTLIGEN vart o fått min jord o mina frön. Så ska börja med mitt idag.
    Ska ge mig på o fröså lavendel i år så håll tummarna, dom ska stå 2 veckor i kylen först, så får börja med o röja där så ingen river ut det för mig. Till dem köpte jag en egen liten låda, o så köpte jag en annan till tomaterna o zinniorna. Resten får jag ut o leta upp i växthuset, undrar varför man inte gjorde det i höstas. Jag har ett sånt där litet tält därute med som jag tänkte ta in o ha i syrummet för tomaterna o va de nu mer va jag hade tänkt. Nu är iallafall även jag med i spelet, ville bara säja det, o hurra för våren!
  • mammaflickan

Jag har bara en klängros, som står vid en knut. Jag klipper av dom långa raka som du MC, dom stör ju annars hela intrycket tycker jag. Det kom 2 ggr i fjol o jag tog bort dom.
    Jag ansade inte busken alls, fast att den stått orörd flera år innan vi flyttade hit, men jag tycker den är fin som den är.
    Det jag gjorde var att jag klippte regelmässigt av de överblommade rosorna så kom det fler nya knoppar längre in på säsongen.

Det kan man göra med de flesta blommor förresten, klippa bort o hålla rent för det vissna, i regel växer det ut 2 nya på en bortklippt vissen.

• mammaflickan

Ja inte vet jag  men på lavendelgården sa de att det är så svårt o få upp från frön, kan ju va ett säljtrick de har förstås.
    Nu är de iaf i kylen o ska stå där i 2-3 veckor i jord, känns konstigt. Men nu har jag gjort som det stod på påsen så är ju bara o hoppas på de bästa.
    Tar de andra imorn, måste greja i rummet först o tänka ut hur jag ska möblera om på bästa vis för alla inblandade.

• mammaflickan

Ja, sen när man köper plantjord ska man akta sig för den billigaste sorten, det är bara skit. Förra året, jag trodde jag gjorde ett riktigt kap, men det var utfyllt med PAPPER!! Jag minns inte märket nu men köp inte den bara va ni gör.
    Fast jag kanske är utfryst från den här tvåmanstråden nu, men kände tvånget o bara säja detta.

Svar på tråden Första fröerna i jorden!