• M C

Första fröerna i jorden!

Ville bara berätta att jag impulshandlade lite fröer på affären och klämde ner i jord häromdagen.
    Igår satt jag dessutom med morsan och beställde fröer via nätet, i år blir det bla luktärter i tre fina former!

Det var vårlukten som tog mig med storm, kände skittydligt i tisdags att det vänt. Nu har vi taktropp och ingen snö på balkongen.
    *glas såsom fågeln i morgonstunden*

Direkt när snön är borta ska vi fixa till framsidan, det ska dit flera lass jord. Vi ska höja den. Allt ska göras om! *längtar*

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Svar på tråden Första fröerna i jorden!
  • M C

Jaaa, en meter snö i trädgården och jag kommer ha snö kvar två veckor efter alla andra här. Men det hindrar inte att balkongen i söderläge är snöfri!
    Oh, då ska jag ta med mig skräpet där till tippen! Tjoho!

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Gubben skottade bort nån kubik runt släpvagnen nu. Vi har alltså små snöhögar i tvåmetersklassen rakt över mina vårlökar!

Imorgon ska jag åka och köpa tomatfrö. Körsbärstomater busksort. De ska stå på baksidan garaget, i rakt söderläge. Där lär det bli snuskigt varmt i sommar... Han har lovat mig en liten odlingsbädd där. Med droppslang.

Jag älskar min gubbe.{#lang_emotions_heart}

• M C
    Isnogood skrev 2010-03-06 11:18:03 följande:
    Ja vill också ha en gubbe Aja, man kan ju inte få allt...jag har ju i alla fall sjukt mycket brunnen hästgödsel att plantera i...o lägge man obrunnen i botten så får man fart på det mesta  gjorde så för några år sedan när jag planterade pumpor...hade jättepumpor över halva gräsmattan (dom ville inte stanna i rabatten...)I år nöjer jag mig nog med tomater, dom växer i alla fall på höjden.
    *skrattar*
    Ja, tänk om man hade lite hästskit.
    Tänk "buskvariant", den blev över två meter för mig. Hur ska då inte slingervarianten bli?
    Det är sjukt varmt på södersidan hos mig, har nog zon 3 där. På norrsidan å andra sidan har jag zon 5. Jag bor alltså i zon 4.{#lang_emotions_dreamer}
    Man får fan inte ens syrenerna att funka här hos mig och några av grannarna. Det blir bara nåt fjös.
    Alla blommor och buskar jag satte där i somras såg jag noga till att de skulle klara upp till zon 5 eller helst 6.
  • M C
    Lillsnufflan skrev 2010-03-06 11:28:10 följande:
    Här är det minsann inget takdropp. Men jag längtar till det töat och tjälen gått ur jorden för då ska jag gräva upp hela rabatten på framsidan och göra om!
    Jag med, fy fan vad jag längtar! Fast vi ska lägga på jord och höja så den sidan blir jämnhög över hela. Nu är det en backe. Går inte ens att ha bassäng/pool där. (En sån uppblåsbar)

Tror jag kanske måste fixa lite hästskit. Vi Jag ska ha en rabatt i ena hörnet, det neråt alla nyfikna idiotiska grannar.
  • M C
    listoplisto skrev 2010-03-06 12:16:47 följande:
    Ehm... jag bor i zon 8. Med lite tur blommar påskliljor och krokus i mitten av maj. *baraförattvaravärst*
    *tycker synd om*
  • M C
    mammaflickan skrev 2010-03-06 13:59:49 följande:
    Äsch, fortsätter lite till o berättar om min plan för i år. Ska utöka lavendelodlingen o flytta plantaget till där barnens pool stod i somras, så det blir en rund slags grej där, kommer bli helt underbart vackert, ska ha lavendel, dahlior, jätteeterneller där, o kanske om jag flyttar dit rhododendronbebisen dit, o såna där fulsnygga oranga liljor som växer så fort o bra.Sen rabatten ska va 2 nivåer i år, kommer bygga upp bakgrunden o ha limegröna zinnior o kanske solrosor, o främre raden alla andra färger med zinnior. Sen ska jag göra nåt åt malvan, den hade nåt sket på sig förra året, eller om jag ska låta den va.Längst gärsgården, solrosor som barnen får sköta.O hjälp, potatlandet! O det! O tomaterna o gurkorna i växthuset, o så skulle vi ha melon också, nä nu får jag ångest istället.Eller också är jag glad o ivrig, vet inte, fylldes upp helt o hållet nu av det här.
    Åhåå, va roligt!
    Har inte tid att kommentera nu - ska bara säga att jag har fått lavendelsjukan, ska sätta sånt överallt!
  • M C

Var på Plantagen idag och köpte såjord - 50 liter. Kanske lite väl mycket?
    Men det var för att köpa busktomater jag åkte dit. Köpte deras egna märke, vi får väl se om det blir nåt. Sen blev det gro-lådor, både sånna som ger plugg och sånna hela lådor.
    Det är så roligt!
    Snart kommer fröerna vi skickade efter, luktärter och aster har jag fixat åt mig själv.

Morsan har snöat in på krasse, kommer aldrig fatta hur hon tänker där.
    *kom på* Jag har ju tagit fröer från förra årets otroliga panseer! Måste sätta dem med, tjingeling!

• M C
    mammaflickan skrev 2010-03-07 18:12:31 följande:
    Härligt o underbart. Imorn ska jag skaffa såjord också, o nånting smart o så i, så det går o ha där jag har tänkt i år eftersom jag måste skydda allt från katten.Vadå såna som ger plugg? Jaa, visst är det roligt, när det väl börjar! Jag är bara i tankestadiet än som sagt, fanns ingen såjord kvar igår där mannen var så blir till att åka till plantskolan imorn.Var ute o kollade lavendelsticklingarna idag o de ser ut att ha övervintrat bra i växthuset, så hoppas de ska ta sig fint. Lavendel är ju helt underbart.
    JA! Lavendel är så tacksamt, den är vacker, buskig, lagom hög, man kan plocka buketter utan att det märks...
    Blev biten när jag fick en lavendel i present för 2 år sen. Den var så fin hela sommaren i sin lilla kruka, men jag hade ingenstans att sätta den så jag slängde den åt komposten till (inte ens i utan bredvid). Förra året rensade vi upp där och där låg den lilla jordklimpen med gröna blad! Den hade legat under snön med blottade rötter och överlevde! Satte ner den i rabatten jag gjorde i våras och den är jättefin nu, inte så stor men den fick många blommor! Köpte två stora till och två lite mindre och satte dit. Nävor och lavendel har jag under buskarna.

Plugg är ju små sticklingar som sitter i små fickor i lådorna. Hittar ingen bra bild på nätet, måste isf ta kort på mina egna - jobbigt.
    Antingen strösår man eller så sätter man i ensklida små fack - plugg.
    Kan inte beskriva bättre.
  • M C

Glömde: första fröerna jag satte har kommit upp! Nu får jag inte glömma att vattna, annar blir det ingen riddarsporre i år.
    *längtar*

Svar på tråden Första fröerna i jorden!