• M C

Första fröerna i jorden!

Ville bara berätta att jag impulshandlade lite fröer på affären och klämde ner i jord häromdagen.
    Igår satt jag dessutom med morsan och beställde fröer via nätet, i år blir det bla luktärter i tre fina former!

Det var vårlukten som tog mig med storm, kände skittydligt i tisdags att det vänt. Nu har vi taktropp och ingen snö på balkongen.
    *glas såsom fågeln i morgonstunden*

Direkt när snön är borta ska vi fixa till framsidan, det ska dit flera lass jord. Vi ska höja den. Allt ska göras om! *längtar*

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Svar på tråden Första fröerna i jorden!
  • M C

En gång i mitt liv fick jag jobb på en plantskola. Men jag fick tacka nej pga att idioten jag var ihop med använde mig som slagpåse. Det är det enda jag ångrar i hela mitt liv, att jag inte kunde tacka ja till det jobbet. Men å andra sida hade jag inte träffat karln då.
    Fan va kul att göra sticklingar hela dagarna!

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • mammaflickan
    M C skrev 2010-03-08 18:07:18 följande:
    En gång i mitt liv fick jag jobb på en plantskola. Men jag fick tacka nej pga att idioten jag var ihop med använde mig som slagpåse. Det är det enda jag ångrar i hela mitt liv, att jag inte kunde tacka ja till det jobbet. Men å andra sida hade jag inte träffat karln då.Fan va kul att göra sticklingar hela dagarna!
    Jag sommarjobbade på växthuset i vår by när jag va ung, kan minnas doften o älskar den. Även att man stod o svimmade därinne i värmen ibland o dessa gigantiska borden med likadana krukor o plantor men, som de luktade gott! O på påsken o hösten var jag också där, då var det väl lite kallare men lika kul o lärorikt som sjuttsingen, har jag ju fattat nu när jag har min egna första trädgård, o "vet" saker som jag inte vet varför, men det måste ju komma därifrån.
    Usch då att du hade en sån idiotman, det var ju för jävligt. Men livet är långt, o det finns fröer o plantor som bara väntar på våra kärleksfulla händer eller hur!
    Va roligt att det redan gror hos dig! Grattis till dina små får jag väl säja då!
  • M C
    mammaflickan skrev 2010-03-08 18:36:19 följande:
    Jag sommarjobbade på växthuset i vår by när jag va ung, kan minnas doften o älskar den. Även att man stod o svimmade därinne i värmen ibland o dessa gigantiska borden med likadana krukor o plantor men, som de luktade gott! O på påsken o hösten var jag också där, då var det väl lite kallare men lika kul o lärorikt som sjuttsingen, har jag ju fattat nu när jag har min egna första trädgård, o "vet" saker som jag inte vet varför, men det måste ju komma därifrån.Usch då att du hade en sån idiotman, det var ju för jävligt. Men livet är långt, o det finns fröer o plantor som bara väntar på våra kärleksfulla händer eller hur!Va roligt att det redan gror hos dig! Grattis till dina små får jag väl säja då!
    Mmm, det bästa jag vet är att gå in i växthus. Värmen, lukten... Blommorna!
    Hagas växhus är bland det roligaste, en gång när jag var in där så blommade typ varenda 12 apostlar i hela huset - jag hade en egen då som hade blommat bara veckan före.
    Den blommar alltså bara en dag/år. Skithäftig!
  • M C

Internetfröerna har kommit! Nu ska jag sätta dem!

• M C

Tobaksblomster - satan i gatan vilka små fröer! Jag fick gissa lite - hade planerat för en plugglåda med det hade varit mycket bättre med en glasskartong! De lär inte fungera, vet inte ens hur många som hamnade i jorden och var!

• Pallas

Jag bevakar tråden, för jag har blivit med trädgård och jag är trädgårdsanalfabet...

Om det är någon som vet när och hur man ska beskära klängrosor tar jag tacksamt emot tips.
  • M C
    Pallas skrev 2010-03-10 09:00:46 följande:
    Jag bevakar tråden, för jag har blivit med trädgård och jag är trädgårdsanalfabet... Om det är någon som vet när och hur man ska beskära klängrosor tar jag tacksamt emot tips.
    Klängrosor ska man inte beskära alls, om de inte är i vägen.
    Annars är regeln att rosor beskärs när björken har musöron.
  • M C

Rosor är lite luriga. En del låter de långa raka skotten vara kvar, jag tycker de är förfärliga.
    Nyponroser mår bra av att klippas ner fullständigt då och då, de blir fantastiska efter en tokröjning.
    Klängrosor ska ju blir stora och långa, men man kan behöva gallra lite ibland för att få dem att växa åt andra håll.
    Rosor är lite knepiga om man vill ha dem perfekta, men man behöver inte göra ett smack annat än ta bort skadade delar. Det växer ut nya direkt.

För några år sen tokröjde jag bland morsans apfula rosor, efter bara en sommar var de helt otroliga igen!

• mammaflickan
    M C skrev 2010-03-09 11:26:24 följande:
    Mmm, det bästa jag vet är att gå in i växthus. Värmen, lukten... Blommorna! Hagas växhus är bland det roligaste, en gång när jag var in där så blommade typ varenda 12 apostlar i hela huset - jag hade en egen då som hade blommat bara veckan före. Den blommar alltså bara en dag/år. Skithäftig!
    Vilken fin bild!
  • mammaflickan
    M C skrev 2010-03-10 08:56:54 följande:
    Tobaksblomster - satan i gatan vilka små fröer! Jag fick gissa lite - hade planerat för en plugglåda med det hade varit mycket bättre med en glasskartong! De lär inte fungera, vet inte ens hur många som hamnade i jorden och var!
    Jodå, kan visst det funka! Va inte pessimist nu. Förra året "hjälpte" min son mig med sådden, fasen jag höll på o bryta ihop av nervositet för han for fram i 190 o hjälpte till med all sin kraft o jag visste inte var nånting fanns eller va som var var eller nånting, o han hade klämt ner typ 50 tomatfrön i varje liten kruka osv, men det blev jättebra tillslut av allting!

Visst en del frön är ju onormalt små, haha har du sått lobelia nångång? Vadå kaffe eller frön liksom.

Idag har jag ÄNTLIGEN vart o fått min jord o mina frön. Så ska börja med mitt idag.
    Ska ge mig på o fröså lavendel i år så håll tummarna, dom ska stå 2 veckor i kylen först, så får börja med o röja där så ingen river ut det för mig. Till dem köpte jag en egen liten låda, o så köpte jag en annan till tomaterna o zinniorna. Resten får jag ut o leta upp i växthuset, undrar varför man inte gjorde det i höstas. Jag har ett sånt där litet tält därute med som jag tänkte ta in o ha i syrummet för tomaterna o va de nu mer va jag hade tänkt. Nu är iallafall även jag med i spelet, ville bara säja det, o hurra för våren!
Svar på tråden Första fröerna i jorden!