• MrsR

    Tvillingar i april, tråd 3

    Såg att tråd nr 2 är stängd och startar härmed en ny för slutspurten innan alla våra småttingar kommer ut.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 12:05
    Tillägg: Det verkar ha kommit in en massa spaminlägg i tråden, "våra" inlägg finns från trådstart tom s 13 och börjar sedan på s 26 igen.

  • Svar på tråden Tvillingar i april, tråd 3
  • lillamy81

    Hej där, tänkte se om jag kan få lite liv i tråden!


    Hur går det för er alla? Mina tjejer är 3 veckor idag och här är det fullt upp med amning, tillägg, sovning, magknip, blöjbyten och lekande med storebror. Hinner inte med så mycket mer  
    Våra tjejer växer så det knakar vilket känns skönt då de tappade i vikt första dagarna, speciellt tv2. Hon vägde 2585g och gick ner till 2240g, som säkerhetsåtgärd för att hon inte skulle tappa mer fick hon sond. Efter några dagar på neo med henne så vände det och nu är hon uppe över 3 kg 2 veckor senare Tv1 tappade aldrig mer än de "tillåtna" 10 procenten och har nu jobbat upp sig från födelsevikt på 2240g, var nere på 2080g och ligger nu tätt efter sin syster på drygt 3kg. Enda åtgärden för henne vid födseln var värmebädd för att hon inte skulle slösa sin energi på att hålla värmen. Vilket fungerade bra. Vi kunde ta bort den efter ett dygn men hade kvar den då det bara var skönt för dem men lite varmt och gott ibland och slippa alla stora sjukhuskläder.
    Jag ammar och så ger vi fortfarande tillägg till vissa mål. Jag testar att dubbelamma iaf ett mål om dagen vilket fungerar ok. Lite bökigt tycker jag dock. Nyfiken på att höra hur ni lägger upp det med matningen, speciellt på natten?
    Stort Grattis till dig IdaV!
    Sofie 87- Oj du fick dina tidigt, jag hade också Bf i slutet av april. Lyckades få dagen innan planerat snitt v.37+5. Mår de bra och i vilken vecka kom de?
    Ha det bra allihop!
  • MrsR

    Äntligen har vi kommit upp över födelsevikten på båda bebisarna!

    Jag ammar oftast en i taget, men dubbelammar när det behövs. Då har jag den ena tvillingen i vanlig amningsposition och den andra får amma från sidan så att dennes huvud i princip vilar på magen på den andra. Det tycker jag är det lättaste sättet.

    På nätterna liggammar jag i sängen, om båda vill ha mat samtidigt får maken ge den ena tillägg. Dubbelamma i sängen har jag svårt att få till. De får nu tillägg en gångapå dagen och en gång på natten.

  • Sofie 87

    Flickorna mår bara fint nu. De kom i vecka 29+2 med akut snitt!! Fick ligga i respirator och CPAP och har haft lite problem med blåsljud på ductus och vätska i lungorna, men annars har allting gått jätte bra. Det är 2 starka flickor jag har fått =) Födelsevikten var Ebba: 1280, Clara 1140 gr och den stora tjejen har nästan tredubblat sin vikt nu!! Lilla tjejen ligger lite efter men hon har även haft det lite jobbigare så det är förståligt!
    Jag ammar inte alls mina längre. Pumpade i 8 veckor men sen gav jag upp!! mjölken började ta slut och jag orkade inte mer helt enkelt. Tråkigt, men det funkar lika bra med ersättning.

  • Billie

    Hej hej!

    På 5 veckors dagen hade båda grabbarna passerat 4kg strecket, de har gått upp ca 500 gram var senaste två veckorna. Så det är lite tungt att bära båda babyskydden nu, hua!

    Maken har börjat jobba efter att ha varit ledig hela april, dottern går i skolan 8.30-13.30 alla dagar och sonen på dagis tre dagar samma tider. Hade varit bäst för alla om han hade samma tider som syrran, han är så uttråkad av att vara hemma med mig och blir lite destruktiv i sitt beteende när han ej har nåt att göra...

    Ammar inte men pumpar, skönt eftersom jag nu kan låta andra hjälpa till med matningen. Maken tar alltid första nattmatningen ca 00-01 sen tar jag andra vid 03-04 och sen är det uppstigning vid 06-07 så då tar någon de stora och någon de små. Tvillingarna sover alltid i sin egen säng vilket aldrig våra två stora har gjort när jag ammat, så nu sover jag riktigt bra mellan målen och sover även skönt när maken matar. Får ut mellan 2-3 dl när jag pumpar men för att inte slita för mycket på brösten så kompletterar vi  med ersättning ca var tredje mål.

    Börjar med min hemförsäljning lite smått nu igen i maj, maken ser fram emot att fixa kvällarna själv med alla fyra när jag är borta. Jag som är ensam hemma tre nätter i slutet av maj pga makens arbete har bokat in min mamma som ska sova över hos oss. Nätterna kommer ej vara värst utan att komma upp på morgonen med alla fyra och komma i tid till skola/dagis efter frukost, påklädning, promenad mm...

    Kul att höra hur det går för er andra, må så gott!

  • MrsR

    Hallåj på er!

    Här hemma har vi en lugn helg, då de stora killarna ät hos mormor och morfar. Fast jag måste säga att det är svårt att hinna med ändå.  Tvätten, trädgården, vanlig städ och undanplock hinns aldrig riktigt med så att jag blir nöjd.

    Bebbarna hade gått upp bra sist, så nu ger vi ersättning bara på natten. Jag och maken varvar bebisarna och ammar resp ger ersättning. Det vore skönt att även i fortsättningen slippa kladda med ersättning på dagtid, fast mycket tid går åt till amning. Pumpa har aldrig riktigt fungerat för mig.

    Den senaste veckan har vi lyckats tajma deras sömn på förmiddagen och gå på vagnpromenad. Jätteskönt att röra på sig!
    Gick upp ca 20 kg under graviditeten och har gått ned ca 15 skulle jag tippa på, känner mig otålig att gå ned ett par tre kg till så att jag åtminstone når trivselvikt. Resten är normalvariation. Borde väl inte vara så otålig, de föddes ju för mindre än 4 veckor sedan. Fast den där degpåsen på magen lär bli svårare att få bukt med...

    Vi kommer att vara lediga båda två hela våren och sommaren, men i inför hösten är det ffa morgnarna som jag bävar för. Som du skriver, Billie, så blir det nog en rejäl utmaning att få alla i ordning och iväg.

    Mitt jobb är precis uppe i en stor omorganisation, ca 20% av personalen kommer att få gå, så jag är inte säker på att jag har ett jobb att komma tillbaka till. Orkar inte riktigt fundera på hur det kommer att bli, det dröjer ju nästan ett år innan det blir aktuellt ändå.

  • Billie

    Hello!

    Har haft en riktig skitvecka, infektion, svamp och mjölkstockning i båda brösten som gjort att jag haft riktigt hög feber i flera dagar. När jag var på sjukhuset för besök andra gången på tre dagar så upptäckte de även moderkaksrester i livmodern så det blev akut operation. Lite sliten nu, behöver en ny fräsch kropp, har knappt varit utanför dörren på över en vecka. Nu ska jag sluta pumpa och så blir det ersättning till 100% för grabbarna.

    Idag fyller Valter & Gabriel 2 månader - herregud vad tiden går snabbt! Tror att de dubblat sin födelsevikt nu!

    Hoppas att alla ni andra mår bra!

  • MrsR

    Oj, Billie, vad jobbigt! Hoppas du kurerar dig snabbt nu!

    Här har vi kunnat dra ned på ersättningen. De växer på bra enl sina kurvor, nu ger vi i princip bara en flaska var per natt och ammar för resten. 
    Det verkar ff inte finnas någon regelbundenhet med mat och sömn, men de har iaf lite längre vakenperioder nu och har börjat skratta!

    Om några veckor till hoppas jag kunna styra till sömnen lite så att det blir långa sovpass på nätterna. Som det är nu är en eller båda vakna och pigga en lång stund mitt i natten och vi andra är ju inte direkt pigga på att vara uppe då.


    För övrigt rullar dagarna på.....

  • Sofie 87

    Usch då bille det låter ju inte som någon höjdare. Jag fick också mjölkstockning med mina och det är ju verkligen inte kul! Låg med 40 graders feber i en hel vecka, medans man samtidigt hade jätte ont i brösten!!

    Vi kör bara med ersättning och det funkar hur bra som helst. Vaknar 1 gång per natt och vill ha mat och det är ju inte så farligt! Så skönt när båda kan hjälpas åt också!! Hade jätte gärna ammat, men blev ju så jobbigt att hålla på med pumpningen hela tiden då dem var för små för att sutta själva så det fick bli som det blev =)

    Dem växer som dem ska och börjar bli riktigt "stora" nu. stora tjejen är uppe i nästan 4 kg och lilla tjejen är strax över 3 kg. Så lite storleksskillnad är det ju, men då ser man ju vem som är vem iallafall =)

  • lillamy81

    Hej på er!


    Billie-det låter skit jobbigt det där. hoppas du mår bättre nu.
    Jag ammar och pumpar vilket gör att mjölken inte regleras riktigt rätt i brösten så jag är oxå rädd för mjölkstockning. Hade lite i början men lyckades få bort efter bara en natts feber och frossa. Men inget jag vill ha igen!
    Nu har vi börjat testa en ny rutin här. Jag ammar ett barn och ger flaska till ett barn en dagen och byter sedan nästa dag. På natten ger vi ersättning till båda vilket resulterar i att jag kan pumpa ut en hel del bröstmjölk på morgonen som den som inte ammas får under dagen. Det som känns extra skönt med att ge ersättning på natten är att även min man kan ta matningarna helt själv vilket han gjorde i natt så jag fick 6h sammanhängande sömn
    På tal om ammning och om det funkar eller ej- jag ska utvärdera min ammning när de är 3 månader har jag tänkt. Om det inte känns 100 så blir det ersättning bara. Känns som att det inte är så praktiskt att gör både och. Att dessutom pumpa gör att man har fullt upp. Pumpen blir ännu ett barn. Att helamma lossnade aldrig för oss då de inte blev mätta och nu orkar jag inte slita med det. Men än så länge funkar det ok att göra båda. 
    Mrs R- jag hoppas oxå på att kunna styra sömnen med tjejerna. Lyckades med min son när han var drygt 2 månader. krävdes en del jobb men sen sov han hela nätter efter det! Så skönt!
    Min man börjar jobba 1 sept. Skönt att vara lediga så länge ihop men det ska bli skoj att vara själv oxå, Just nu tar jag vara på att kunna ta med en av flickorna(den som ammas) och åka iväg och fika eller fixa nåt. Har fått låna en enkelvagn vilket gör detta så smidigt
    Nu blir det grillat! Hejsvejs!
  • Billie

    Halloj!

    Sitter och tittar på mina två små tjockisar, korta i rocken båda två men nu ca 6kg  styck! Nu så har jag i stort sett slutat pumpa vilket gör att pojkarna fått ont i magen pga förstoppning av ersättningen, så nu försöker vi blanda med olja osv så att det ska bli bättre för dem. Äter ny medicin eftersom jag efter operationen fortfarande har rester kvar i livmodern (SUCK!!!) och med de tabletterna så får jag inte ge mjölken till pojkarna så det var bra att jag redan börjat trappa ner. Skönt att kunna sova på sidan utan att brösten läcker och känner att min rygg är bättre (trots två istället för en) mycket beroende på at jag ej ammar. Sen så bär jag ej mycket på tvillingarna, ska de vaggas så gör jag det i min älskade UJ vagn, bästa vagnen någonsin!!!

    Idag var det skolavslutning för äldsta tösen så nu är vi lediga till 20/8 och maken kommer i stort sett vara ledig med oss lika länge, har bara lite åtagande med jobbet nu innan midsommar. Ska fira med tacos och skumpa ikväll - tjoho!

    Grabbarna har hittills sovit på tvären tillsammans i en spjälsäng men nu börjar de sparka ut med sina fötter genom spjälorna. Hur ligger era barn? Vill ej att de ska ha var sin spjälsäng redan för det innebär eget rum eftersom vi ej får plats med två spjälsängar i vårt sovrum....

    Trevlig helg allesammans!!!

  • lillamy81

    Tjena!

    Billie: Håller med dig till tusen om uj-vagn. Älskar den jag med! förstår att den används flitigt, 6 kg gånger två är inte att leka med. Mina tjejer väger  4200 och 4000 vilket helt klart känns..

    Här fortsätter jag med att kombinera att amma och ge ersättning vilket fungerar bra. Hade en tanke att försöka att få igång mjölkproduktionen för att helamma men har svårt att få till tiden att pumpa för att stimulera. Har ju en 4-åring här också som vill ha sin mamma så fort det finns tid över.  
    Ni som ammar, hur gör ni? Dubbelammar ni så e ju frågan besvarad men annars om båda vaknar samtidigt? Mina får amma var för sig om de inte e hungriga samtidigt då får den andra på flaska. 
    Många gav oss rådet att få tvillingarna att äta samtidigt, ja göra allt samtidigt för att få tiden att gå ihop. Vi upplever dock hittills att det gör att vi båda blir låsta och inte har tid för vår 4-åring. Nu låter vi dem ha sina rutiner som de behagar och de är väldigt olika märker man. Vi har en vaken-fia och en sova-tjej.
    Nätterna börjar bli lite bättre sover drygt 4 timmar i sträck, vad har ni för "rutiner"? Dum fråga kanske då de tycks ändras så fort man nämnt dem

    ha det gott!
     

  • Favvoanna

    Halloj!
    Mina twins blir 11 veckor på tisdag. Jag helammar dom och tycker det funkar bra. Föredrar att amma dom en och en. Är det total panik så dubbelammar jag, men det blr nog max 1-2 gånger i veckan. Har hittills inte gett nån ersättning, men vi får se hur länge jag orkar. Just nu känns det som jag kommer orka helt i 6 månader, men vi får se.
    Jag är hemma ensam på dagarna och har dessutom en 3-åring och en 6-åring så jag har valt att inte synka dom så mycket. Tycker det är smidigare om dom vaknar en i taget så länge jag ammar. Kommer nog försöka synka mer både vad gäller mat och sömn när man dragit ner på amningen.

    Annars njuter jag i fulla drag av mina små flickor. Tycker det är helt underbart! Vi har inga direkta rutiner än. Brukar tycka att det kommer var efter dom växer. En av tjejerna sover i spjälsängen och den andra brukar sova mellan oss. Ibland sover dom i samma säng. Vi kommer oxå få väldigt trångt när vi ska in med en spjälsäng till. Då får vi nog flytta ut byrån.

    Ska ni hitta på något kul i sommar?

  • MrsR

    Härligt att höra hur ni andra har det!

    Junie och Julian blir 8 veckor imorgon och väger nu 3,8 resp 4,3 kg, fortfarande inga jättebebisar mao, men de växer som de ska. Vi ammar fortfarande mestadels och ger en flaska var till kvällen, Junie  ratar iofs ofta ersättningen eller dricker bara en liten skvätt.

    Jag föredrar att enkelamma, men det blir dubbelamning flera ggr om dagen ändå, de är ganska snuttiga av sig. Som ni andra skriver så tycker jag att det just nu är lättare om de inte är helt synkade. Till hösten, när de är lite äldre och jag är ensam hemma med alla barnen, planerar jag att försöka synka dem lite. Men det märks tydligt att de är olika med både sömn och matbehov, så helt synkade blir de aldrig.

    Jag känner mig stundtals låst av bebisar och amning och har svårt att ta mig ut och röra på mig och träffa folk så mycket som jag behöver för att må bra. Bebbarna gillar ff inte vagnen så mycket och jag kan ännu inte ta ut båda i bärsjal/sele då de känns lite små för att sitta på ryggen.
    Lite då och då får jag chansen att ta en promenad på egen hand och det är verkligen välbehövligt!

    Jag kommer fortfarande inte i mina vanliga byxor och har knappt nåt annat somm passar heller, men kilona rinner av långsamt denna gång. Har fastnat på strax över 60 och min normalvikt ligger på runt 55. Det är ingen höjdare för självkänslan måste jag säga, därav känns promenader extra nödvändiga : ).

    Bebisarna har fått sin första förkylning, men det verkar tack och lov att vara lindrig. Idag tänkte vi kollla in byns öppna förskola, vi flyttade hit för ett år sedan och har varit där något innan. Det börjar även en föräldragrupp i nästa vecka. Det ska bli intressant att lära känna lite fler på byn, hoppas jag hittar några likasinnade!


    Här sover bebbarna hos oss i dubbelsängen, en på var sida om mig, så vänder jag mig om och ammar. De sover tyvärr inte alls lika bra nattetid nu som innan, förut sov de 4-6 timmar i sträck första sovpasset, men nu är  det oftast bara 2-3 timmar och senare på natten vaknar de oftare. Hoppas det blir bättre snart igen!

    Ha det gott!

  • Billie

    Kul att höra lite hur det går hos er andra! Verkar som jag har tjockast twins, de har samma stadiga kurva uppåt som sina syskon hade, helt otroligt att de gått från 2,6 och 2,8 till över 6kg sedan 30/3!

    Lustigt nog så är det med barn nr 3 och 4 som jag känner mig mest fri att kunna hitta på saker själv och även tillsammans med bara de stora barnen. Hade 6 me&i träffar i maj, har varit på bio, tjejmiddagar, Ullaredsshopping mm utan twinsen. Maken och jag delar mer än någonsin, jag som ammat de stora i 6 mån styck är inte alls van vid att kunna vara så här fri när de är så små. Sen så var det tur att de var flaskbarn när jag opererades samt hade svår mjölkstockning (då bytte jag inte ens en blöja på 4 dagar...). Lite sorgligt att inte kunna pumpa mer och ge dem min mjölk  eftersom de blir så förstoppade utan den men jag får bara acceptera att mina bröst ej funkar att pumpa och hoppas vi får bukt med det ändå.

    I sommar blir det lite småutflykter för oss, Kolmården med övernattning för att främst kolla delfinerna (då åker farmor och farfar med) och Astrid Lindgrens värld två nätter (då åker mormor med). Sen Liseberg, Borås djurpark mm eftersom vi bor så nära. De stora barnen åker med f-m och f-f till Turkiet en vecka i september. Jag och maken hoppas kunna komma iväg på en weekend tillsammans under hösten.  Den här sommaren känns lätt att åka iväg med två små som älskar sin vagn, värre blir det väl nästa sommar då man har två som precis lärt sig gå...

    Vårt stora problem med att komma hemifrån är att vi fortfarande ej har en bil för 6 pers. Maken håller på att byta jobb och har beställt ny tjänstebil med 7 säten som kommer i september så nu åker vi sanslöst nog omkring i 2 bilar när vi ska någonstans.

    I natt sov båda två över samma nattmål - över 6 tim utan matning - härligt!!!

    Höres tjejer!

  • Kräftis 25

    Kul att läsa hur det går för er! Här är det fullt upp med. Maken har varit hemma nu sedan tvillingtjejerna föddes i mars och det har verkligen behövts. Men han ska snart börja jobba innan han tar semester igen så då börjar allvaret för mig. Nu kan jag ju sova igen på morgonen och få mer hjälp.

    Emelie har ont i magen och trivs inte i vagnen så det är synd. Vi kommer nog stanna hemma i sommar. Känns inte värt att lägga ner pengar och energi på att åka iväg. VI bor ju nära Kolmården så dit får maken åka med sonen.

    I natt höll sig bebisarna mellan kl. 22.00 till 08.00. De vakna bara till en gång när sonen kom upp kl. 02.00 och skrek att han ville titta på film (jättekul!) . Hoppas, hoppas de håller sig så länge igen.De äter ersättning och vi gav en hel del igår kväll. Jag pumpade en del i början men slutade då jag insåg att det var bättre att jag la ner min energi på barnen istället. Har inte ens provat att amma då jag mådde så dåligt när jag provade det med vår son.

    Nu måste jag sluta då jag ska trösta Emelie.... 

  • Sofie 87

    Hej :) Här går det också bra. Mina flickor väger nu 3,5 och 4 kg!! Blir 4 månader nu den 15:e!! Men dem vägde ju bara 1,1 och 1,2 kg när dem föddes så dem har lagt på sig bra.

    Vi kör bara med ersättning på flaska här och det går jätte bra! Hoppar oftast ett mål på natten så den brukar sova mellan 23-07. Men jag ska absolut inte säga att dem gör det alltid. Men hörom natten sov dem mellan 19.00-05.00. Det var riktig lyx :)

    Ena tjejen har haft lite problem med sin mage nu i ett par dagar. Hon har åkt på en förstoppning så vi har varit inne med henne och då fick hon lite medicin mot förstoppning. Detta var i torsdags, men magen har fortfarande inte kommit igång så vi ringde idag igen och då fick vi öka dosen lite. Men blir det inte bättre tills på onsdag så ska vi åka in och då får hon lavemang.

    I sommar ska vi iallafall åka till halmstad 1 vecka. Ska även åka till liseberg och antagligen tyskland. Får väl se lite vad vi hinner med. Visst har man ju mycket att göra nu med en 2-åring och 2, 4-månades bebisar hemma, men vi har haft tur för dem är väldigt snälla. Kan bara tänka mig hur det hade varit annars, men det kommer väl i tonåren sen istället! Men den smällen får man ta då :)

    I veckan blir det massa skolavslutningar också ska vi till öronläkaren med våran minsta tvilling. Hennes hörselgång är så trång så dem har inte kunnat lyssna av det riktigt än, men vi får hoppas att det bara är för att det är så trångt. En läkare kollade sist och han trodde att det var så!

    Nu får vi hoppas på lite finare väder så man kan vara ute mycket!

    Hoppas ni får en härlig sommar :)

  • Billie

    Sofie 87 - vad fick ni för medicin mot förstoppningen, bara lavemang? Båda mina är förstoppade sedan jag slutade med min mjölk till dem, enda gången de skriker är när de ej kan bajsa vilket nu sker typ varannan dag. Vi ska börja med Lactulos nu, 1ml morgon och kväll och hoppas att det ger resultat. Annars kan jag även tipsa om ersättningen (Sempers) som finns på Apoteket som är bra att ge lite då och då.

    Valter hade trång örongång så vi fick göra om hörseltestet på honom, verkar vara rätt så vanligt om de är små när de föds.

    Nu är jag mer orolig, eller inte orolig men tycker att det ser så trist nu, över Gabriels JÄTTESTORA navelbråck. Jag har själv navelbråck men ytterst litet säger mina föräldrar om man jämför med hans som är som en stor kula rakt ut, tror att det säkerligen kommer bli operation om några år för det.

    Hoppas att alla får en superhärlig sommar med alla barn!

    Kram!!!

  • lillamy81

    Hej på er!

    Här rullar det på bra och jag kan säga att allt känns helt grymt oftast. Skönt när man lärt känna sina barn och känner att man fått lite rutiner. Tog lite längre tid denna gången då man dels har två men också för att våra tjejer är mycket olika varandra i sättet.

    En fråga: Vi fick på ultraljud i v14 höra att våra tvillingar helt klart var tvåäggs. När vi senare var på tvillingklubbens utbildning visade det sig att det inte alls var så säkert för att man sett en tydlig skiljevägg(lambda tecken). Nu fick vi aldrig dokumenterat vad de kom fram till när de undersökte fosterhinnor osv på förlossningen heller(!!!). Men våra tjejer har det senaste blivit mycket lika i utseende. Den ena har kommit ikapp i vikt så det är nog därför men man blir ju tveksam. Vi har inte bestämt om vi ska kolla upp det eller låta tiden visa. Skulle vara intressant att veta hur det är för er?

    Nästa vecka är mina tjejer 3 månader & jag delammar fortfarande. Men det börjar ge sig lite med mjölk så vi får se hur länge det funkar. Hade varit mys att ha kvar amning på morgon och kväll om det går.

    Hoppas ni har det bra alla!
     

  • MrsR

    Hej hej!

    Vi har det bara fint, inte så mycket till rutiner än, men vi har inte jobbat på att få till rutiner än heller. Våra är också väldigt olika i behov och vanor. Sover olika länge och ofta, ammar på helt olika sätt, en snuttammar mycket och ofta, en mer sällan, men med kraft och intensitet.

    Om nån vecka tänkte jag försöka styra till sovandet dagtid lite, eftersom jag kommer att vara hemma själv med dem från 23/8.
    Jag ammar fritt under hela dygnet, förutom varsin flaska som de får till kvällen. Junie dricker dock väldigt lite av den 20-40 ml oftast, Julian drygt 200 ml.

    Nu är ju våra definitivt tvåäggs, eftersom det är en kille och en jtej, så jag har inget bra svar på det. De såg lambdatecken och tjock skiljevägg på ul och hade separata hinnor. Junies vatten gick spontant hemma= förlossningsstarten. Julians hinnor tog de hål på när Junie kommit ut.

    De är verkligen olika i utseende och kroppsstorlek. Julian tung och robust, Junie mycket nättare i kroppen, skulle tro att det nästan skiljer 1 kg i kroppsvikt snart.

  • Billie

    Halloj!

    Sommaren bara springer iväg, nu har maken bara 3 veckors ledighet kvar. Men det blir nog bra för det är lite för mycket "lördag hela veckan" för de två stora här hemma som sover länge på morgonen och somnar sent på kvällen.

    Nästa vecka är Gabriel och Valter redan 4 mån, ska bli kul att starta med smakisar! Ni får säkert dåndimpen nu när jag skriver deras  vikt vid 3 mån kollen: Gabriel 7,4kg & 59cm och Valter 6,6 kg & 61cm!!! Snacka om tjockisar och vi här hemma tycker att Valter ser så smal ut, hi hi! Gabriel har alltså tredubblat sin vikt från födseln till lite över 3 mån gammal, han slår tom storebror som vägde 4.7 kg vid födseln och "bara" hade ökat till 7.6kg vid 3 mån.  Men de äter typ var 4-6 timma, Valter hoppar kanske över ett mål och är lite trixig att mata medans man kan lägga en flaska och "bulla upp" md en filt så äter Gabriel själv. Gör flaskor med 125-160 ml i nu. Idag tog vi bort UJ liggdelarna, känns som om de knappt kan slappna av för de är så trånga, blev sittdelen som de såg ut att trivas finemang i (dock liggandes såklart).

    Våra tvillingar är såååå olika i utseendet, sen så har jag för mig att de gjorde nån test på förlossningen vi fick svar på hem i brevlådan några veckor efteråt som bekräftade att de var tvåäggs.

    Har varit iväg och bott hos kompisar på två olika ställen, Astrid Lindgrens värld i stuga samt i husvagn vid havet en vecka. Nu blir det Kolmården och hotell nästa vecka, i år är man flexibel med två små som bara hänger med. Värre blir det väl nästa år med 2 som det är liiiite mer fart på, undrar om man orkar resa lika mycket då, he he...

    Fortsatt trevlig sommar önskar jag er alla!
    KRAM!

Svar på tråden Tvillingar i april, tråd 3