Inlägg från: stjernan |Visa alla inlägg
  • stjernan

Bugaboo-tråd nr 21

Jag gillar vagnen helt i mörkblått med tex röd åkpåse till, eller offwhite.
    Grå bas med offwhite topp är supersnyggt men tror den klädseln är rätt opraktisk... Den lär ju lätt bli skitig iaf när barnet är lite äldre plus när man lägger den i bilen osv.
    Annars är röd canvas en favorit för mig, med grå bas. Tråkigt kanske men klassisk.

• stjernan

Herrjazz - jag har hört tvärtom, att det är säkrast så länge bebis sitter i babyskyddet och att man ofta byter för tidigt. Samma regel gäller där, att huvudet kan sticka upp och att öronen är riktmärke.
    Min tjej sitter själv sedan två mån men jag skulle aldrig kunna ha henne i en bakåtvänd stol nu, hon är alldeles för liten, hon skulle liksom "ramla omkring" i en bilstol. Tänker ha henne i babyskyddet förhoppningsvis tills hon är närmare ett. (8 mån nu)

Jag har f ö en maxi cosi och gillar den. Sonen fick med lätthet plats i den tills han var 10 mån.

• stjernan

Rättar mig själv: babyskyddet är urvuxet då huvudet sticker upp över kanten eller då viktgränsen passerats (13 kg). Barnet åker säkrast i babyskyddet tills det växt ur det. Det gör inget att fötterna sticker fram utanför stolen. Läst på Britax hemsida.

• stjernan

Fråga: Hur länge är babyskyddet tillräckligt stort för att transportera mitt barn? I bakåtvänt läge är risken för skador vid frontalkrock avsevärt lägre. Kollisionskraften sprids över barnets större ryggyta och det är mycket mindre tryck mot ryggraden. Av den anledningen bör barnet transporteras i babyskydd så länge som möjligt. Om ditt barns ben är i babyskyddet eller inte har inte så stor betydelse. När ditt barns huvud har nått den övre delen av skalet och ditt barn kan sitta upp utan hjälp bör du sätta barnet i en bilbarnstol ur grupp 1.

Detta står på Britax hemsida om babyskydd.

• stjernan

Håller med Pixter!
    Och jag tycker nog att Britax borde sitta inne med rätt information, de har ju ingen anledning att fara med osanning i denna fråga och borde ju ha fakta i frågan tycker man. Detta är den info jag alltid fått höra sedan min son föddes 2007 så jag kommer fortsätta gå på den.

Min dotter som är liten i växten kommer säkerligen (och säkert;) ) kunna sitta i babyskyddet tills hon är närmare ett, lagom till storebror fyller fyra så hon kan ärva hans bakåtvända stol.

• stjernan

Herrjazz: tycker dina inlägg börjar bli otrevliga nu. Min dotter sitter definitivt inte säkert i en bilstol även om hon sitter bra för övrigt. Hon är helt enkelt för liten rent kroppsligt, axelbanden hamnar för högt upp och när hon somnar skulle huvudet hänga framåt. Men visst, jag kan ju byta för att "alla sk proffs här på fl" anser det.
    Jag är väl medveten om vad som rekommenderas för hur länge barn ska sitta bakåtvänd. Min son har redan börjat bråka om att åka framåt och krånglar sig ibland ur bältet av den anledningen. Så vad som är säkert eller ej kan ju bara jag som förälder till mitt barn avgöra. Och självklart gör jag mina bedömningar utifrån gällande regler och rekommendationer i kombination med mitt barns behov och utveckling.

Eftersom denna diskussion inte eg hör hemma här, lämnar jag den nu. Och kanske tråden också med tanke på vissa påhopp och trista besserwisser attityder här inne.

• stjernan

Coca cola light: jag tror tyvärr inte du får mycket för den när den inte har liggdel och med trasigt chassi. Jag har sålt trasiga chassin för 500, så kanske är det t o m bättre att sälja chassi och sittdel samt varukorg, hjul m.m som lösa delar.

Vill också bara kommentera varför jag tyckte att det började bli "otrevligt" i tråden. Jag tycker så himla illa om personer som blir för "extrema" i sin önskan att göra allt rätt för sitt barn och där allt liksom är svart eller vitt. Andra exempel där folk på fl blir extrema är t ex i amningsfrågan, ska man följaWHOs rekommendation, om man ska kunna välja snitt framför vaginal förlossning utan medicinsk orsak och ha, det finns fler exempel dom ni säkert kan komma på själva. Min fråga till alla som strikt ska följa alla rekommendationer och ser ned på andra som av olika anledningar inte gör det är: var bor ni? ( avgaser är farligt för barn..) vad äter era barn? ( ekologiskt och utan tillsatser alltid? ) Det finns ju en hel djungel av saker man ska ta hänsyn till när man är förälder... Självklart är säkerhetsfrågan jätteviktig men man måste också ta in andra aspekter som är individuella för just ditt barn.

Nu fortsätter jag gärna diskutera bugaboo med alla er som gör det så himla bra :)

• stjernan

Miss ji. Det beror ju på vad man har för ekonomi kanske... Jag hade inte tyckt det var värt det. Min son åkte knappt vagn efter två års ålder och när hAn gjorde det hade vi en maclaren

• stjernan

Bästa "skötväskan" tycker jag är kånken mini. Den kan man ju knäppa fast på handtaget. Den är liten men man får ändå plats med det viktigaste tycker jag. Jag hade en skiphop förut som bara gled ner eller var ivägen när storebror stod på ståbrädan. Dessutom var den för stor så jag bara samlade på mig massa onödiga saker i den som jag egentligen inte behövde ha med mig...

• stjernan

Rosenkind: jag har just sålt min cam till förmån för en Swift. Min tjej var 7 mån när vi köpte den och det funkar toppen med framåtvänt för oss, men det är ju så olika på vad barnet gillar så det är svårt att ge nåt bra råd om man nu bara ska ha en vagn... Jag gillar inte buggan med vinterhjul, den är som bäst med små hjul fram. Me jag tycker alltid den funkade bra på grusvägar med små hjul, det är väl mest när det är nysnö det inte funkar. Så om du har en emmaljunga och en CAM och byter med tror jag är en perfekt kombo

• stjernan

Jag köpte min cam ny från Babytrader i början av 08 för 7500. Sålde den nyss för 6500 ( bor i Sthlm ) med enbart parasoll och mugghållare till. Också mkt nöjd med affären :) Andra tillbehör har jag sålt separat. Har dessutom sålt två trasiga chassin för 500 spänn styck, så jag har gått plus minus noll om man inte räknar med tillbehören...:)

• stjernan

Nilam: min son är 3,5 och har växt ur camen...

• stjernan

Nilam: min son skulle aldrig kunna gå så många timmar och shoppa heller... Så barn är väldigt olika helt enkelt!!! Önskar nästan att dottern blir en sån som kan sitta i vagnen på shoppingtur... Men hon är rätt aktiv i nuläget (8 mån) så det får nog ske ett under isf ;)

• stjernan

Cameleons hopfällning var en stor anledning att att vi bytte till UJ Swift. Jag tycker det var krångligt att få till det så att camen tog lite plats i bilen. Jag lyckades alltid med att allt löst i varukorgen åkte ur när jag fällde den... Så där vinner Swift med hästlängder tycker jag. Hade även en teutonia fun för länge sen som oxå var himla smidig att fälla och som tog liten plats i bilen.

• stjernan

Alla mörka toppset bleks i solen. Man får vara rädd om det och lägga en filt över, eller ha flera att byta med;)
    Jag hade ståbräda förut, bugaboos egna. Man måste ha handtaget högre för att barnet som står ska få plats. Dessutom måste man gå lite på sidan, iaf med bugaboos bräda. Vet inte hur det blir med andra märken.

• stjernan

Jag hade den nya till min cameleon och man måste gå på sidan med den. Men jag tyckte ändå att det funkade helt ok. Jag använde aldrig upphängningen utan tog av brädan när vi gick in, det funkade inte uppgör trappan till huset när brädan satt fast på vagnen. Då är ju bugaboos nya perfekt för den är ju så lätt att ta av :)

• stjernan

Den lila känns mossig, håller med. Den är ju vinröd. Fanns det inte nån som slags färg på frog förut?

Synd att det inte kom någon åt det turkosa hållet tycker jag. Men den gröna är fin iaf.

• stjernan

Jag hade tre olika chassin med snapfästen. De två första hade inte popnit, det hade det sista jag fick men det gled också tyvärr, dock inte lika mkt som de föregående och bara när man drog uppför trappor (som man inte ska). Jag sålde de två första för 500 styck utan problem. Det sista såldes med hela vagnen för 6500 inkl en del tillbehör.

Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21