Min man har jobbat i Norge i 3 år nu, och vår dotter är 19 månader gammal. Precis som någon skrev ovan så kan det vara slitsamt för relationen, särskilt om man har barn tror jag.
Det är väldigt lätt att man kommer ifrån varandra och tappar "familjekänslan". Och precis som skrevs ovan så är det viktigt att båda inser att man inte kommer att hinna med allt som tidigare, till exempel skötsel av hus och tomt osv. Det är nog väldigt lätt att den som varit borta inte ser vad som gjorts under tiden man varit borta, utan det är lättare att se det som inte har gjorts.
Det som jag har saknat mycket är att inte dela vardagen, den naturliga konversationen som uppstår vid middagsbordet. Det är inte samma sak att prata på telefonen.
Konsekvensen blir att man utelämnar mycket information som man annars pratar med varandra om, små triviala vardagssaker.
Sedan jag började jobba igen efter föräldraledigheten så känner jag mig dock mindre ensam. Det var jobbigt tidigare att vara ensam från tidig morgon till sen kväll, men jag vet inte hur litet ert/era barn är, om du är hemma.
Vi har haft det jättejobbigt en tid, mycket pga hans bortavaro, men börjar nu se ett "ljus i tunneln" och hitta tillbaka till varandra.
Det som man ofta läser och tänker på, att det är viktigt att vårda relationen och inte ta varandra för given, är otroligt viktigt när man tillbringar så pass mycket tid på skilda håll.
Du får gärna skicka ett "privat" meddelande till mig om du funderar över nåt!