• Svar på tråden Tvillingar sommaren 2010 del 2
  • Makima46
    Makaroon skrev 2010-03-14 20:52:22 följande:
    Hej allihop! Nu har jag hittat tillbaka igen efter flytt och inget internet.Tess: vi har en UJ med den gemensamma liggdelen. Verkar väldigt stadig och lättkörd men är ganska omständig att fälla ihop, särskilt med liggdelen för den måste plockas loss först (akta fingrarna!). Och sufletten blir jag inte klok på!Tyvärr upptäckte vi idag att underredet är precis 2 cm för brett för att få in genom ytterdörren uppfällt. Suck! Liggdelen går precis igenom men vet inte om det riktigt funkar med tvillingarna i... Flytta först köpa vagn sen hade ju varit klokt, men som min man säger så är dom våra fösta så några misstag måste vi få göra. Muntrade upp mig med att bädda liggdelen med filten jag stickat, det blir toppenmysigt!På krämpefronten så har jag börjat få problem att andas på nätterna. Att ligga på ryggen är ju bara att glömma så det är till att baxa mig och magen från sida till sida några varv under natten. Ryggen är väl inte heller på topp efter flyttandet. Nåja, snaaart 3e trimestern, nedräkningen har börjat!
    Vad skönt att ni kommit iordning efter flytten.
    Hantverkare håller som bäst på att ändra om i vårt hus och bygga fler rum, så att vi alla får plats. Har ju tre bonusbarn växelvis, som även de ska ha eget.

    Ibland blir det tokigt när man försöker planera sina inköp till barnen. Tänkte på vagnen som blev 2 cm för  bred för er ytterdörr. Men din man har rätt i att man gör lite misstag i början när man ska bli förstagångsföräldrar. Men det måste man få göra och det hör till{#lang_emotions_cool}. Man brukar skratta åt dem när det gått ett par år.{#lang_emotions_wink}

    Känner inte av att det är svårt att andas på nätterna , men det går inte att ligga som man vill längre. Och definitivt inte på rygg. Brukar ligga på sidan och har en kudde mellan knäna, det ger en bra avlastning för rygg och mage.

    Men som du säger så har ju nedräkningen börjat{#lang_emotions_laughing} Och min BM sa att eftersom jag är över 40 och väntar tvillingar så får jag inte gå längre än till v.38. Sedan blir det igångsättning eller snitt.    
    gravid i v. 26 med tvillingar
  • Makaroon

    Får hoppas på en väldigt torr och fin sommar (i England, tveksamt{#lang_emotions_undecided}) så kan skrället vara ute under dan i alla fall.  Hade vi inte hyrt hade jag nog letat fram en slägga och börjat bygga om lite i hallen....{#lang_emotions_yell}

    Hoppas ombyggnationen hinner bli klar i god tid Makima! Man vet ju aldrig, dom kan ju bestämma sig för att dyka upp tidigt så i princip när som helst! {#lang_emotions_surprised}

    Ska ringa till sjukhuset och boka in mig på deras tvillingkväll där man får se förlossnings- och neonatalavdelningarna, då kanske det känns lite mer "verkligt"? Jag hoppas fortfarande på en "aktiv" förlossning med minsta möjliga ingrepp, men jag vet att sjukhusen inte är pigga på sånt så jag vill ta reda på så mycket som möjligt om vilka möjligheter jag har att vara motsträvig! Dom kan ju inte tvinga mig till nåt. Innan nån tror jag är helt galen så är det klart att jag lyssnar till experternas åsikter men tydligen har många fått höra tex att dom inte får lov att använda badkar ens i början utan måste vara fastkopplade i monitorer och fast i en säng kontinuerligt. Det skulle jag bli galen av!

    Precis nu har BBC nyheterna en rapport om hur tvillingar orsakar finans- och relationsproblem... Här får man bla mindre barnbidrag för den yngre tvillingen (eller för båda om man redan har barn), ingen extra hjälp med dagisavgifter eller ens längre föräldraledighet! Inte för att något av detta gäller mig då jag inte får nåt. Försöker låta bli att tänka på det, vi har i alla fall tak över huvudet och efter vår tur till IKEA har vi nästan allt som behövs för pojkarnas första år. Peppar, peppar...

    Oj det blev långt, måste ju ta igen efter att ha varit borta ett tag {#lang_emotions_laughing}
    Hoppas alla har det bra!

  • Ecorelle
    Makima46 skrev 2010-03-14 22:37:58 följande:
    Vad skönt att ni kommit iordning efter flytten. Hantverkare håller som bäst på att ändra om i vårt hus och bygga fler rum, så att vi alla får plats. Har ju tre bonusbarn växelvis, som även de ska ha eget.Ibland blir det tokigt när man försöker planera sina inköp till barnen. Tänkte på vagnen som blev 2 cm för  bred för er ytterdörr. Men din man har rätt i att man gör lite misstag i början när man ska bli förstagångsföräldrar. Men det måste man få göra och det hör till. Man brukar skratta åt dem när det gått ett par år.Känner inte av att det är svårt att andas på nätterna , men det går inte att ligga som man vill längre. Och definitivt inte på rygg. Brukar ligga på sidan och har en kudde mellan knäna, det ger en bra avlastning för rygg och mage.Men som du säger så har ju nedräkningen börjat Och min BM sa att eftersom jag är över 40 och väntar tvillingar så får jag inte gå längre än till v.38. Sedan blir det igångsättning eller snitt.    
    Varför får du inte gå längre än till v. 38 bara för att du är över 40?
  • Ecorelle
    Makaroon skrev 2010-03-15 09:26:02 följande:
    Får hoppas på en väldigt torr och fin sommar (i England, tveksamt) så kan skrället vara ute under dan i alla fall.  Hade vi inte hyrt hade jag nog letat fram en slägga och börjat bygga om lite i hallen....Hoppas ombyggnationen hinner bli klar i god tid Makima! Man vet ju aldrig, dom kan ju bestämma sig för att dyka upp tidigt så i princip när som helst! Ska ringa till sjukhuset och boka in mig på deras tvillingkväll där man får se förlossnings- och neonatalavdelningarna, då kanske det känns lite mer "verkligt"? Jag hoppas fortfarande på en "aktiv" förlossning med minsta möjliga ingrepp, men jag vet att sjukhusen inte är pigga på sånt så jag vill ta reda på så mycket som möjligt om vilka möjligheter jag har att vara motsträvig! Dom kan ju inte tvinga mig till nåt. Innan nån tror jag är helt galen så är det klart att jag lyssnar till experternas åsikter men tydligen har många fått höra tex att dom inte får lov att använda badkar ens i början utan måste vara fastkopplade i monitorer och fast i en säng kontinuerligt. Det skulle jag bli galen av!Precis nu har BBC nyheterna en rapport om hur tvillingar orsakar finans- och relationsproblem... Här får man bla mindre barnbidrag för den yngre tvillingen (eller för båda om man redan har barn), ingen extra hjälp med dagisavgifter eller ens längre föräldraledighet! Inte för att något av detta gäller mig då jag inte får nåt. Försöker låta bli att tänka på det, vi har i alla fall tak över huvudet och efter vår tur till IKEA har vi nästan allt som behövs för pojkarnas första år. Peppar, peppar...Oj det blev långt, måste ju ta igen efter att ha varit borta ett tag Hoppas alla har det bra!
    Vilka dåliga regler de har hos er! Jag är tacksam för att få mer föräldradagar och barnbidrag för två!
      Och jag tycker inte att du är knäpp som vill ha en så naturlig födsel som möjligt, det vill ju jag också. Och hittills har jag svårt att ens tänka mig att föda på sjukhus på grund av alla konstiga regler och rutiner, och då är det nog ändå bättre i Sverige än hos dig.
  • Makaroon
    Ecorelle skrev 2010-03-15 10:16:18 följande:
    Vilka dåliga regler de har hos er! Jag är tacksam för att få mer föräldradagar och barnbidrag för två!   Och jag tycker inte att du är knäpp som vill ha en så naturlig födsel som möjligt, det vill ju jag också. Och hittills har jag svårt att ens tänka mig att föda på sjukhus på grund av alla konstiga regler och rutiner, och då är det nog ändå bättre i Sverige än hos dig.
    Visst är det knepigt! Vi har gått med i en förening för tvillingar och fler som jobbar för att förbättra sådana grejjer. Det är inte bara pengar som krånglar tyvärr och sjukvården är inte bara avig när det gäller förlossning. För lite sen läste jag om föräldrar som bara hinner se sina döttrar två gånger i veckan var eftersom dom är på olika sjukus många mil ifrån varandra och föräldrarnas hem. De har ingen bil och dessutom två barn sedan tidigare som dom ju inte bara kan överge. Inte helt ovanlig historia tyvärr, tom trillingar hamnar på olika ställen. Platsbrist visst, men viss prioritering måste man väl få kräva?

    Tycker att det är konstigt att sjukvården har sådana fasta regler om förlossningar utan att se till individen. Börjar kännas som att det är dags att skriva förlossningsbrev, nån som gjort det innan som kan säga hur det funkar? Hur detaljerad kan man vara utan att det blir för uppstyrt? Förstår ju att det kan hända saker plötsligt men har tänkt dela upp det efter olika scenarion från inga problem till akutsnitt.
  • Makima46
    Ecorelle skrev 2010-03-15 10:13:25 följande:
    Varför får du inte gå längre än till v. 38 bara för att du är över 40?
    Är man över 40 och förstagångsgravid eller tvillinggravid ( och då även som omföderska ) så anses det som en riskgraviditet. Ialla fall i Helsingborg.

    Därför har de dem policyn att inte låta graviditeten gå längre än till v.38

    Så jag har max 11 veckor kvar{#lang_emotions_laughing}
     
    gravid i v. 26 med tvillingar
  • Makima46
    Makaroon skrev 2010-03-15 09:26:02 följande:
    Får hoppas på en väldigt torr och fin sommar (i England, tveksamt) så kan skrället vara ute under dan i alla fall.  Hade vi inte hyrt hade jag nog letat fram en slägga och börjat bygga om lite i hallen....Hoppas ombyggnationen hinner bli klar i god tid Makima! Man vet ju aldrig, dom kan ju bestämma sig för att dyka upp tidigt så i princip när som helst! Ska ringa till sjukhuset och boka in mig på deras tvillingkväll där man får se förlossnings- och neonatalavdelningarna, då kanske det känns lite mer "verkligt"? Jag hoppas fortfarande på en "aktiv" förlossning med minsta möjliga ingrepp, men jag vet att sjukhusen inte är pigga på sånt så jag vill ta reda på så mycket som möjligt om vilka möjligheter jag har att vara motsträvig! Dom kan ju inte tvinga mig till nåt. Innan nån tror jag är helt galen så är det klart att jag lyssnar till experternas åsikter men tydligen har många fått höra tex att dom inte får lov att använda badkar ens i början utan måste vara fastkopplade i monitorer och fast i en säng kontinuerligt. Det skulle jag bli galen av!Precis nu har BBC nyheterna en rapport om hur tvillingar orsakar finans- och relationsproblem... Här får man bla mindre barnbidrag för den yngre tvillingen (eller för båda om man redan har barn), ingen extra hjälp med dagisavgifter eller ens längre föräldraledighet! Inte för att något av detta gäller mig då jag inte får nåt. Försöker låta bli att tänka på det, vi har i alla fall tak över huvudet och efter vår tur till IKEA har vi nästan allt som behövs för pojkarnas första år. Peppar, peppar...Oj det blev långt, måste ju ta igen efter att ha varit borta ett tag Hoppas alla har det bra!
    Kan du inte bygga ett tak till skrället?{#lang_emotions_cool}

    Ja, vi får verkligen hoppas att det blir färdigt innan förlossningen eller att twinsen väntar lite till{#lang_emotions_wink}

    Låter jobbigt att de har en sådan insnöad småbarnspolitik i England{#lang_emotions_undecided} men hoppas det ordnar sig för er ändå.

    Klart du inte är galen när du vill ha en så naturlig förlossning som möjligt. Anser också att det är det bästa, även om jag vill vara på sjukhus ifall någon komplikation skulle tillstöta.

    Skulle också bli galen om jag måste vara kopplad till maskiner som gör att jag måste vara sängliggande{#lang_emotions_undecided}

    Men ska ta reda på hur det är här. Hoppas verkligen man slipper vara sängbunden.

    Vid en vanlig komplikationsfri förlossning med ett barn så är det enbart barnmorska och sköterska närvarande i Sverige.

    Men vet att vid tvillingförlossning, så kommer det  även både en erfaren förlossningsläkare, 2 barnläkare och kanske även någon till i slutet av förlossningen. Så det blir fler folk i rummet.

    Detta kommer att bli min 3:e förlossning och jag vet hur jag vill ha det och hoppas det ska gälla även denna gången.

    Hoppas verkligen du får den förlossning du önskar dig.

       
    gravid i v. 26 med tvillingar
  • Ecorelle
    Makima46 skrev 2010-03-15 11:31:37 följande:
    Är man över 40 och förstagångsgravid eller tvillinggravid ( och då även som omföderska ) så anses det som en riskgraviditet. Ialla fall i Helsingborg.Därför har de dem policyn att inte låta graviditeten gå längre än till v.38Så jag har max 11 veckor kvar 
    Ja, om du tycker att det är bra så är det ju en sak, men jag tycker inte om sådana strikta regler som inte ser till individen. Två kvinnor över 40 som väntar barn är ju inte lika, ofta är ju ingångsättning en större risk än att låta det starta spontant. 
      11 veckor är ju ingenting, , hjälp vad tiden går fort!
  • Ecorelle
    Makaroon skrev 2010-03-15 11:08:26 följande:
    Visst är det knepigt! Vi har gått med i en förening för tvillingar och fler som jobbar för att förbättra sådana grejjer. Det är inte bara pengar som krånglar tyvärr och sjukvården är inte bara avig när det gäller förlossning. För lite sen läste jag om föräldrar som bara hinner se sina döttrar två gånger i veckan var eftersom dom är på olika sjukus många mil ifrån varandra och föräldrarnas hem. De har ingen bil och dessutom två barn sedan tidigare som dom ju inte bara kan överge. Inte helt ovanlig historia tyvärr, tom trillingar hamnar på olika ställen. Platsbrist visst, men viss prioritering måste man väl få kräva?Tycker att det är konstigt att sjukvården har sådana fasta regler om förlossningar utan att se till individen. Börjar kännas som att det är dags att skriva förlossningsbrev, nån som gjort det innan som kan säga hur det funkar? Hur detaljerad kan man vara utan att det blir för uppstyrt? Förstår ju att det kan hända saker plötsligt men har tänkt dela upp det efter olika scenarion från inga problem till akutsnitt.
    Men hjälp, på olika sjukhus?! Tycker absolut att det borde gå att kräva att få ha båda barnen på samma ställe åtminstone, vem tjänar egentligen på att ha dem på olika ställen?
      Jag har ju skrivit ganska kortfattade förlossningsbrev alla tre gångerna, men det är ju som sagt i Sverige och jag vet inte riktigt hur det fungerar hos er. Jag har satt de viktigaste sakerna först; tex att jag vill vara i upprätt ställning under öppningsskedet och utdrivningsskedet, att jag inte vill ha medicinsk smärtlindring, att jag inte vill ha livmodersammandragande medel och att barnet ska avnavlas sent. ( Dessutom har jag lagt till en massa annat, som att de inte får sätta nål i handen på rutin, att de inte får kolla hur öppen jag är, att jag inte vill sitta i CTG etc. men sådana krav är ju ganska ovanliga ) Eftersom de två yngsta är födda hemma planerat så la jag kanske inte någon jättevikt vid att formulera mig, men det är bra att tänka igenom vad som är väldigt viktigt för dig. Att dela upp det från att allt är bra till akutsnitt tycker jag låter väldigt bra.
  • Emilia O
    Buddha74 skrev 2010-03-11 12:35:59 följande:
    Men bor du inte i Sverige då? Jobbar i Danmark? Jag är anställd i Norge - får lönen utbetald till mitt norska lönekonto, men bor i Sverige... arbetar på distans och betalar skatt enbart i Sverige. Jag är inne i FK's system.Vilket ju känns jätteskönt, får dessutom mycket mer FP dagar här i Sweden än i Norge.Så han(din man) kommer få ta FP i Sverige och du i Danmark? Hur ska dom hålla reda på vad som är uttaget av dagar? Verkar inte som en kul sits att vara i. Jag är ju väldigt van att slåss med norska/Svenska myndigheter och skattekontor. Har jobbat så här i nästan två år nu. Ingen som vet någonting för det är ju inte så många som är/gör så som jag gör med jobb/boende/skatt/FP/VAB osv osv...
    Ja, jag är i samma sits som du kan man säga, förutom att jag är utförsäkrad! Jag bor också i Sverige, Malmö, och betalar skatten här i Sverige men reglerna för oss gränsgångare som arbetar i Danmark är så! Jag har gjort detta i 11 år och jag visste om det när jag tog jobbet! Det är ett stort minus för i Danmark har man bara 7 mån mammaledighet ( 1 innan födsel och 6 efter...) men då får man också full lön! Sen kan man välja att få längre men mindre lön.... så jag har svenska kollegor som är hemma ca 14 mån. Men för varje dag jag tar så räknas det av mot min mans dagar( fråga inte hur dom gör det) :))

    Sen har jag ju fördelar av att inte ha med sverige och FK att göra.... jag får ju full lön från första sjukdag, ingen karens.. så nu när jag är sjuk är ju det helt klart en fördel. Min lön är dansk vilket också är stor skillnad med valutan osv.....  sen har jag en bättre pension är svenskar ( när nu den tiden kommer haha) så jag klagar inte!!! Är man bara förberedd på det så löser sig allt!

    Men i Danmark kan man lämna bebisar på dagis efter 6 mån. Går ju inte här. Så mannen min får ju ta mycket pappaledighet!! Men det är bara sunt tycker vi!!!!

    Förresten, Makroon skrev hur dåligt det var i England, hemskt tycker jag!! Men i Danmark bryr man sig inte om du får tvillingar, trillingar eller 6lingar.... samma mammaledighet som för ett barn!!!!!!!!

    Sen får jag visst mer barnbidrag... för danskar har bättre... jaja,,, man kan inte få allt här i livet!!!!!! :)))

    Sverige har ju världens bästa föräldraledighet!!! Så är det bara!!!!! Fantastiskt!!!!

    Oj oJ oj... nu blev det lååååångt igen!!!!!!:((( sORRY!!!

    Ha en underbar i det underbara vårvädret!!!!!!
    v 22 med mina tvillingkillar!!!!:)
Svar på tråden Tvillingar sommaren 2010 del 2