• ifshe

    hinnsvepning, effekt?

    Vad har folk för erfarenheter av hinnspevning, kommer förmodligen få det nu på Onsdag eftersom jag är i bf + 13 då! Är rädd att de inte ska ha så mycket effekt, att man går runt med lite smärta som sedan avtar!Man börjar ju bli sinnessjuk av att gå och vänta =)

  • Svar på tråden hinnsvepning, effekt?
  • Miss Skellington

    Jag undrar också. Är på BF+10 och fick en rejäl hinnsvepning idag vid 14-tiden. Jag var öppen 2 cm och läkaren kunde med lätthet öppna mig till 4 cm. Tappen var dock något bakåtlutad. Sedan jag kom hem har magen totalt kollapsat och jag har kraftig molvärk och onda sammandragningar med ca 10 -15 min mellan. Hoppas att det tar fart nu. Vill inte bli igångsatt.

    Hinnsvepningen i sig gjorde lite ont men det var mest obehagligt. Men det är nog väldigt individuellt hur man upplever det beroende på hur öppen och mogen man är osv. Önskar dig lycka till, TS.

  • Geest

    Jag gjorde min första hinnsvepning i vecka 39+0 och den gav ingenting sen fick ja en till i vecka 40+0 som inte heller gav något va inne på förlossningen i onsdags o fick min tredje hinnsvepning och sitter här idag och är fortfarande gravid trots mogen tapp o öppen 3cm. så på mig funkade de inte.

  • Enzo

    Jag fick en hinnsvepning i v 39+3 som inte gav något resultat, trots att tappen var mjuk och jag var öppen 2 cm. I v 40+2 var tappen utplånad till 50 % och jag var öppen 3 cm, fick då en hinnsvepning och 5 min senare började värkarna. Ytterliggare 11 timmar senare födde min son.

    Hopps på att jag kan få en hinnsvepning denna gång också, är nu i v 38 och hoppas att det kan ge effekt nästa vecka eller veckan efter det.


  • hellokitty

    Jag gjorde en hinnsvepning på BF+15 kl 9.30 Kl 10.00 kände jag av första värken och kl 15 var bebisen ute! Omöjligt att veta om han skulle kommit då i alla fall eller inte, men skadar ju inte att testa, eller hur?

  • hellokitty

    kan tillägga att jag redan var öppen 7 cm då den gjordes (hade dock inte haft några förvärkar). Och att det var mitt andra barn. Ettan föddes också på BF+15 utan hinnsvepning

  • Saarraa

    Jag fick en hinnsvepning i vecka 36 tror jag det var.. och ingenting hände, lite sammandragningar men inte mer än så. Jag var då öppen 2 cm och tappen var förkortad, slemproppen hade lossnat, men ingenting hände.


  • Sötboll

    jag fick hinnsvepning på i v 39+6. Dagen efter gick slemmisen, 2 dagar efter började vattnet läcka och ett halvt dygn senare föddes sonen.

  • Miss Skellington
    Miss Skellington skrev 2010-03-08 17:45:05 följande:
    Jag undrar också. Är på BF+10 och fick en rejäl hinnsvepning idag vid 14-tiden. Jag var öppen 2 cm och läkaren kunde med lätthet öppna mig till 4 cm. Tappen var dock något bakåtlutad. Sedan jag kom hem har magen totalt kollapsat och jag har kraftig molvärk och onda sammandragningar med ca 10 -15 min mellan. Hoppas att det tar fart nu. Vill inte bli igångsatt. Hinnsvepningen i sig gjorde lite ont men det var mest obehagligt. Men det är nog väldigt individuellt hur man upplever det beroende på hur öppen och mogen man är osv. Önskar dig lycka till, TS.
    Det verkar som det funkade för mig. Ganska exakt två dygn efter hinnsvepningen föddes min dotter.
  • svalsta

    Jag fick hinnessvepning i fredags. Var då i vecka 38+5. slemproppen lossnade ca 2-3 timmar efteråt.

    hade misstänkt havandeskapsförgiftning bör tilläggas.

    Har haft ganska starka sammandragningar sedan den "omgången", och jag hoppas verkligen bebis vill titta ut snart!!

    Läste att 75 % chans finns att förlossningen startar inom 48 timmar efter hinnessvepning och då spec om livmodertappen är mjuk (och det var min kunde läkaren känna)

    =)

  • MiniMaria
    svalsta skrev 2010-03-14 10:02:22 följande:
    Jag fick hinnessvepning i fredags. Var då i vecka 38+5. slemproppen lossnade ca 2-3 timmar efteråt.hade misstänkt havandeskapsförgiftning bör tilläggas.Har haft ganska starka sammandragningar sedan den "omgången", och jag hoppas verkligen bebis vill titta ut snart!!Läste att 75 % chans finns att förlossningen startar inom 48 timmar efter hinnessvepning och då spec om livmodertappen är mjuk (och det var min kunde läkaren känna) =)
    Åhhhh va avis jag blir hehe:D Ska till BM på fredag 39+5 o hoppas verklign hon kan tänka sej göra hinnsvepning då=)
  • Solglimtar

    Får jag bara hoppa in med en fråga?
    Hur har ni fått barnmorskan att göra en hinnsvepning?

    Jag har gått över två dagar idag och haft jättejobbiga förvärkar i 2 veckor nu. Är helt utmattad...
    Ska till barnmorskan imorgon kl 10.
    Är det nån mening att be om en hinnsvepning eller det är bara av speciella skäl man får en sådan..?
    Har ni bara frågat och fått en på plats eller hur går det till egentligen?

  • svalsta

    Jag hade som sagt misstänkt havandeskapsförgiftning och doktorn ville väl typ försöka skynda på förlossningen. Dock så behöver det ju inte bli så men hon kände ju att min livmodertapp var mogen.

    Har legat inne på Huddinge förlossning i 2 dagar så de kanske var därför som jag fick extra hjälp så att säga..

  • hellokitty

    det är nog ingen idé med hinnsvepning om inte livmodertappen mjuknat. Min var som gelé eller sylt, minns inte vilket dom sa, men mogen var den iaf så förlossningen skulle kanske startat ändå inom kort

Svar på tråden hinnsvepning, effekt?