• WPmamman

    Låta 6-åring vistas i trafiken själv

    Jag känner inte att det är rätt att låta en 6-åring ta sig till och från förskoleklassen vid trafikerade vägar med kollektivtrafiken själv. Bussarna den tiden brukar ge ståplats åt de flesta och hur ska en 6-åring på 1,20 hinna kliva på och av i trängseln utan att det händer något.
    Statsdelen där jag bor anser att en 6-åring ska kunna veta när och hur den ska gå över hårt trafikerade vägar på ett säkert sätt samt vistas i kollektivtrafiken med allt det innebär utan problem.

    SKULLE DU SOM FÖRÄLDER SLÄPPA IVÄG DIN 6-ÅRING I EN SÅDAN SITUATION???
    Anser du att en 6-åring är tillräckligt menatalt mogen för att kunna förutse de faror som finns i trafiken ???

    Märk att detta gäller då det är hårt trafikerade vägar som barnet ska över på egen hand samt åka buss som brukar vara överfulle på egen hand utan risk att hamna fel eller bli skadad...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låta 6-åring vistas i trafiken själv
  • 6 Små Älsklingar

    Hos oss får inte 6-åringarna gå själva till skolan.

    Min stora kille åkte buss själv några gånger till skolan på vårterminen i ettan, kort väg och inte mycket folk. Men mest har han cyklat och promenerat.

  • Rolvsing

    Min dotter på 6 år får inte gå längs med vägen själva. Och här vi bor är inte någon hårt traffikerad väg.
    Jag anser henne som för liten till å gå på vägen.

  • mammamadeleine

    Min dotter är 6½ och har precis fått börja gå till skola själv, det är en promenad på ca 10-15 minuter, hon ska då inte gå på ngn vägen utan bara gå över, och just den vägen ligger precis vid en skola och två dagis så folk kör väldigt försiktigt, plus att vi tränat med henne så hon vet vad som gäller när man ska gå över vägen. Men det är den enda vägen hon får gå över, till att börja med, man måste ju börja nån stans, och jag litar på att hon vet vad som gäller och hur man beter sig i trafiken, sen kan man ju såklart inte lita på att alla bilister kör som dom ska, men samtidigt tror jag inte man kan skydda barnen från precis allt hela tiden heller, dom måste få känna att man litar på dom och låta dom utvecklas så som dom mognar!


    Meja 3/7-03 Eddie 9/7 -08 Bebben i magen BF 26/6-10
  • Tutilure

    Absolut inte, hur kan man ens tänka tanken?


    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • NiXxI

    Aldrig.
    Synen och hörslen är ju först helt utvecklad för trafik runt 12 år.
    Varför i hela fridens namn utsätta ett barn för något de inte är redo för fysiskt?

    Min äldsta gick till skolan själv när hon var 8 år, men inte över en väg och det tog bara två minuter genom gångstigar mellan husen.

    Hur menar du TS, anser komunen att ditt barn ska reda detta själv på vilket vis då??


    jahapp
  • WPmamman
    NiXxI skrev 2010-03-09 07:08:46 följande:
    Aldrig.Synen och hörslen är ju först helt utvecklad för trafik runt 12 år.Varför i hela fridens namn utsätta ett barn för något de inte är redo för fysiskt?Min äldsta gick till skolan själv när hon var 8 år, men inte över en väg och det tog bara två minuter genom gångstigar mellan husen.Hur menar du TS, anser komunen att ditt barn ska reda detta själv på vilket vis då??
    Har en skada som gör att jag har svårt att ta mig någonstans vissa dagar vilket gör att jag inte har någon möjlighet att följa mitt barn till och från skolan. Sökte till en skola som ligger 200 meter från hemmet utan trafikerade vägar av den orsaken. Fick avslag med att det är platsbrist och att hon då ska gå på en skola 2,5 km bort. För att komma dit måste hon över en trafikerad väg, gå på vanlig buss unde den tiden då det är väldigt mycket folk på bussen, veta och vara med på vart hon ska gå av trots trängseln, passera en hårt trafikerad väg med många filer som går lite hit och dit.
    Frågade om skolskjuts men fick till svar att de får busskort så de kan ta ordinarie kollektivtrafik istället. Enligt de som bestämmer där vi bor är 6-åringa mentalt mogan för att hantera sådana situationer.

    Jag tycker inte det !!!{#lang_emotions_yell}blir så arg och ledsen{#lang_emotions_cry} då jag är rädd om mitt barn, vet  ju hur dom kör där hon ska passera över på egen hand och det sker många olyckor där.
    Tänker självklart inte släppa iväg henne, då får hon vara hemma med mig och den nyfödda ( då min man jobbar och jag är föräldraledig så är hon inte berättigad fritidsverksamhet vilket skulle innebära att han måste ta ledigt från jobbet morgon och mitt på dagen för att köra henne, ekonomiskt hållbart???)

    Vill bara få veta hur andra tänker i frågan då kommun ser det som en självklarhet att 6-åringar klarar sig i trafiken själv. Kan inte bara vra jag som reagerar...
  • NiXxI

    Men vad banalt
    Går det inte att överklaga??
    Har du pratat med dem ang. hur lång kö det i så fall är och när ditt barn eventuellt kan få plats där?

    Förstår dina känslor totalt. När min äldsta var 8½ så fick hon ta tåget in till stan och bussen upp till skolan (och korsa en hårt trafikerad väg från tåget till bussen), jag åkte med henne varje morgon och varje eftertmiddag då jag inte hade körkort. Kommune ansåg att detta skulle hon fixa

    Men när jag blev gravid så tog jag körkortet och sedan körde jag henne...det var urjobbigt att tänka at hon skulle stå på en perrong full av busiga tonåringar som knuffas och har sig.

    När hon blev 10½ så började jag sakta låta henne försöka själv och vid 11 så klarade hon det galant. MEN, det var ff lika jobbigt för mig. Nu har vi flyttat och hon blir 13 i år....men det är oerhört jobbigt när det gäller ens barn.

    I höstas körde jag på en 6-åring. Hon sprang mellan bilarna (från vänster sida) och rakt framför min bil. Tack o lov att jag körde då jag alltid mes-kör denna sträckan, flickan klarade sig med blåmärken. Men, att köra på ett barn, se hur de far upp på ens motorhuv och veta att det kunde varit mitt barn...det jagar mig än.

    Hon sprang med sin syster som var 10 år, så trafikvett har de inte än...för föräldrarna (som var jättetacksamma för mina reflexer och att det var jag som körde) berättade att de tjatat innerligt ang. att gå på övergångsstället 100 meter längre fram, aldrig springa och alltid kolla mer än två gånger innan barnen skulle gå över...men olyckan var där ändå.

    Vet inte vad jag vill berätta med den historian, men jag tycker absolút att du ska trycka på kommunen...råga dem vad du kan göra under tiden, om du kan få någon form av dispans??


    jahapp
  • WPmamman
    NiXxI skrev 2010-03-09 07:54:45 följande:
    Men vad banalt Går det inte att överklaga??Har du pratat med dem ang. hur lång kö det i så fall är och när ditt barn eventuellt kan få plats där?Förstår dina känslor totalt. När min äldsta var 8½ så fick hon ta tåget in till stan och bussen upp till skolan (och korsa en hårt trafikerad väg från tåget till bussen), jag åkte med henne varje morgon och varje eftertmiddag då jag inte hade körkort. Kommune ansåg att detta skulle hon fixa Men när jag blev gravid så tog jag körkortet och sedan körde jag henne...det var urjobbigt att tänka at hon skulle stå på en perrong full av busiga tonåringar som knuffas och har sig.När hon blev 10½ så började jag sakta låta henne försöka själv och vid 11 så klarade hon det galant. MEN, det var ff lika jobbigt för mig. Nu har vi flyttat och hon blir 13 i år....men det är oerhört jobbigt när det gäller ens barn.I höstas körde jag på en 6-åring. Hon sprang mellan bilarna (från vänster sida) och rakt framför min bil. Tack o lov att jag körde då jag alltid mes-kör denna sträckan, flickan klarade sig med blåmärken. Men, att köra på ett barn, se hur de far upp på ens motorhuv och veta att det kunde varit mitt barn...det jagar mig än. Hon sprang med sin syster som var 10 år, så trafikvett har de inte än...för föräldrarna (som var jättetacksamma för mina reflexer och att det var jag som körde) berättade att de tjatat innerligt ang. att gå på övergångsstället 100 meter längre fram, aldrig springa och alltid kolla mer än två gånger innan barnen skulle gå över...men olyckan var där ändå.Vet inte vad jag vill berätta med den historian, men jag tycker absolút att du ska trycka på kommunen...råga dem vad du kan göra under tiden, om du kan få någon form av dispans??
    Kommer inte ge med mig i denna fråga. Anser inte att pga att jag har ett fysiskt handikapp så måste mitt barn klara sig själv. min familj kommer att hjälpa till med diskussionen till kommun och skola då jag har prematursammandragningar och inte orkar dra lasset själv just nu. Allt på en gång!!!
    Det är sånt som din historie jag är lite rädd för, eftersom hon ska paqssera först trafikeade filer och även områden där bussar kör. Och bussarna gasar bara, åker man själv buss gäller det att vara uppmärksam på när de kommer då de inte har en tanke på att släppa fram folk.
     En liten tjej har ju ännu mindre chans att synas och tänker inte på det om hon blir distraherad av andra saker. Vill ihnte ha det på mitt samvete{#lang_emotions_frown}
  • murreior

    När jag var 6år tog jag bussen själv till förskola, mycket trängsel och mycket trafik. Det gick jätte bra

    Men skulle jag släppa iväg min 6 åriga kille? ALDRIG, han är definitivt inte redo för att klara sej i trafiken. Han klarar knappt av att gå på trottoaren när man går bredvid{#lang_emotions_undecided}.

  • Sencha

    Min sexåring får gå över vår grusväg till bervlådan för att hämta posten. Mer än så har vi inte släppt iväg honom än


    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • FrejaMariah

    Jag har bara en två-åring, men när kompisens dotter började 6-års så ansågs det att dottern skulle ta bussar själv (bussbyte på halva vägen)..
    Kompisen blev rasande och kunde inte förså hur de kunde få gå till på det här viset och jag håller med!!
    Jag kommer inte låta min dotter (när hon blir 6 år) gå själv och det är bara en måttligt trafikerad väg som ska korsas..

  • Lilla Mumintrollet

    Jag svarade NEJ! Min yngsta dotter går i förskoleklass och vi ser skolan från vårt hem, vi har gångväg till skolan dvs. ingen trafik alls. Det tar bara några minuter att gå. Men jag följer henne varje dag till skolan och även hämtar henne. Jag som förälder känner att jag vill se att hon kommer fram men även få en möjlighet att träffa pedagogerna och kolla hur läget är, skapa bra kontakt med dem men även då jag hämtar henne kolla av hur dagen har varit. Jag kommer även göra det då hon går i 1:an. Min flicka som går i 3:an hon har nu denna termin börjat gå själv till skolan, men går alltid hem med oss då jag hämtar lillasyster.

    Men, visst är det många som låter sina 6-råingar gå till skolan själv och även gå hem.

  • Hannaliten

    Jag fick skäll av en tant idag för att jag lät min nästan 7-åring gå till bilen på parkeringen utan att hålla henne i handen. Men ja, hade vi bott nära hade hon fått gå själv till skolan.


  • WPmamman
    Hannaliten skrev 2010-03-16 21:44:34 följande:
    Jag fick skäll av en tant idag för att jag lät min nästan 7-åring gå till bilen på parkeringen utan att hålla henne i handen. Men ja, hade vi bott nära hade hon fått gå själv till skolan.
    Hade skolan varit nära så hade det inte varit några problem här heller. Men när den ligger 2,5 km bort och barnen förväntas ta ordinarie kollektivtrafik till och från skolan känns det inte bra. De ska på en buss i rusningstrafik där folk får knö in sig för att komma med och inte är det lättare då de ska av. Det är vad de tänkt att 6-åringar ska gör. {#lang_emotions_frown}
  • bebisinovember

    Oj, det här var verkligen en tråd för mig... Min bonusdotter som blev 7 år i februari.. har en skolväg att gå, hm, asså jag ser skolan från lägenheten, det tar max 5 min, och då har jag min 2,6 åring som går själv.. så, 200 meter kanske?

    Min biodotter däremot har en bit till dagis, så i början av bonusdotterns skolgång, brukade jag släppa bonus vid skolgården, vilket jag fick höra sen att så får jag absolut inte göra, jag ska följa med hela vägen in och lämna henne. Att jag ringer och kollar av innan jag lämnar området hade ingen som hellst betydelse. När jag frågade varför detta inte var okej, så var det tydligen för att försäkringen till och från skolan inte täcker något om det händer något.. men hur kan något hända när jag i princip ser henne gå in genom dörren. Tydligen så får barn under 10 år inte gå till och från skolan själva.... kan det här stämma??

    Jag har inget emot att lämna i skolan, absolut inte. men jag tyckte det var ett löjligt resonnemang, när jag i princip följer henne hela vägen till skolan, men det gills inte om jag inte går innanför dörren??

Svar på tråden Låta 6-åring vistas i trafiken själv