Inlägg från: tahira |Visa alla inlägg
  • tahira

Varför får barn konstiga namn?

mammsilon skrev 2010-03-11 01:02:16 följande:
    Min bästa kompis heter Ny  (hon var Nyfödd och dom skulle åka till turkiet och behövde ett namn, passande då att hon var ny   )  En kusin till mig fick namnet på väg in till BB det stog SMY på en regplåt och hon fick det namnen. själv skulle jag kunna döpa mitt barn till Sookie är det bara jag som är knäpp eller är det speciellt att ha ett annorlunda namn!
    Åh. Ny. Så fint! Jag har en kompis som heter Py. En av mina vänner här i London heter Bonaventure och kallas för Bonnie. Men så kom The Virgin Suicides och helt plötsligt fanns det många fler Bonaventure.

Angående WT och klasstillhörighet så har vårt son ett namn som många direkt skulle kategorisera som just WT och lågstatusarbeten. Men jag skulle nog säga att vi är såpass långt från det att det inte är något att bekymra sig över.
  • tahira
    tahira skrev 2010-03-11 01:13:02 följande:
    Angående WT och klasstillhörighet så har vårt son ett namn som många direkt skulle kategorisera som just WT och lågstatusarbeten. Men jag skulle nog säga att vi är såpass långt från det att det inte är något att bekymra sig över.
    Insåg att det kan misstolkas lite som arrogans. Vad jag menar är att fördomar är fördomar och ingenting mer.
  • tahira
    Pormoicheia skrev 2010-03-11 12:03:02 följande:
    Bara betyder ros på japanska. Det är ofta det som folk reagerar på mest, hade vi låtet det stanna vid Lillasyster Yrsa hade det inte blivit lika mycket liv om det. Vi tyckte själva att det var en rätt söt namnkombination och hade ju givetvis inte gett henne en namnkombination vi upplevt som nedlåtande Och jag har fått försvara det förut. Hon ÄR inte...Hon HETER.
    Jag tycker att det var mycket vackra namn. Hon presenterar väl sig/ kommer väl presentera sig som Yrsa om hon vill, men säkert som Bara Lillasyster Yrsa när hon känner för det .
  • tahira
    TigerLily skrev 2010-03-12 00:09:48 följande:
    absolut. Anledningen till att jag valde så många var att jag hade en tanke att mitt första barn skulle ha 7 namn.. (mitt lyckotal då) och så var jag dessutom ensam med henne då hennes pappa inte brydde sig ett skit så då passade jag på att ta ut svängarna ordentlig. Då min kompis hörde alla namnen så sa hon på skoj innan jag skulle lämna in pappret "meh, ska hon inte heta Tingeling oxå?" Å så blev det, jag petade ner det namnet med så det blev 8. Hon heter: Vanessa Heavenly Angel Christina Delphine Tingeling Julia Kenza.
    Härligt!

Måste berätta för min son (bildsök f.ö: www.freewebs.com/wolfram-hart/SPIKE/wolfram-hart_spike.jpg ) att det finns en som heter Tingeling. Han är fyra år, och sa igår: "När jag får barn så ska det heta Tingeling. Eller Tinker Bell om vi bor i England"
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?