• llinaa

Varför får barn konstiga namn?

Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva.
    här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

• Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?
  • Sencha
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 23:15:04 följande:
    jag tror det handlar mycket om vad namnet ger för associationer/intryck.
    Självklart. Och vilka associationer man får och tycker är positiva är individuellt.
    Men min poäng var att ursprunget är lika "seriöst", eller vad man ska säga, för Tingeling och Ronja.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Momin
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 22:57:46 följande:
    och jag som jobbar inom barnomsorgen och som jobbat både i city och på Östermalm kan vittna om flera ungar med namn som Fidelie, Tindra, Engla osv. WT-stämpeln är så... tja, WT skulle jag nästan vilja påstå. Det här behovet att se ned på människor från lägre samhällsklasser är märkligt och säger en hel del om vad för slags person man är. Jag är hellre ett slödder än en snobb. Jag har inget behov av att låtsas vara upperclass. \m/
    Exempel på snobb som är WT: Anna Anka.

Dem första delen av min text ang rikemansbarn var en betraktelse, att det stämmer på dem i min ålder och att jag med mitt namn och min bakgrund inte tillhör överklassen.

Både rika och fattiga har behov av att se ner på andra, vara mer än dem är. Det är WT för mig, som tex Anna Anka. Herregud vad WT hon är! hahha
    Iallafall. Ville bara förtydliga det. Och att jag tycker Tindra osv är WT då mina fördomar säger att det är folk som vill verka lite mer än dem är, som döper sina ungar till Stjärna och sånt..

Och eh..Du har säkert inget behov av att vara upperclass.. vet inte riktigt vad jag ska med den infon till, men tack :)
  • Lady Dahmer
    Momin skrev 2010-03-11 23:17:00 följande:
    Exempel på snobb som är WT: Anna Anka.Dem första delen av min text ang rikemansbarn var en betraktelse, att det stämmer på dem i min ålder och att jag med mitt namn och min bakgrund inte tillhör överklassen.Både rika och fattiga har behov av att se ner på andra, vara mer än dem är. Det är WT för mig, som tex Anna Anka. Herregud vad WT hon är! hahhaIallafall. Ville bara förtydliga det. Och att jag tycker Tindra osv är WT då mina fördomar säger att det är folk som vill verka lite mer än dem är, som döper sina ungar till Stjärna och sånt.. Och eh..Du har säkert inget behov av att vara upperclass.. vet inte riktigt vad jag ska med den infon till, men tack :)
    jag vet inte vad för slags människor du mött, men de jag känner som har barn med namn som engla eller tindra är vanliga jordnära människor som inte gör sig till. Jag känner inte alls igen din beskrivning.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer

om man vill låtsas vara finare än man är, borde det inte då vara mer logiskt att döpa sina barn till Carl eller Sofia??

• Sencha
    Leijne skrev 2010-03-11 23:15:43 följande:
    Det finns säkert en grupp människor som väljer namn för att vara märkvärdiga.
    Jag tror säkert att det finns en hel massa människor som ger, och ännu mer gett, helt "vanliga" namn också för att vara märkvärdiga. Till exempel genom att ge kungliga namn (även om det säkert var mer poppis förr - nu har väl förmodligen kändisnamn mer den effekten). Eller varför inte genom att ge extra "rejäla" helyllenamn för att vis att "vi minsann är märkvärdiga än de där som ska ge moderna konstiga namn", t.ex. Karin eller Greta. (Vilket självklart inte betyder att alla som ger dessa namn har dessa avsikter.)
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 23:16:40 följande:
    du vet inte vad fördom betyder va? Annars så väntar jag med spänning på din förklaring. Och än en gång - på vilket sätt vad en porrbild relevant?
    jo, jag vet precis vad fördomar är. Tycker inte att jag behöver förklara det för dig, googla vettja? Varför en porrbild är relevant? Tyckte du att det var en porrbild? Jag jämförde bara bilderna som först dök upp på bildsök... Hade inte en susning om innan vilka bilder som skulle dyka upp. Men som jag skrev..så ser ju den mer PORR ut än Tingeling..som du tyckte var ett HELKNASIGT namn. Vet ju vilka åsikter du har om kvinnor/porr och annat från andra trådar vi har råkats i... så för mig var det en mkt intressant vinkel. Jag tycker Ninja är ett superfint namn och skulel mkt väl kunna tänka mig det namnet på en blivande flicka.  Men jag kastar inte sten i glashus.
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-03-11 23:23:32 följande:
    jo, jag vet precis vad fördomar är. Tycker inte att jag behöver förklara det för dig, googla vettja? Varför en porrbild är relevant? Tyckte du att det var en porrbild? Jag jämförde bara bilderna som först dök upp på bildsök... Hade inte en susning om innan vilka bilder som skulle dyka upp. Men som jag skrev..så ser ju den mer PORR ut än Tingeling..som du tyckte var ett HELKNASIGT namn. Vet ju vilka åsikter du har om kvinnor/porr och annat från andra trådar vi har råkats i... så för mig var det en mkt intressant vinkel. Jag tycker Ninja är ett superfint namn och skulel mkt väl kunna tänka mig det namnet på en blivande flicka.  Men jag kastar inte sten i glashus.
    1. då vill jag genast att du förklarar på vilket sätt min personliga åsikt om ett namn gör mig fördomsfull. *väntar med spänning*

2. Ja bilden är mer porrig. På vilket sätt har det med namnet Ninja att göra?
  • siamusen
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 23:20:00 följande:
    om man vill låtsas vara finare än man är, borde det inte då vara mer logiskt att döpa sina barn till Carl eller Sofia??
    Det gör de ju ocksa i hopp om att hoppa upp ett steg pa klasstegen.

Sjâlv âr jag ju fran Lidingö och alla de jag kânner fran Lidingö som nu har barn har barn som heter inte de vanliga klassiska namnen utan lite allt möjligt faktiskt. Pa rak arm kan jag nämna Noel, Neo, Felix, Otto, Mathilda, Lisa, Amanda. En blandning av "klasserna" i de namnen alltsa.

Sen an det nog stâmma att en viss slags namn âr vanligare inom vissa samhâllsklasser men det sâger i sig själv inget om individen.
  • Ulf Harrys Farsa
    siamusen skrev 2010-03-11 23:28:04 följande:
    Det gör de ju ocksa i hopp om att hoppa upp ett steg pa klasstegen. Sjâlv âr jag ju fran Lidingö och alla de jag kânner fran Lidingö som nu har barn har barn som heter inte de vanliga klassiska namnen utan lite allt möjligt faktiskt. Pa rak arm kan jag nämna Noel, Neo, Felix, Otto, Mathilda, Lisa, Amanda. En blandning av "klasserna" i de namnen alltsa. Sen an det nog stâmma att en viss slags namn âr vanligare inom vissa samhâllsklasser men det sâger i sig själv inget om individen.
    men inga Robin ;)
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?