• Äldre 10 Mar 15:50
    8497 visningar
    102 svar
    102
    8497

    Vändbar bilstol framåt Akta cosmic xtp eller Britax twoway?

    Undrar vilken av dessa som lämpar sig bäst att använda framåt? Vet att dessa egentligen inte är så bra framåtvända som en bältesstol...
    Bilstolarna finns redan och en ny bältesstol är inköpt till ena bilen, men den andra bilen som sonen åker i mkt sällan och endast kortare resor gäller detta. Britaxen är rätt gammal, sedan -04.
    OBS!!!!!!!!!!
    Sonen är 4 år snart och det är inte längre hållbart att ha honom bakåtvänd då han är stor- vi har väntat in i det längsta så jag undanber moralpredikan om detta... Jag vet! och Jag hade egentligen önskat han kunde åkat bakåt längre!
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vändbar bilstol framåt Akta cosmic xtp eller Britax twoway?
  • Äldre 10 Mar 16:07
    #3

    Han får helt enkelt inte rum med benen längre och kommer varken i eller ur stolarna. Huvudet är dock inte för högt upp...
    Det är ju en pengafråga såklart, den vi köpte kostade 1600kr. Menar du att en billig bältesstol är lika bra som en dyr?

  • Äldre 10 Mar 17:10
    #8
    tinis77 skrev 2010-03-10 16:13:37 följande:
    Ingen av de stolarna är bra framåt. Skulle tro att det är mycket säkrare och bättre att köpa en billig bältesstol än att använda en kombistol framåt. Går det inte att sätta stolarna på annat sätt så att han får plats bakåt ett tag till?
    Vi har verkligen försökt trixa och fixa men det GÅR inte längre, därför skev jag at jag inte ville ha moralpredikan utan bara svar på min fråga... Jag brukar själv förespråka och säga till vänner att vänta när det går- men i detta fallet går det inte för han kommer ju inte i bilen eller ur utan att fastna eller halvt bryta ihjäl sig. Han har haft knäna vid hakan sedan lååångt tillbaka.
  • Äldre 10 Mar 17:12
    #9
    Teskedsmamman skrev 2010-03-10 16:53:09 följande:
    Vi har en billig från jula i extrabilen, där sonen inte åker så ofta, och ja, en billig bältesstol har högre säkerhet än en framåtvänd kombistol. De dyra bältesstolarna har stoppning och kuddar runt huvudet, men tveksamt är om det ökar säkerheten. Komforten ökar men säkerheten är nog ganska jämn, jag har inte fått några restriktioner om det i mitt informationsmaterial i alla fall....Säkerhetsmässigt så är det struntsamma om benen är böjda eller inte, sitter stolen bak så flytta fram den om det går, går inte det så flytta fram passagerarstolen och sätt stolen bakom den, då ökar man benutrymmet.Enda sättet ett barn kan växa ur en barnstol är viktmässigt eller om huvudet går över kanten.Hjälp honom i och ur stolen så fungerar den tills han fyller år.
    Vi har alltid hjälpt han ur och i stolen, just nu höggravid så det är skitkul för tillfället...
  • Äldre 10 Mar 19:28
    #20
    Joico skrev 2010-03-10 18:29:51 följande:
    Det är åldern som avgör det mesta. Förutsatt att barnet klarar sig inom bilstolens längd- och viktbegränsningar.
    Jag kan tänka mig att det har att göra med huvudets storlek förhållande till kroppen.
  • Äldre 13 Mar 06:45
    #51
    Finesse skrev 2010-03-12 23:05:59 följande:
    Det är ENDAST i Sverige, Norge och Finland som BRITAX säljer Hi-way, Two-way och Multi-tech.. sånna bilbarnstolar som funkar 0 (eller 9) - 25 kg BAKÅTVÄNT. I andra delar av världen och t.o.m. Danmark säljs stolar som ska vara framåtvända från 12-13 kg med 5 punktsbälte. Läste ett väldigt luddigt svar om detta på säkerhetsbutiken, har inte länken kvar men nån annan i tråden kanske har det. Jag tycker det är såååå fel men kan inte göra så mkt åt det.
    Nu kan jag inte sluta tänka på det du skrev "Framåtvända med 5-punktbälte" det var ju absolut inte bra att ha framåtvända stolar med internbälte- så det var ju inte något bra argument för att de har säkrare stolar i DK.
  • Äldre 13 Mar 07:00
    #52

    Sammanfattningsvis säger jag:


    - KOmbistolar ska inte användas framåt.
    - Måste barnet vändas framåt är alltid bältesstol säkrast. (oavsett märke tydligen)
    - Finns inget alternativ används kombistol endast med bilens eget bälte- inte internbältet!
    - I första hand för att slippa behöva vända barnet framåt ska stolen istället flyttas till framsätet (om den är i baksätet)
    - Prova bilstolen i bilen innan man bestämmer sig för modellen.
    Det SÄMSTA argumentet som de "rabiata" har i denna tråden är att om den är för liten bakåt så är den detsamma framåt... För det beror ju ibland på bilen och inte stolen om barnet sitter tajt. T.ex är det skitsvårt när barnet varken kommer i eller ur bilstolen varken med hjälp eller på egen hand.
    Alla föräldrar vill såklart alltid välja det säkraste för sina barn, men ibland blir man så besviken på tillverkarna att man vill att det som är godkänt ska vara säkert.
    Så här blev det för oss nu. (Vi köpte Britax Secura först- den blev för trång redan vid 3 års ålder då bytte vi till mammas stol som hon har till barnbarnen och som är en Akta Graco XTP- nu är den för tajt och därför har vi Britax kidsplus i ena bilen, vad vi ska ha till den andra bilen är inte bestämt ännu- blir nog en billig bältesstol.)
  • Äldre 13 Mar 11:40
    #55
    Cecci78 skrev 2010-03-13 09:22:45 följande:
    Men det jag menar med att stolen är urväxt är att den är det på längden, alltså när huvudet sticker upp eller på vikten. Och då är det ju samma bakåt som framåt och så är det ju enligt instruktionsboken. Ja, jag är nog en av de rabiata, men hur de sitter med benen är inte av underordnad betydelse eftersom de kan sitta i skräddarställning i stolen och då behövs inte mycket benplats. Ok, har man en mycket liten bil och en 5-åring så vänder ju de flesta så klart.
    Skojjar lite när jag skriver rabiat Jag håller med om att det inte är något att slarva med när det gäller säkerhet i bil. Jag vill helst inte att min son ska åka med andra ens för jag vet inte vad jag skulle göra om det hända honom något. Jag tycker oxå att endel vänder barnen så fort de tycker det verkar roligt även om barnet sitter hyffsat bra. 
  • Äldre 15 Mar 08:02
    #59
    norgesessan skrev 2010-03-14 00:46:22 följande:
    Akta gracon är ju jättekort i ryggen, men tar upp lika mycket plats i bilen som two way på höjden...Stor skillnad.Har inte sätt någon stol som barnet inte kan ta sig ut ifrån. Vad är det för bil som gör att det blir så stora problem?
    Audi a3 och även Skoda Octavian med Akta Graco´n. Two Way funkar lite bättre men inte i Audin då sonen har knäna vid öron, sparkar och trycker så den kassa bilstolen flyttas hela tiden fast den är åtdragen så hårt det går.
  • Äldre 15 Mar 08:04
    #60
    Finesse skrev 2010-03-12 23:05:59 följande:
    Det är ENDAST i Sverige, Norge och Finland som BRITAX säljer Hi-way, Two-way och Multi-tech.. sånna bilbarnstolar som funkar 0 (eller 9) - 25 kg BAKÅTVÄNT.I andra delar av världen och t.o.m. Danmark säljs stolar som ska vara framåtvända från 12-13 kg med 5 punktsbälte. Läste ett väldigt luddigt svar om detta på säkerhetsbutiken, har inte länken kvar men nån annan i tråden kanske har det.Jag tycker det är såååå fel men kan inte göra så mkt åt det.
    Detta var det jag syftade på, men jag kan ha missuppfattat ditt syfte med inlägget...
  • Äldre 15 Mar 11:38
    #76
    MorMargit skrev 2010-03-15 08:57:48 följande:
    Men hur kan han ha knäna vid öronen? Hur lång är han? Att barn viker ihop benen i bilstolen och sitter med dem i vinkel är ju inte konstigt, så sitter man ju överallt. Jag sitter då inte med benen rakt när jag åker bil! Mina barn har gärna dragit upp benen i skräddarställning i bältesstolen när vi vänt dem eftersom de tycker att det är bekvämare än att ha dem dinglande i luften. Bakåtvänt har de i alla fall stöd för fötterna medan de inte har det framåt.
    Eftersom stolen ska sitta mot baksätets ryggstöd och även ha sitt eget ryggstöd mot passagerarsätet fram så blir det så tokigt och trångt och ligger den int emot baksätets ryggstöd kan man ju inte dra åt den och hur bra sitter den då egentligen?
  • Äldre 15 Mar 16:38
    #86

    Sitter stolen inte mot baksätets ryggstöd så blir den inte alls lika stadig, har provat- och enligt brux har jag för mig att den ska sitta mot baksätets ryggstöd för att ge stabilitet. Annars tippar den ju nästan ner vid benutrymmet tror jag dessutom. Har monterat bort bilstolen från Audin så ni kan tyvärr inte få se några bilder och hur lång sonen är vet jag faktiskt inte, ska väl på 4 års kontroll snart antar jag.
    Ena bilen som sonen åker minst i sitter bältesstolen nu och han får stå ut ett tag till i Skodan med Acta Graco eftersom de inte var bra att vända kombistolarna och twoway var för gammal. Jag har även fällt ut bygeln under stolen vilket gjorde det liiite bättre för benen på honom.

    Detta blev verkligen en sådan tjaffstråd som jag ville undvika. Hade en enkel fråga, enkelt svar är då köp hellre en billig bältesstol eller kolla bruxanvisningen så stolen ger så stort utrymme som möjligt.

  • Äldre 15 Mar 19:56
    #90
    Joico skrev 2010-03-15 19:18:01 följande:
    Om du har en Two way som är från -04 och du själv har varit ensam ägare sen dess, så tycker jag att det är helt OK att använda den.
    - Är andra ägaren på stolen tycker hela den stolen är konstig, får den inte att sitta så hårt som jag vill och med klacken nedanför sätet blir den ännu lustigare upplever jag. Jag kör hellre på Acta fast den är trängre, ska vara föräldraledig nu så det blir inte så mkt bilåkning iaf tror jag på ett tag.

    - Han har 116 i kläder!
  • Äldre 16 Mar 06:53
    #95
    Cecci78 skrev 2010-03-15 21:22:18 följande:
    Då tror jag du behöver en kil under stolen, jag har bild på det i mitt galleri. Det är orginaltillbehör från Britax. Den ska inte vara så lutad för större barn och klacken bör vara över sätet, inte under stolen.
    Angående den där kilen så kändes den livsfarlig. Har haft en men eftersom sätet var ganska mjukt så gled stolen runt på kilen hela tiden och satt ännu sämre.

    Nu känner jag att bilstolsmaffian sagt sitt och att jag redogört massa i onödan för hur det funkar för oss och vilken lösning vi nu valt. Men ni kanske borde stå utmed vägkanten och ha en skylt med texten "Dålig mamma!" så fort ni tycker barnet inte sitter korrekt i en bil.
    Over and out!
Svar på tråden Vändbar bilstol framåt Akta cosmic xtp eller Britax twoway?