• SusannaBäst

    Förlossning utan bedövning

    Hejsan!

    Jag är gravid med mitt 6:te barn. Med dom 3 första barnen så gick förlossningarna snabbt och i princip utan bedövning (lite lustgas).
    Graviditet nr 4 kom som en överraskning, hade hormonrubbningar, oregelbunden mens och en vatten cysta, dessutom hade jag mycket problem med gallan så jag mådde väldigt dåligt under lång tid.
    Förstod inte att jag var gravid förrän i 2:dra månaden så jag var väldigt orolig att barnet tagit skada av mina hormontabletter m.m.
    Oron satt i hela graviditeten och under förlossningen kände jag mig spänd och jag hade fruktansvärt ont i ryggen, fick en trasig förlossningssäng m.m distraherande saker.
    Men barnet var friskt och allt gick ändå bra fast det blev ingen lugn och "kontrollerad" förlossning som jag haft tidigare.
    5:te förlossningen gick bra fram tills barnet fastnade i "utgången" för hon hade handen tätt intill kinden så en extra barnmorska fick tillkallas och ligga över min mage och trycka ut barnet, jag svimmade av smärta och visste inte att barnet kommit ut.
    Från första graviditeten så har jag läst Anna Wahlgrens "Barnaboken" och tränat enligt den, det gick utmärkt. Men nu läser jag "Föda utan rädsla" och tycker den är fantastisk och jag hoppas att jag ska kunna föda i lugn och ro, gärna utan att vilja klamra mig fast vid lustgas, vill att det ska bli så som första förlossningen, utan ångest och smärta bara känsla av "mensvärk". Kan jag klara det eller kommer min "gamla" rygg att låta bli att göra ont? Är det ok med spinal bedövning eller blir förlossningen långdragen då jag ändå brukar få värksvaghet på slutet?

  • Svar på tråden Förlossning utan bedövning
  • Doulan

    Hej fina du! Vilken resa du har gjort genom alla dina födslar. Var och en verkar ha haft sitt tema och olika utmaningar som du hanterat och växt av. Wow! Det kallar jag kraft!!


    Om du bara ser först och främst på allt som du redan gjort genom alla dina födslar. De olika steg av mod du tagit trots att de varit sååå olika. Hur du hanterat och mött de olika kraven, utmaningarna och skeenden som du varit med om. Bara stanna upp och ge dig själv det erkännandet!!
    När det gäller min bok "Föda utan rädsla" är det viktigt att inte missta det med "Föda utan smärta". För mig finns det inget mål att varken öka eller minska smärtan. Utan att hjälpa kvinnor att hantera den. Upplevelsen av smärta kan vara olika och som för dig till och med olika i olika förlossningar. Så som barnen är olika. 
    Din önskan att denna gång få föda i mer trygghet och tillit kan däremot verktygen i boken hjälpa dig med. Om du vet och själv kan känna när du håller på att fly, lämna, kan du också välja att gå emot den impulsen och istället göra motsatsen. Du tar inte bort den impulsen, eller dömer den, du bara hanterar den annorlunda. 
    Det gäller också smärtan. Oavsett om den känns stark, vass, mjuk, molande, övermäktig, kan du göra detta. Eftersom du inte vet hur den kommer att kännas, eller hur hårt din livmoder behöver jobba, eller hur din rygg kommer att klara av detta, kan det vara svårt att bestämma hur smärtan ska kännas. Däremot kan du möta det som blir, med hjälp av verktygen och beslutet att göra motsatsen. Det är detta som ger en positiv kontroll.
    Gällande spinal bedövning så kan det så klart slå ut värkarna. Men samtidigt måste det inte bli så och allt beror på hur du känner just där och då och de beslut som du och barnmorskan tar tillsammans. Prata om din oro och fråga. Om det är så att du hanterar värkarna med hjälp av trygghetens och tillitens kraft kanske du inte behöver det. Men se det inte som en prestation. 
    Lycka till! En massa värme och respekt för din resa och ditt mod!!! Susanna
     
Svar på tråden Förlossning utan bedövning