• Anonym (tvill­inggra­v)
    Äldre 11 Mar 10:10
    1083 visningar
    1 svar
    1
    1083

    Orolig graviditet och inför förlossning

    Hej Ann,

    Jag är gravid med enäggstvillingar med delad moderkaka och har gått och ska gå på massor av ultraljud. Har mått pytonilla sen v 7 (illamående, migrän etc, men nu i v 24 börjar det bli bättre däremot mer sammandragningar mm. Den här graviditeten innebär en del risker då tvillingarna kan få TTTS, att det blir en ojämn balans av näring så båda mår dåligt etc. De kan också komma mycket tidigare, ska vara beredd från v 25. Allt detta plus att jag har mått så dåligt gör att hela graviditeten har präglats av oro och allmän deppighet pga av att jag mått så dåligt, först nu kan jag ibland känna glädje och tro att det kommer gå bra.

    Jag är väldigt trött och medtagen redan nu och ska ligga så mycket som möjligt pga av sammandragningar. Min kondition är inte på topp och kommer knappast bli bättre. Av det skälet och att det är så mycket oro/ovisshet skulle det kännts så oändligt skönt att få veta att jag ska snittas när det är dags och att veta vad det innebär. Jag är inte rädd för smärtan i en vaginal förlossning och hade en fin vaginal förlossning med vårt första barn. Det jag är jäkligt rädd för är att jag inte kommer orka fysiskt och att tvåan kommer behöva förlösas med kejsarsnitt. För mig är det så viktigt att kunna få veta åtminstonde en sak i denna graviditet för allt annat känns så ovisst!

    Min barnmorska sa; "det är klart att du ska få ett planerat snitt, jag förstår hur du känner. " Men läkaren på specmödravården sa att det var dumt att bestämma redan nu och att jag kan få prata med en auroraläkare om jag är rädd.

    Det känns så himla jobbigt att jag inte tas på allvar och att jag som redan nu har så lite energi kommer behöva kämpa med mina sista krafter för att göra mig hörd istället för att bli lyssnad på och känna en liten bit trygghet i denna graviditet. Jättelessen för det. Precis detta framförde jag till läkaren men hon envisades med hur underbart det är med vaginal förlossning och att det "brukar gå bra".

    Har du något tips till mig ?

Svar på tråden Orolig graviditet och inför förlossning