• phmami

    Waldorfskola

    Hej!
    Jag håller på att skriva ett examensarbete om ungdomars livsstil och har tänkt göra en jämförelse mellan waldorf skolan och den kommunala skolan. Jag vill se om det finns någon skillnad på hur barnen/ungdomarna ställer sig till tobak och alkohol på de olika skolorna.
    Genom att ha kollat "lite" har jag fått den uppfattningen att barn som går på waldorf inte alls använder tobak eller droger i samma utsträckning som barn och ungdomar i den kommunala skolan. Är det bara ett antagande från min sida, en tillfällighet eller finns det faktorer som gör att det är så?

    Finns det någon som  har lust att skriva till mig och delge sina tankar omkring detta ämne?

  • Svar på tråden Waldorfskola
  • saran

    Vad grundar du ditt antagande på? (nyfiken "waldorfmorsa")

  • Tecken

    Har du letat efter vetenskapliga artiklar inom ämnet? Om inte, gå till närmsta databas och gör det

  • phmami

    Jag har gjort en liten enkätundersökning på waldorf som visar att nästan ingen ungdom använder sig av tobak eller alkohol. Jag skulle vilja veta mer om varför det är så....Kan det bero på att man där månar mycket om barnen och att man har en nära kontakt till varandra? Det kanske inte uppstår så mycket grupptryck och mobbning....

  • SailorGirl

    Jag tror nog det beror på vad de kommer från för familjer. "Waldorfare" uppfattar jag som lite åt hippe-hållet (tygblöjor, kravmärkt, vegetariskt och kollektiv), minus drogerna. Men det är kanske en fördom?

  • Tecken

    Se upp så att du inte skapar samband som inte finns... Leta i vetenskaplig litteratur och artiklar istället - finns det någon annan som sett ett sådant samband?

  • talare

    kan också hänga ihop med friskolor överlag? hm..
    jag tror att barn på friskolor har mer egagerade föräldrar eftersom de sätter sig in och aktivt väljer en viss skola av en anledning. kanske har man bättre insyn i barn liv och har en bra trygg relation föräldrar o barn emellan?

    gör en undersökning av föräldrarna till barnen? barnens föräldrar kanske har en annan syn på droger som "smittat" av sig? pratar de öppet eller vill inte prata om droger? pratar barn/föräldrar om annat än "allvarliga/viktiga saker" eller umgås de knappt?

    prova att tänka ur ny vinkel- vad gör att barn på kommunala skolor är mer benägna att använda droger? klassperspektiv? socialt samspel i kommunala skolor kontra friskola?

  • nollåtta

    Jag vet massor av ungdomar som gått i Waldorfskola, nästan alla av dessa röker gräs i mer eller mindre utsträckning.

Svar på tråden Waldorfskola