• Fru O Mamma Kokkonen

    Vi som är sjukskrivna del 19

    Dags för en ny tråd för oss som är sjukskrivna.

    Här inne diskuterar vi allt som gör livet lättare att leva; mode, skönhet, pengar, shopping, bebisar, barnvagnar, graviditeter.

    Nu är inte livet en dans på rosor alltid så givetvis blir det en hel del prat om FK (som vi alla sjukskrivna måste tampas med ), mediciner, sjukdomar etc. etc.

    Så vill ni vara med i en skön tråd - häng på vet ja!!! Ni behöver inte vara sjukskrivna för att trivas här !

    Gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m47155431-78.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49245693.html

    Nedanför ser ni gamlingarna i tråden...


    Millan1984: 25 år, Umeå, nyss fått diagnosen Takayasus Arterit, Arbetstränar 50%.
    Mom2be: 35 år, Stockholm, Utbränd. Arbetstränar 5-10 timmar i veckan på egen hand.
    Katja83: 26 år, Skövde, diskbråck i nacken, ångest, tarmsjukdom och spondylos artros (förslitningsskada i ryggen), f.n. 100% sjukskriven.
    OurDarlingSunshine: 35 år, har sjukersättning 100% har varit sjukskriven sedan -03 för PanikÅngest, GAD=Generaliserat Ångestsyndrom, OCD=Tvångssyndrom samt problem med rygg/bäcken/höft efter ett fellyft av barnvagn-04.
    Maddisen80: 29 år. Depression, ibs = irritable bowel syndrom, buksmärtor och har även neurologiska funktionshinder såsom nedsatt finmotorik, koordinationsvårigheter, muskelsvaghet, har aktivitetsersättning motsvarande förtidspension.
    CharitableLady: Jag är inte sjukskriven nu, men var sjukskriven mer än två år främst för depression, ångest, panikångest ,muskulärabesvär (ryckningar m.m), ÖLI (återkommande övre luftvägsinfektioner). PTSD (postraumattiskt stresssyntom).
    Har sviter ännu med bla uruselt immunförsvar. Verkar va nåt vajs med skelettet, flera frakturer på ett år.
    bcsvensk: 35, Skellefteå. Sjukpensionär, fem diskbråck, kotskjutningar, flera kotor som går sönder - kotvittring (förruttnelse av ryggraden), EDS (bindvävnads sjukdom), pisksnärtsskada & ev.tarmsjukdom.

     


    Nya kommer och gamla går, men det är alltid trevligt att prata med stammisarna som de nya !


  • Svar på tråden Vi som är sjukskrivna del 19
  • ODS

    Har oxå hittat hit, bra att du gjorde en ny tråd och tack bcsvensk för du visade mig hit.


    Älskar min familj-de är mitt allt!!!
  • Suck och suck

    Jag är inte med i ts:en men det gör inget. Vissa tycker fördomsfullt att man har en luddig diagnos!


    Jag har fibromyalgi och utvecklat ett antal åkommor vid sidan av den: IBS och stora tarmproblem. Har genomgått en komplicerad operation för utvälvd tarm - tarmsprickor och överskottsslemhinna ger MYCKET besvär i analöppningen, diskbråcksartat med kotförskjutning som ger mycket besvär, sköldkörtelbesvär och sömnstörningar och psykiska besvär (som kommer och går) av alla problemen.


    Det är väl besvären sammanfattningsvis. Men visst har jag också besvär som blir starkare av att man passiviseras och det är ju viktigt att tänka på om man blivit sjukskriven. Jag tycker INTE att jag fått tillräcklig hjälp ifrån FK och AF innan de till slut beslutade om sjukersättning. Jag kämpar och försöker på egen hand: med studier och försöka hitta saker att arbetsträna med. Att klara studier är mycket svårt för min del. Ryggen främst som sätter käppar i hjulen.

  • skrutteluttan74
    Suck och suck skrev 2010-03-13 14:43:13 följande:
    Jag är inte med i ts:en men det gör inget. Vissa tycker fördomsfullt att man har en luddig diagnos! Jag har fibromyalgi och utvecklat ett antal åkommor vid sidan av den: IBS och stora tarmproblem. Har genomgått en komplicerad operation för utvälvd tarm - tarmsprickor och överskottsslemhinna ger MYCKET besvär i analöppningen, diskbråcksartat med kotförskjutning som ger mycket besvär, sköldkörtelbesvär och sömnstörningar och psykiska besvär (som kommer och går) av alla problemen. Det är väl besvären sammanfattningsvis. Men visst har jag också besvär som blir starkare av att man passiviseras och det är ju viktigt att tänka på om man blivit sjukskriven. Jag tycker INTE att jag fått tillräcklig hjälp ifrån FK och AF innan de till slut beslutade om sjukersättning. Jag kämpar och försöker på egen hand: med studier och försöka hitta saker att arbetsträna med. Att klara studier är mycket svårt för min del. Ryggen främst som sätter käppar i hjulen.
    Tror Katja kan "lägga till dej" som " Tillägg "
    Vet inte,men kan tro hon kopierade från förra,eller fanns du med på den ??Jag minns inte...
    Här är inget "fördomsfullt " min vän, oavsett diagnos  eller luddighet
  • Fru O Mamma Kokkonen

    Jag fick varning om att jag fått för mkt i sjukpenning.. huga.. men hade något på 500 om dagen men max är tydligen 486 tror jag.. så hade fått 6000 för mkt men fick besked i veckan att jag inte behövde betalat tillbaks, blev inte återbetalningsskyldig tack och lov.. en god nyhet.. Hade ju ingen aning om att det fanns ett maxtak!!!


  • Suck och suck
    Nuttans Mamma skrev 2010-03-13 19:39:01 följande:
    hastakvasta: Jag kan lägga till dig i ts, inga problem.. Förlåt jag missade det.. Ska jag skriva allt det där som står där i texten?   Jag skickade er några inbjudningar med så åkte jag dit för spam

     


    Tja, kanske. Jag vet inte.


    Jag är lite kluven, jag tycker man är så utsatt för illvilligt folks granskande och fördomsfulla attityd kanske
    Jag kanske återkommer, om jag vill vara med i toppen. Får se hur mycket jag vistas här kanske?

  • Suck och suck

    Hur är det med er? Förresten.


    Jag hade ju lite uppehåll här med fl. Ja, min dator strular fortfarande. (F-n vad oljud den för, även om den nu blivit lite tystad av sambon Och jag är en sån där ljudkänslig jäkel, uppå alla åkommor. Är ni ljudkänsliga förresten?
    Egentligen var det faktiskt min Tinnitus som fick mig att inte klara av mitt sista jobb. (Att jag glömmer min ljudkänslighet! Den har ju emellanåt nästan varit till störst besvär i arbetslivet. Hm, jag har väl sluppit att känna på denna begränsning på sistone, då jag antingen varit hemma, studerat eller volontärsjobbat.)


    Jag tycker jag mår ganska bra nu. På sistone.


    Förutom det här med synen då, men jag har försökt att lägga deppigheten för det (ihop med glasögonstrul) på hyllan.


    Jag hoppas jag kan ha de problemen vid sidan av. Tänk att man kan bli så deppig för att synen strular ihop med att ansiktet inte klarar av bågarna.


    Jag har iallafall fått lite ny energi nu, och känner ljusare tider. Lämpligt nu när våren och det glada solljuset kommer också.

  • Fru O Mamma Kokkonen

    hastakvasta: Hojta bara till isf Jao jag är nog ljudkänslig när du säger det, skällande hundar, höra bilar/bussar/tåg o.s.v. så min sambos dator, egentligen väser den nog inte så som er Men det ska helst vara knäpptyst. Hör kylen/frysen susa här i lägenheten med o det tycker jag är rätt jobbigt ibland när det är helt tyst, men kan ju inte begära en ny av hyresvärden för det? Önskar jag ibland bodde i br... hihi.. Skönt att du mår bättre, hur lägger du deppigheten på hyllan? Tips? Hihi.. jo, jag längtar tills jag får cykla igen, hoppas det går i år bara med tanke på bäckenet blivit så mkt sämre suck..


     


Svar på tråden Vi som är sjukskrivna del 19