• snusmumriken2

    Vi som älskar Villervalla- del 8!

    Vi som älskar Villervalla - del 8


    Här är tråden för oss som älskar Villervalla!

          {#lang_emotions_flower}      www.villervalla.se      {#lang_emotions_flower}

    TIDIGARE TRÅD

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49409777.html

    BILDTRÅD

    www.familjeliv.se/Forum-3-96/m49764117.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-18 13:46

    Storleksguide:

    Tröjor är i regel små så man får gå upp en storlek.
    Bomullsbyxorna långa, max normala storleken
    Velourbyxorna normala till små, vanliga storleken funkar men tror även de går att gå upp en storlek utan problem.
    Shorts små, gå upp minst 2 storlekar
    Mössorna väldigt små
    Strumpor normala till små
    Leggings normala men stora i midjan om man har en smalis.

    samt egen upplevelse
    Velourklänningarna normala till små (gå gärna upp en strl)
    jeansklänningen större i strl
  • Svar på tråden Vi som älskar Villervalla- del 8!
  • Liiza

    Halloj!
    Va bra att jag hittat lite villervalla-kunniga

    Jag älskar Villervalla jackan (med stjärnor) och sambon också
    Hur är den, nån som vet?

    Vi hade tänkt köpa en vindfleece bara, men då kanske det är bättre med denna snygga, och en vanlig fleece under?

    Den är väl inte vattentät, men då tänkte vi nog ha galonsetet när det är såå blött..

    Tusen tack på förhand för hjälp 

  • Lydisen

    Hoppar in här också och hör med er Villervalla-fantaster. Älskar själv Villervalla kläderna och framför allt heldressarna till min lille på snart 6 månader. Min fråga till er är, vilken storlek hade ni köpt till en kille som var 67,5 cm lång på 5 månaders kontrollen, storlek 68 eller 74? Pratar då heldress. Av egen erfarenhet så vet jag att heldressarna är stora i storleken. Någon som kan ge tips?

  • mammabamma

    Såg att ni redan skrivit lite om storlek på klänningarna, men tänkte bolla lite avseende lite större storlekar.


    Har en dotter som är 101 cm lång. Förra sommaren hade vi strlk 104 på trikåklänningen, vilket var precis lagom. Nu känns det som 110 borde vara lagom utifrån hennes längd, men hon har ju växt mkt sen förra sommaren och då känns det som en strlk upp är lite litet..eller? Tror ni 116 blir gigantisk?
  • ÖNadja
    Liiza skrev 2010-03-20 23:41:09 följande:
    Halloj! Va bra att jag hittat lite villervalla-kunniga Jag älskar Villervalla jackan (med stjärnor) och sambon också Hur är den, nån som vet? Vi hade tänkt köpa en vindfleece bara, men då kanske det är bättre med denna snygga, och en vanlig fleece under? Den är väl inte vattentät, men då tänkte vi nog ha galonsetet när det är såå blött.. Tusen tack på förhand för hjälp 
    Vi hade den förra året, den är jätte fin. Jag älskade den och den användes mycket flitigt.

    Dock är det ingen funktionsjacka, den är vind och vattenavstötande. Vi hade den från våren med en fleecejacka under. Tyget är som "vaxat tyg" eller iaf fjolårets, har iof inte hunnit känna på årets men jag antar att det är samma. (rätta mej nån om ja har fel)

    Ja tycker helt klart ni ska ha en sån, den är sååå snygg! {#lang_emotions_wink}

    Ska ni köpa galonset kan ja tipsa om billiga på www.lager157.se (inte min butik) tror ett helt set går på 200 kr. {#lang_emotions_laughing}
  • scooby
    Karl Fazer skrev 2010-03-20 21:33:40 följande:
    Ser nu att hon blev ett år i april förra året, samma som min då Men är hon stor eller liten till växten?
    Sist vi vägde och mätte var i början av mars och då vägde hon 11,6 kg och var ca 83,5 cm lång. Villervalla är ungefär som Lindex i storlekarna tycker jag, dvs normal till lite små. Villervalla tenderar ju att krympa lite oxå. Jag har köpt 98 på klänningar, tröjor, shorts och jackor till henne nu från VV och strl 92 i tights.
    Finns kort i blidtråden =) Dock var kläderna otvättade när jag knäppte och multirand klänningen krympte rejält! Den är nu precis lika i storleken som velourklänningen i strl 92! Kanske hade jag kunnat dra i den lite till när den var blöt..?

    Se här, vilken skillnad! Den oranga är otvättad och multranden tvättad. Innan var de precis lika stora!
    ~~Stolt mamma till Albin och Nora ~~
  • Buttelina
    scooby skrev 2010-03-21 19:56:19 följande:
    Sist vi vägde och mätte var i början av mars och då vägde hon 11,6 kg och var ca 83,5 cm lång. Villervalla är ungefär som Lindex i storlekarna tycker jag, dvs normal till lite små. Villervalla tenderar ju att krympa lite oxå. Jag har köpt 98 på klänningar, tröjor, shorts och jackor till henne nu från VV och strl 92 i tights. Finns kort i blidtråden =) Dock var kläderna otvättade när jag knäppte och multirand klänningen krympte rejält! Den är nu precis lika i storleken som velourklänningen i strl 92! Kanske hade jag kunnat dra i den lite till när den var blöt..?Se här, vilken skillnad! Den oranga är otvättad och multranden tvättad. Innan var de precis lika stora!
    guud vad jag är trött på vv ojämna kvalitet {#lang_emotions_throwup}
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • scooby
    Buttelina skrev 2010-03-21 19:57:23 följande:
    guud vad jag är trött på vv ojämna kvalitet
    Ja, köper man en klänning i strl 98 vill man ju gärna att den ska vara i den storleken efter tvätt oxå och inte en strl 92... Får försöka dra i den rejält efter nästa tvätt...
    ~~Stolt mamma till Albin och Nora ~~
  • Pink Muffin
    scooby skrev 2010-03-21 19:56:19 följande:
    Sist vi vägde och mätte var i början av mars och då vägde hon 11,6 kg och var ca 83,5 cm lång. Villervalla är ungefär som Lindex i storlekarna tycker jag, dvs normal till lite små. Villervalla tenderar ju att krympa lite oxå. Jag har köpt 98 på klänningar, tröjor, shorts och jackor till henne nu från VV och strl 92 i tights. Finns kort i blidtråden =) Dock var kläderna otvättade när jag knäppte och multirand klänningen krympte rejält! Den är nu precis lika i storleken som velourklänningen i strl 92! Kanske hade jag kunnat dra i den lite till när den var blöt..?Se här, vilken skillnad! Den oranga är otvättad och multranden tvättad. Innan var de precis lika stora!
    Å den orange brukar ju krympa ännu mer än ränderna...!! Den är ju tjockare och tyngre i tyget också och inte alls lika lätta att sträcka ens i vått tillstånd...
    ♥♥♥ Signe 050204 ♥♥♥ Alfred 061108 ♥♥♥ Valter 080621 ♥♥♥
  • Karl Fazer
    scooby skrev 2010-03-21 19:56:19 följande:
    Sist vi vägde och mätte var i början av mars och då vägde hon 11,6 kg och var ca 83,5 cm lång. Villervalla är ungefär som Lindex i storlekarna tycker jag, dvs normal till lite små. Villervalla tenderar ju att krympa lite oxå. Jag har köpt 98 på klänningar, tröjor, shorts och jackor till henne nu från VV och strl 92 i tights. Finns kort i blidtråden =) Dock var kläderna otvättade när jag knäppte och multirand klänningen krympte rejält! Den är nu precis lika i storleken som velourklänningen i strl 92! Kanske hade jag kunnat dra i den lite till när den var blöt..? Se här, vilken skillnad! Den oranga är otvättad och multranden tvättad. Innan var de precis lika stora!
    Vad irriternade när det krymper så mycket! Jag köpte en vv-klänning till dottern när hon var mindre som jag tyckte jättemycket om men den krymte rejät och hon kunde inte ha den alls länge. Min dotter var ungefär som din när hon var 18 månader så frågan är om jag inte måste köpa 104 då!?
Svar på tråden Vi som älskar Villervalla- del 8!