Inlägg från: Förlossningspedagogen |Visa alla inlägg
  • Förlossningspedagogen

    Vatten fodsel

    Hej!

    Det låter som om ni hade en ganska fin och lugn första förlossning, även om den gick fort! Skrattade lite när jag läste "..., en halvtimme senare kunde jag inte det (prata) så vi åkte in..."

    Ja, det är inte ovanligt att personalen har det som ett av kriterierna för att åka in - att mamman har så starka värkar att det är svårt för henne att prata. Faktum är att just det kan vara ett problem om man har tränat mycket andning och avslappning eftersom mamman kanske låter väldigt lugn även om värkarna är starka och effektiva.

    Enligt statistiken går i regel den andra förlossningen mycket snabbare än den första. Därför är det bra om du har bra koll på värkarna. En tumregel är att åka in när det är ca 5 min mellan värkarna (3 min som förstföderska om man har någorlunda nära till kliniken). Ett annat bra kriterium är att du VILL åka in, att det inte känns bekvämt hemma längre! Det värsta som kan hända är att du får åka hem en sväng igen - och vad gör det om hundra år!

    Vattenförlosssningar är inget som Socialstyrelsen rekommenderar, men det händer givetvis ändå då och då :)

    Lycka till!

    Kram
    Anna 

Svar på tråden Vatten fodsel