• Tuffen

    Är det här normalt i förskoleklass?

    1 sv-lektion samt 1 id-lektion i veckan, i övrigt fri lek och korta samlingar. Är det verkligen så det ska vara i förskoleklass? Min son kan läsa och räkna (plus, minus, gånger och enkel division). Han har inga problem med tiokamrater osv. Det känns så fjuttigt, han har ju inte ens matte förrän i ettan. De tränar inte ö h t på att läsa. Borde de inte hjälpa honom vidare på hans nivå? Fri lek hela tiden känns faktiskt meningslöst. Ni som jobbar i förskoleklass, hur är det på era skolor? Och hur gör ni med barn som min son?

  • Svar på tråden Är det här normalt i förskoleklass?
  • jeeri74

    Vad jag förstår är inte förskoleklass någon verksamhet liknade skola -räkna, läsa osv lär de sig när de börjat första klass. Det är inga lärare som tar hand om den, utan förskolepersonal. Det är väl att likna med det som kallades för lekis när jag var liten..

    På min kommuns hemsida står så här om förskoleklass: På hösten det år ditt barn fyller sex år har det möjlighet att börja i förskoleklass. Förskoleklass är ett frivilligt förberedande år inför grundskolan. Pedagogiken bygger på mycket lek och social träning. Förskollärarna arbetar nära lärare och fritidspedagoger.

    Det finns läroplan för förskoleklass, läs den om du undrar över något.

  • VISAMÅ

    Här jobbar förskoleklassen tillsammans med 1-2 (liten skola) ganska mycket. Samlingar förstås, frilek på torsdagar med sömnad (öva på finmotoriken), gympa en gång i vecka. I övrigt tillsammas med 1-2 och får jobba med massa olika övningar med siffror, bokstäver, former, färger allt möjligt. Min tjej tycker det är kul.

  • Jane Roe

    Men allt lärande ska ju vara lustfyllt. Leken blir då perfekt :)


    ¤- Kärlek är Perser -¤
  • talare
    lpfö98

    om ddu vill läsa den direkt så går det att trycka på "Rapporten i pdf format".
  • kitiara

    Fast förskoleklassen går under Lpo94, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet.

  • hemljuvahem

    Förskoleklass = lekis har väl aldrig liknats vid vanlig skolklass... (?)

    När vi var små var det mest lek och lärande i leken som gällde. . läxor, matte och det andra kom så småningom i åk1..

    (= Å lika nöjd å glad för det är jag

  • amasonas

    Vår äldsta son går i förskoleklass och de både räknar och läser, helt på deras villkor naturligtvis. De som ligger lite före och tycker det är extra kul med läsningen & matten får gå över till 1-2:orna och var med dem om de vill och de som mest vill leka får göra det med såklart.

    Det är kravlöst men de uppmuntrar till lärande, alldeles perfekt tycker jag. Han går i en liten klass, endast 10 barn så det är lätt att anpassa för varje elev vad just de vill göra.


    Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • kitiara

    Det är olika från kommun till kommun hur förskoleklassens arbete ser ut. Det kan även skilja mellan de olika skolorna i kommunen. I vissa skolor är det mer fokus på lek och det sociala och i andra skolor på det mer "skola". Varje skola ska dock ha nedskrivna mål om vad deras verksamhet ska leda till. Alla skolor måste idag ha brutit ner de större målen för vad eleverna skall lära sig till mindre mål för varje årskurs. Jag har för mig att det var så jag lärde mig att det var på lärarutbildningen (examen 2009)

  • talare
    kitiara skrev 2010-03-19 16:35:23 följande:
    Fast förskoleklassen går under Lpo94, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet.
    gör det verkligen det? isf, där ser man!
  • mamma till 2 frön

    Förskoleklassen är skolförberedande och går in under LPO-94. Det finns inga kunskapsmål i den bemärkelsen dock ska man sträva mot strävansmålen i läroplanen. Leken ska vara det centrala, det är inte meningen att det ska vara "skola".


Svar på tråden Är det här normalt i förskoleklass?