Inlägg från: madebyinferno001 |Visa alla inlägg
  • madebyinferno001

Tygblöjetråden 24

Halkar in här igen eftersom bebis nr 5 är beräknad i januari

Körde tygisar med förra barnet och det fungerade toppen mot hennes röda rumpa så jag tänkte göra det igen!
    Har ett par hemstickade ullbyxor mamma gjorde då men jag vill ha fler så just nu håller jag på att lära mig sticka så det kan bli verklighet eftersom mor min inte verkar vilja ta tag i den förfrågan...

Några tips lr mönster till mig?? Så lätt som möjligt eftersom jag är en uppenbar nybörjare

• madebyinferno001

Precis lärt mig sticka och är jättestolt över de två paren ullbyxor jag fått ihop på bara en vecka blir nog några till stora lilla tösen så fort jag fått fatt i mera ullgarn... Någon som kan rekomendera bra, billigt & via internet??

• madebyinferno001

Någon som kör prefolds och kan ge mig lite ca mått på dem??

Har en från mullymuksyt (stavning?) och den är 40x30 cm vilket är för litet på min 18mån som blöja men passar som inlägg, men den borde passa en nyfödd som prefoldblöja...

ska sy egna men vill ha ett mer universalmått som passar genom större delen av blöjtiden men hittar inte mått på dem man köper

• madebyinferno001
    yrväder skrev 2010-12-18 18:33:53 följande:
    Jag har sytt mina ca 30*30 och dom passade perfekt som prefolds på A när han var 3 veckor. När jag provade dem igen vid 3 månader var dom för små. Jag har även sytt några som är ca 38*38 och dom var alldeles för stora när han var 3 veckor. Vet när jag kikat på amerikanska sidor där prefolds är mer poppis att dom kör olika storlekar, NB, S, M osv. Risken är väl att det blir lite klumpigt på nyfödda om man kör med one-size. Men å andra sidan är det väl så med alla one-size.

Jag kommer köra formsydda och prefolds och då har jag gjort dom i olika storlekar, tycker speciellt prefolds är såpass lättsydda och iom att man dessutom kan använda dom som inlägg senare så gör jag hellre storlekar som sitter bra, och inte blir för klumpigt.
    samma tänk här gör nog ett gäng 30x40 och sen 45x 45 som jag tror blir bättre när bebis blir större, har ju tösen att testa dem på sålänge.

Vad kör du för material och hur många lager, lika många lager i hela eller mer i mitten?
  • madebyinferno001
    Nillan77 skrev 2010-12-19 15:22:37 följande:

Vad är egentligen prefolds? Varför är dessa lättare än vikisar? Vad är skillnaden?

Här finns tre olika vikningar av prefolds http://www.diaperjungle.com/folding-diapers.html 
    Ekorrfamiljen skrev 2010-12-19 17:25:19 följande:
    Prefolds är väl vikblöjor som är färdigvikta och hopsydda i fyrkant, typ, har jag för mig. Rätta mig gärna om jag har fel.

Själv gillar jag vanliga vikisar bättre för då kan man göra Miriels magiska vik.
    Gillar också vikisar och använder helst det men maken vill inte ha för många alternativ och krångel så för hans skull syr jag prefolds som även lillan på 18 mån kan använda.

12 prefolds sydda idag av återvunnet material, fick bli 40x 40 ungefär med snappivänlig utsida
Svar på tråden Tygblöjetråden 24