Inlägg från: caromell |Visa alla inlägg
  • caromell

Tygblöjetråden 24

Hej!
    Ny här på forumet men har följt tygblöjetråden sedan i höstas. Jag o min sambo väntar bebis i slutet av februari och vi har tänkt använda tygblöjor. Har egentligen massor av frågor, men jag börjar med ett problem jag stötte på häromdagen när jag tänkte beställa blöjor från cheeksandcherries.co.uk. Jag har tänkt köpa hem ett antal olika blöjor så vi har nåt att testa med först och en av modellerna är Bumgenius Flip. Cheeks and cherries kunde tyvärr inte sälja dessa utanför UK . Vet någon var jag kan få tag på dem istället?

• caromell
    Ekorrfamiljen skrev 2011-01-23 12:51:46 följande:
    caromell: Jag köpte mina Bum Genious Flips från babipur.co.uk Snabb leverans och bra service.
    Tack Ekorrfamiljen, men gjorde du det nyligen för även på deras sida står det att de inte skickar BG utanför UK? Kanske kan testa att beställa och se om de skickar dem iaf.
  • caromell
    Ekorrfamiljen skrev 2011-01-23 17:26:35 följande:
    I somras. De sa redan då att de inte skickar, men eftersom det inte fanns (finns?) återförsäljare i Sverige så gjorde de ett undantag! Maila och fråga, de var jättetrevliga!
    Åh, vad bra! Jag mailar dem på en gång Glad
    Tog förresten kontakt med barnshop.se och de skulle förmodligen ta in flips i sortimentet längre fram, men kunde tänka sig att specialbeställa dem åt mig nu Glad
    Hur har flipsen förresten funkat för dig?
  • caromell
    Nillan77 skrev 2011-01-23 20:04:59 följande:
    Jag tror inte att Flips fungerar så länge bebisen har amningsbajs. Amningsbajset är för löst. Jag har läst om det i omdömen om Flipsen. Jag är dock helnöjd med dem till min son som är 1 år snart. De är inte så klumpiga som många andra tygblöjor.
    Bra att veta, så att vi inte ger upp Flipsen på en gång. Kan vara värt att spara dem alltså ifall de inte funkar i början. Tycker de verkar så smidiga att använda. Särskilt för min sambo som kanske inte är riktigt lika inne på det här som jag Glad

Har tänkt testa vikisar också, och har än så länge bara införskaffat Barnslig tvättlapp från IKEA. Såg någonstans i tråden att flera använder denna som vikblöja. Som jag förstod det så ju mer man använder o tvättar dem innan de används som blöja desto bättre för uppsugningsförmågan. Stämmer det?
    Spelar det någon roll vilket material vikisen har för vilken typ av vikning man bör göra? Dvs kan jag göra både limpvikning, origami etc med tvättlappen jag köpt?
    Undrar också vad ni har för rekommendationer på blöjbyxa till det här? Den ska alltså passa nyfödd och jag har nog först och främst tänkt mig PUL-varianten.
  • caromell
    Nillan77 skrev 2011-01-24 10:24:41 följande:
    Jag körde med vikisar och imse vimses blöjbyxor på dagen och Imse vimses allt-i-ett på natten. Det fungerade jättebra. Även min man klarade av det utan problem. Han var i och för sig positivt inställd till tygblöjor redan från början.
    Vilken variant  av IV's blöjbyxor använde du? 
  • caromell

Funderar precis som Llimen på det här med storlekar på vikisar. Jag har suttit och provvikit IKEAs Barnslig tvättlapp som är 70x70 cm. Bebisen är ju inte född än så jag har ingen att prova på, men jag tycker att vikblöjan ser gigantisk ut till en nyfödd. Kan man vika på nåt annat sätt som passar nyfödda bättre? Testade att vika dubbelt så att den blir hälften så stor men då såg den istället alldeles för liten ut plus att den blev väldigt tjock. (har kört origamivikning)
    Såg någon som nämnde att de använt 60x60 cm stora vikisar. Gör man såna själv eller finns de att köpa någonstans?  

• caromell

Tack emindy! Kommer testa detta när bebisen kommit ut Glad

• caromell
    Loreena skrev 2011-01-31 14:30:50 följande:
    Är det någon som vet var man kan beställa Bum genious flip?
    Jag har inte testat att beställa än, men har varit i kontakt med babipur.co.uk och de skickar Bumgenius Flip till Sverige. Det står på deras sida att de inte skickar BG utanför UK, men om man mejlar dem och talar om att flipsen inte går att få tag på i Sverige så skickar de ändå.

Men jag har också varit i kontakt med barnshop.se som sa att de troligtvis kommer att ta in dem i sortimentet framöver. Tills dess kunde de göra specialbeställningar på just det du vill ha.
  • caromell

Jag har förstått att man inte ska använda sköljmedel när man tvättar tygblöjorna, gäller det alla sorter eller bara PUL-varianterna?
    För att undvika sköljmedelsrester i tvättmaskinen och att min sambo av misstag häller i sköljmedel när vi tvättar blöjor har jag slutat använda det helt. Men då blir ju tvätten gärna lite stel, och det har jag egentligen inget problem med själv men jag tänker att en liten bebis kanske inte vill ha en stel frottétvättlapp i lilla rumpan. Finns det nåt man kan göra för att få tvätten mjukare på annat sätt? 

• caromell
    yrväder skrev 2011-02-11 23:26:46 följande:
    Man ska inte använda sköljmedel alls. Det är inte främst pulen som blir förstörd utan inlägg och staydrytyger. Inläggen suger inte upp, och staydrytygerna slutar släppa igenom kisset, det rinner av.

Vi använder sköljmedel till annan tvätt, men jag tänker skölja ur sköljmedelsfacket innan jag kör tygblöjorna och jag tror inte sambon kommer klanta sig. Vi har införskaffat torktumlare, och det gjorde stor skillnad på mjukheten på handdukar, som vi kör utan sköljmedel. Kanske inte det mest miljövänligaste, men det funkar iaf.
    Ok, då vet jag det, inget sköljmedel till några blöjor :)

Torktumlare har vi visserligen, men det är just det där med miljövänligheten, som du nämner, som jag hakar upp mig på. För det är ännu en anledning till att jag inte vill använda sköljmedel, att det inte är så snällt mot miljön. Har sett att flera här på forumet använder vinäger vid tvättning och jag trodde att det bara var för lukten, men en snabb googling talade om att det även gör kläderna mjukare. Stämmer detta, någon som vet?
  • caromell

Ska tvätta våra vikisar och IV blöjbyxor för första gången och undrar vad som menas med ICA:s egna tvättmedel här i inledningen av tråden? Vi har ICA Skona hemma, men jag ser i innehållsförteckningen att det innehåller zeoliter så då borde det inte vara det tvättmedlet som menas?

• caromell
    Loreena skrev 2011-03-14 17:52:10 följande:
    har du det flytande oparfmerade?
    Nä, det är pulvertvättmedlet. Verkar som jag får skicka iväg sambon till ICA. 
    Är i vilket fall glad att äntligen få testa tygblöjorna. Har inte fått till vikningen helt än, några bajsläckage har redan hänt, men man får väl in tekniken till slut. Kör med origamivikning & miriels magiska vik. Har ni några andra bra tips på vikningar till en nyfödd? 
  • caromell
    Ronjas mamma skrev 2011-03-14 18:09:26 följande:
    Caromell det är pulveret som det menas har hort att flytande inte skulle vara bra till blöjor men vet inte om det stämmer. Det är längesedan den listan blev gjord och ica har ändrat innehålllet därför är där nu zeoliter i..
    Men OCEAN är ok väl? Då kan jag skicka sambon till Granngården istället :)
  • caromell

Har idag fått hem en BG flip med ett stay dry-inlägg och ett organic-inlägg. Hur gör jag med tvätt innan jag använder dem? Tyckte jag läste nånstans att organic-inlägg bör tvättas ganska många gånger för att få ordentlig uppsugningsförmåga. 

• caromell

Ni som använder BG Flip, jag har köpt en sån blöja och börjat testa lite smått. Min bebis är bara tre månader och flipen funkar ju som förväntat inte till amningsbajset, men eftersom hon bajsar en gång per dygn så kan jag använda den till kissblöjorna däremellan. Har tyckt att de är väldigt smidiga och tror att de skulle kunna funka bra när hon blir äldre, till dagis och barnvakter. Men det jag undrar är om det inte blir något problem att det inte finns något "poo fence" dvs någon extra kant vid resåren runt benen som kan fånga upp bajs? Känns som att de lätt kan läcka? Men det kanske inte är något problem när bajset får en annan konsistens?
    Häromdagen hände det också att  "flärpen" bak som ska hålla fast inlägget blev blött. Ska ytterblöjan verkligen kunna bli det? Kan jag ha gjort något fel?   

Svar på tråden Tygblöjetråden 24