Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Tygblöjetråden 24

Loreena skrev 2011-09-27 22:39:57 följande:
    telgebo
    strykning behövs inte :)
    Okej, de blir inte jätteskrynkliga då? Man kan tumla va?

Ska tvätta alla vikblöjor nu på lördag.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 26 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 36+2) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Förresten kan man använda vanligt tvättmedel men skippa sköljmedel? Eller ska man köpa nåt speciellt tvättmedel? Jag tänker ju att det ju vanligt bomullstyg som tyg kökshandduk och det har jag ju inget speciellt tvättmedel till.

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 26 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 36+2) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Jania skrev 2011-09-27 23:21:25 följande:
    Jag har använt coop änglamark ett par ggr. Sedan skona utan parfym. Några tvättar har jag använt tvättnötter, men de tog slut och jag har inte köpt några nya.
    Använd ALDRIG sköljmedel.

Den klassiska vikningen är den som du har på länken Loreena skrev in. Den du blev fövirrad av. Den är inte krånglig alls när man gjort den ett par ggr. Jag använder den och det går finemang. Min sambo kan också vika den - samtidigt som han ser på TV! Så det finns nog hopp för dig med 
    (Ja, det där med att han är man är på skoj...kunde bara inte låta bli att driva lite med det motsatta könet i dess frånvaro).

Här är en länk som nå'n annan här i tråden tipsat om tidigare. Det är finfint att vika så runt benen så klarar blöjan bajset lite bättre. Tyvärr har Pyttis fortfarande diarre så ingen blöja klarar hennes nu. Men EC funkar ganska bra och det blir oftast bara en eller ingen bajsblöja om dan

Nu ska jag leta efter nå't som nån skrev i tråden för nån dag sedan....minns inte vad det handlade om så det tar väl en stund :-P

God natt på er/God morgon
    Jag fick nåt tvättmedel av mina föräldrar som fyndat på ÖB som vanligt som jag tänkte använda då jag vill vara lite ekonomisk och slippa släpa hem tvättmedel höggravid och allt, men det kanske inte är så bra då, eller?

Ha ha, fixar din man att vika OCH se på TV (kors i taket ) så borde jag fixa det för jag har GRYM simultankapacitet. Mitt ex han kunde då INTE göra 2 saker samtidigt så jag är impad av din man alltså

Måste fråga en urdum fråga för detta borde jag ha koll på men det där becket en nyfödd har, det är inte så rinnande va? Hur många dagar tar det för dom att bajsa ut det?
    Och så den sista frågan för nu...EC.a en nyfödd är det nån idé?
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 25 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 36+3) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Krake skrev 2011-09-28 17:33:15 följande:
    Hur lång tid de har beck beror på hur fort amningen/flaskmatningen kommer igång. De bajsar beck tills de börjar bajsa vanligt, dvs tills de fått så mkt mjölk i magen att den kommer ner i tarmen. Min son föddes glupsk och hade nog bara beck 1 dag, tror jag. Vänner som haft trögare start har fått beck ca en vecka. Jag minns inte exakt konstistensen... men rinnigt var det inte, mer som en tjock kräm typ jordgubbskräm, fast klibbigare.

Vi satte honom på toa första gången när han var 3 veckor. Tror inte det finns något som är för tidigt, men det är ju så mycket annat som ska komma igång i början så jag tycker inte man ska göra EC till ett ytterligare "måste". Ta det som det kommer! 
    Ahh ok, men så länge man har råmjölk så är det beck kan man säga? Min mjölk har runnit till på dag 3-4 med alla mina 3 barn och det har gjort lika ont varenda gång.

Jo jag minns att becket var väldigt kladdigt och svårt att få bort (förragången tog jag olja och det var faktiskt lättare då) menjag hoppas vikisarna blir rena av den där svarta becket. Kan ju glömma att de försvinner av att spola i toastolen så jag får stå och tvätta av det i handfatet på toan på BB och hänga upp på tork innan jag packar ner det och kommer hem för att tvätta.

Jo jag kanske ska vänta med EC:a men jag kommer absolut introducera det senast när bebis är 1 månad och jag förväntar mig ingenting, fungerar det och kommer kiss i handfatet då och då eller så så är det bara en bonus och en blöja mindre.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 25 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 36+3) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Krake skrev 2011-09-28 19:15:45 följande:
    Nej, råmjölken ger också vanligt bajs. Becket är ju döda hudceller och sånt skräp som bebisen samlat på sig under graviditeten. Så länge det inte finns något annat än det i tarmen, kommer beck. Men när (rå)mjölken kommer skjutsar den ut det sista becket liksom. Så det handlar nog mer om hur pigg bebisen är på att suga och får rätt teknik i början, än om när mjölken rinner till. Vi hade vanligt amningsbajs långt innan mjölken rann till, alltså var det råmjölk. Men så var han en riktig liten vampyr också som inte gick ner ett gram efter födseln, bara upp direkt.

Vi hade hemgjorda frottéblöjor i början då vi hört att becket var så svårt att få bort. Slängde dem i maskinen utan att skölja och det blev inga spår. Så jag tror det är en myt det där att det ska vara så svårt att få bort. Från mikrofiber kanske det är värre, så de dyraste hight-tech-blöjorna måste man väl inte ta. Men vikisar lär funka!

(och att få bort det från bebisens rumpa är inte så lätt det heller, som du säger
    Använde du alltså typ handdukar i själva byxblöjan?

Jo att få bort becket var inte det lättaste och stå och skrubba lilla rumpan kändes ju inte heller bra så olja är perfekt, går lättare då iaf så det kommer jag köra med denna gång också.
    Loreena skrev 2011-09-28 21:13:05 följande:
    telgebo
    Använd bara lite, lite tvättmedel till tygisarna, typ ett par tsk/tvätt. Använder du för mkt tvättmedel kan det bli kvar i blöjorna och orsaka lukt, eller ännu värre - irritera bebisens hud. Använd helst parfymfritt, men det visste du säkert redan.

Tack för råd, oj så lite till 36 st? Jag tänkte tvätta dom 2 ggr efter varandra på 90 grader med extra sköljning om det nu finns som tillval. Ska man ha tvättmedel i andra omgången tvätt man kör eller ska jag skippa det då och köra utan? Jag tror det är parfymfritt, ska kolla upp det annars kanske jag får köpa nytt ändå.

Kan man torktumla sedan eller är det bättre att hänga upp på tork? Jag har tillgång till torkskåp om det är bättre än torktumlare.

När ni byter blöja på barnet sköljer ni ur vikisen då, typ stoppar ner i toastolen spolar, spolar rent under kranen och vrider ur och hänger upp? Hur får ni bort kladdbajs på tyget?

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 24 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 36+4) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Krake skrev 2011-09-29 09:23:13 följande:
    Olika, vissa barn bajsar 5 ggr om dagen, andra var femte dag. Och olika barns bajs stinker olika mycket också. Och olika mäniskor är olika känsliga. 
    Bajs luktar ju mer och ser ju mer ut som bajs om barnet äter ersättning tex och när barnet börjar med riktig mat än vad enbart helammade barns bajs gör. Jag tycker inte bröstmjölksbajs luktar så farligt faktiskt. Luktar mer syrligt.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 24 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 36+4) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Nu behöver jag hjälp. Vad använder ni för salva, kräm, olja till bebisen, speciellt den första tiden om bebisen har röd, irriterad, narig, torr rumpa?

Jag är lite emot detta med inotytol och bephanten och andra onaturliga produkter som innehåller en massa konstiga saker. Är t.ex Weledas serie med Calendula bra?

Har det fungerat med er att tvätta av, torka av, smörja in med bröstmjölk och låta bebisen lufta rumpan bra?

Använder ni tvål att tvätta rent med i rumpan och könsorgan?

• telgebo

Jag har i först hand tänkt använda enbart vatten att tvätta rent med, tvål torkar ut sägs det och vad jag minns så använde jag ingen tvål när jag bytte blöja den första tiden med mina andra barn så det borde jag inte behöva nu heller.

Ska se om jag kan få tag i gratis test-kit av Weledas produkter, vet att man kunde hämta ut det gratis förr, men vet inte om det går längre för om det går så kan man prova sig fram och se vad man tycker om det fungerar bra eller inte.

Jo Inotyol är bra, men jag vill helst inte använda det om det verkligen inte behövs.

Mandelolja har jag aldrig prövat. Är den verkligen bra mot röd rumpa?
    Nu inbillar jag mig att bebisen inte blir lika röd i rumpan eller inte alls om man använder tygblöjor, men det kanske inte har någon betydelse. Vad är er erfarenhet ni som testat både tygblöjor och engångsblöjor?

• telgebo

Tack för alla era svar vad använder till rumpan på era små.

Nu har jag en ny fråga. Håller nu på och tvättar alla vikblöjor och undrar om jag ska torktumla dom torra eller hänga upp och torka i torkskåp eller på torkställning inne?

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 22 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 36+6) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Krake skrev 2011-10-01 15:51:17 följande:
    Häng upp dem på torkställning så sparar du energi. Det kan ju komma tillfällen då torkskåp och tumlare är nödvändiga, men tills den 23e ska de nog torka även utan hjälp!
    Ja, men nu var ju inte frågan riktigt den, jag bryr mig inte så mycket om energi då jag bor i hyres.

Sedan så kan ju faktiskt barnet födas före den 23:e, känns som jag ska föda nu typ, har galet ont.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 22 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 36+6) efter nästan 2 års kämpande
Svar på tråden Tygblöjetråden 24