• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Svampp

Bejbi: Jag använder imse vimses ullbyxor och det funkar hur bra som helst, aldrig läckt kiss ut. Däremot blir de småfuktiga inne i blöjbyxan när det är mycket kiss i blöjan så man behöver några att byta emellan (egentligen bara två, men sen behövs ju någon/några till för att kunna ha när man tvättar också om man inte har andra att ta till då för det tar 1,5-2 dygn innan de torkar om det inte är soligt och torrt ute).

• fröken sol
    IVFmamma skrev 2010-09-21 15:23:11 följande:

Ni som använder tygisar på natten, vad använder ni för varianter och byter ni dem på natten?

våran son är 3 månader och vi använder vikisar + blöjbyxa. imsevimse bägge två. läcker väldigt sällan. har även inlägg men har inte använt det så ofta. Han kissar och bajsar på potta efter morgonamning, å då är blöjan ibland nästan helt torr när jag ska byta efter ca 8 h sömn.
  • Ekorrfamiljen
    IVFmamma skrev 2010-09-21 21:44:30 följande:
    Jag vill så gärna försöka med ullbyxor på mina barn men jag tycker att kläderna blir fuktiga direkt de har kissat.
    Är det så för er oxå? Eller vad gör jag för fel? De är självklart ullkurade men jag känner direkt på rumpan när de har kissat
    Mina ullbyxor läckte också (kläderna blev fuktiga) efter att sonen "hjälpt till" att tvätta genom att hälla duschcreme i ullkursbadet.. Prova att tvätta ullbyxorna med ullschampoo och kör en ny ullkur. Lycka till.

Blä, vår tvättmaskin är sönder, så jag måste köra med engångare. Känns inte bra!! För att inte tala om sophinken i badrummet som blir full på nolltid och luktar kablärk!!
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • Ekorrfamiljen
    IVFmamma skrev 2010-09-21 20:30:24 följande:
    Galltvål?
    Bra?Dåligt? Vad använder ni det till?
    Kan inte med tanken på vad den innehåller, så jag köper Imse Vimses fläckborttagningstvål istället. Den är vegetabilisk och tar till och med bort fläckar från amningsbajs utan problem.
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • Loreena

Är det någon som handlat från babykind.co.uk?
    Vad kostar portot?
    Har ni provat nature babies classic covers? Är de bra? jag tyckte att de fanns i fina färger och det verkar bra att man kan anpassa storlekarna.

• Loreena

Är det bara jag som tycker att engångsblöjor luktar urk? Jag tycker att det luktar kiss, institution som för tankarna till äldreomsorgen, ammoniak, kemikalier och bläääk.
    Tygisar är det bästa! :D

• zuzzan
    Loreena skrev 2010-09-23 20:26:28 följande:
    Är det bara jag som tycker att engångsblöjor luktar urk? Jag tycker att det luktar kiss, institution som för tankarna till äldreomsorgen, ammoniak, kemikalier och bläääk.
    Tygisar är det bästa! :D
    Håller med dej, jobbar på förskola och pappersblöjorna luktar allt annat än ok! - oanvända, ännu värre med innehåll
  • Ronjas mamma
    IVFmamma skrev 2010-09-21 20:30:24 följande:
    Galltvål?
    Bra?Dåligt? Vad använder ni det till?
    Till allt
    Bra
    till och med makens vita tröjor och kepsar har blivit rena
  • IVFmamma

Gillar heller inte lukten av pappersblöjor, tyvärr måste vi använda det på våran 2 åring på natten. Hon kissar så mkt nu att tygisarna inte håller tätt + att hon fick massor med blåsor i snippan och rumpan då tygisarna blev FÖR fuktiga trots inlägg mot fukt. Hon kunde inte sova på nätterna för det gjorde så ont när kisset kom på blåsorna.
    Så tyvärr får vi "dras" med några engångs...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24