• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • IVFmamma
    myran82 skrev 2010-09-30 19:45:56 följande:
    Blöjbyxan kan jag nog tänka mig men är lite tveksam till själva blöjan att köpa begagnat.
    Ofta kan du hitta blöjor som kanske bara är använda på 1 barn
    men du gör som du vill, bara ett tips. Skrattande
  • johlinn

Myran - Jag hör och förstår Har själv köpt ALLT nytt och är nöjd med det!
    Jag skulle föreslå flanell på dagtid om du väljer formsytt, och gärna med inlägg att boosta med då de ibland behöver bytas väl ofta för min smak annars.

• myran82

Jag tycker det skulle vara som att använda beg trosor & det gör jag inte. Det närmast kroppen vill jag iallafall ha nytt.

Köper nog flanell, några stycken för att testa om det är något för oss =)

• yrväder

Själv kommer jag köra på bambu all the way, suger bra och är supermjukt mot huden.

• Ekorrfamiljen
    myran82 skrev 2010-09-30 20:21:32 följande:
    Jag tycker det skulle vara som att använda beg trosor & det gör jag inte. Det närmast kroppen vill jag iallafall ha nytt.

Köper nog flanell, några stycken för att testa om det är något för oss =)
    Har du hittat vikblöjor i flanell eller menar du formsydda? Har inte sett vikisar i flanell på länge.
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • onoff

Har precis börjat använda vikisar till mini som är 3,5 vecka och väger 3,4 kg. Men jag tycker att dom är SÅ stora på honom, och det ser så knöligt ut, han liksom svankar när han ligger på rygg. Och han kan knappt sparka med benen och när han ligger på sidan så ligger det översta benet rätt ut i luften. Ska det vara så, eller har jag lagt dom fel?? Är han fortfarande för liten för tygisar?? Eller blir dom stora för alla?? Han verkar iofs inte lida av det... bara morsan som lider tror jag ;)

• annbom
    onoff skrev 2010-10-02 13:40:48 följande:
    Har precis börjat använda vikisar till mini som är 3,5 vecka och väger 3,4 kg. Men jag tycker att dom är SÅ stora på honom, och det ser så knöligt ut, han liksom svankar när han ligger på rygg. Och han kan knappt sparka med benen och när han ligger på sidan så ligger det översta benet rätt ut i luften. Ska det vara så, eller har jag lagt dom fel?? Är han fortfarande för liten för tygisar?? Eller blir dom stora för alla?? Han verkar iofs inte lida av det... bara morsan som lider tror jag ;)
    Det är precis osm det ska, men om ett par tre veckor så kommer de att passa mycket bättre. Han lider inte och då tycker jag inte att du heller ska göra det.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Ekorrfamiljen
    onoff skrev 2010-10-02 13:40:48 följande:
    Med tanke på hur bebbar ligger i magen tror jag inte han lider av att ligga lite bredbent som en groda nu heller. Det brukar bli så med tygisar i början, men sen växer de små barnen till sig och då sitter blöjorna också bättre.
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • madde10

Hej!
    Använder vikisar till min 7 månaders.  Har ingen egen tvättmaskin utan tvättar i tvättstugan. Där får man boka högst 6 tvättider i månaden, två tvättmaskiner, 3 timmar. Gränsfall lite tycker jag med en liten bebis(och två halvvuxna bonusar varannan helg).

Jag undrar om man kan skölja upp vikisarna för hand när han bara har kissat och sen återanvända dom eller är det jätteäckligt? Eller kanske massa bakterier eller så?

• annbom
    madde10 skrev 2010-10-02 21:14:56 följande:
    Hej!
    Använder vikisar till min 7 månaders.  Har ingen egen tvättmaskin utan tvättar i tvättstugan. Där får man boka högst 6 tvättider i månaden, två tvättmaskiner, 3 timmar. Gränsfall lite tycker jag med en liten bebis(och två halvvuxna bonusar varannan helg).

Jag undrar om man kan skölja upp vikisarna för hand när han bara har kissat och sen återanvända dom eller är det jätteäckligt? Eller kanske massa bakterier eller så?
    Vi gjorde så att vi recyklade våra vikisar när vi inte hade egen tvättmaskin. Det är ju bara kiss och kiss i sig är ju sterilt så en gång kan man visst använda dem sedan de blivit ordentligt sköljda.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
Svar på tråden Tygblöjetråden 24