• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Svampp

Loreena: Bröstmjölk funkar väldigt bra om du har det! Och sen använder vi mandelolja. Fast för oss verkar det mest vara dagformen som avgör. Vissa dagar är det rött trots att vi varit noga med att byta ofta, lufta och smörja, andra dagar är hon hur fin som helst utan att vi skött nånting som vi borde. Så helt lätt är det inte att veta vad som avgör.

• havochsol

Hej tack för alla svaren och skönt att höra att det går att vara lat och ha tygblöjor samtidigt. Jag ska nog köpa ett helt paket bums!

• yrväder
    havochsol skrev 2010-10-06 08:51:42 följande:
    Hej tack för alla svaren och skönt att höra att det går att vara lat och ha tygblöjor samtidigt. Jag ska nog köpa ett helt paket bums!
    Vänta tills du fått hem dom du köpt och testat dem, alla modeller/märken passar inte alla barn. Så du inte står där med en hel uppsättning som inte passar.

Syrran köpte nog 5 st olika märken till sin dotter innan hon gav upp och jag sydde åt henne. Hon är iof rejält smal, så problemet låg nog däri.
  • johlinn
    havochsol skrev 2010-10-06 08:51:42 följande:
    jupp, lyssna på yrväder, hon är en klok kvinna! provpaket rules Sen hittar ni den blöja som ni trivs bäst med alla tre och då kan du köpa hur mycket du vill. vet hur ivrig man kan vara innan bebis är ute, men det GÅR bra o köpa grejer sen också

*fortsätter tygblöjesurfa lite* Tycker att E. har börjat visa tendenser till att bli för lång för bg. inte än, men att det skulle kunna bli så snart, den börjar kännas lite kort helt enkelt. Ni som använt den blöjan, hur långa var era barn när ni slutade?
  • Krake

Hej! Vi har nu investerat i ett gäng olika AIO och pockets för användning på natten, så att det känns torrt längre och för smidigare blöjbyten på natten de gånger det behövs (vår son tenderar att bajsa på natten nämligen...)

De flesta vi har är DryBees men även några Sweet Lili.

Nu till problemet: Pocketblöjorna läcker urin! Sonen ligger ofta på sidan, och då "träffar" han inte inlägget antar jag, så att urinet inte sugs upp utan fortsätter ut ur blöjan. Vad göra?

• Krake

Förresten, en fråga till: Jag är lite sugen på att skaffa hampa-inlägg men blir avskräckt av vad som verkar vara krånglig skötsel. Man måste tvätta dem separat, eller hur är det?

• annbom
    Krake skrev 2010-10-07 11:09:43 följande:
    Hej! Vi har nu investerat i ett gäng olika AIO och pockets för användning på natten, så att det känns torrt längre och för smidigare blöjbyten på natten de gånger det behövs (vår son tenderar att bajsa på natten nämligen...)

De flesta vi har är DryBees men även några Sweet Lili.

Nu till problemet: Pocketblöjorna läcker urin! Sonen ligger ofta på sidan, och då "träffar" han inte inlägget antar jag, så att urinet inte sugs upp utan fortsätter ut ur blöjan. Vad göra?
    Jag har ju bara hemsydda pockets så jag vet ju inte riktigt hur de ser ut, men kanske du ska använda ett annat inlägg. En vanlig handuk i lämplig storlek är ju lite bylsig så att den kanske ligger emot och tar upp kisset
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Ekorrfamiljen
    Krake skrev 2010-10-07 11:17:54 följande:
    Förresten, en fråga till: Jag är lite sugen på att skaffa hampa-inlägg men blir avskräckt av vad som verkar vara krånglig skötsel. Man måste tvätta dem separat, eller hur är det?
    *ser förvirrad ut* Jag har alltid tvättat alla hampainlägg ihop med resten av blöjtvätten.. Vad är det för specialskötsel som ska till?
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • Krake

Ok, då kanske det är överdrivet... Jag har fått veta att de avger nån sorts olja som förstör andra blöjor. Men det stämmer inte?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24