• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • yrväder
    Loreena skrev 2010-10-15 10:07:54 följande:
    Vår barnsköterska gav tipset att använda rapsolja när vi tvättar bebisen i rumpan vid blöjbyten. Inget vatten på en vecka sa hon. Det var ett idiotiskt förslag! Vår bebis som endast varit lite lite röd i rumpan pga. att han bajsar konstant blev helt illröd och har fått stora fula exem i ljumskarna. Innan använde vi bara lite potatismjöl i ljumskarna och tvättade rent med vatten och det funkade jättebra.

Nu luftar vi mkt och använde ett tjockt lager inotyol i ljumskarna. Hur ska man göra? Behövs den tvättas bort innan man stryker på ny och hur i så fall?

Tygblöjorna- går det att tvätta bort salvan eller ska vi använda engångs under behandlingen?
    Du behöver inte tvätta bort salvan innan du stryker på ny såvida det inte kommit bajs och sånt där salvan är. Med tygblöjor i naturmaterial går det bra att använda salvan, men har du tygblöjor med torrskikt (typ fuzzi bunz) så kommer salvan att täppa igen torrskiktet och orsaka läckage.
  • Loreena

Jag använder vikblöjor och formsydda frotté så då borde det alltså inte vara några problem att tvätta bort Inotyolen. :)

Jag har också en menskopp och tyckte att det var jättesmidigt både för nätterna och för dagarna när jag arbetade då det räcker att tömma menskoppen var 10de-12e timme. Problemet för mig vad jag minns var att den tryckte lite på urinrötet så att det tog längre tid att kissa. Men det kanske berodde på att jag satt i den fel. Det kanske blir annorlunda nu när jag fått barn. Tack och lov så har jag iaf inte fått tillbaka min mens än. Jag våndas för det. För sålänge man ammar så får man ju bara äta Alvedon, och jag brukar få så sjukt ont av mensvärk att jag får äta tabletter som man blir groggy av. Men mensvärken kanske också blir bättre av att jag fått barn. *hoppas* Hur blev det för er?

• Londonvibes

Nä man får ju äta en massa andra värktabletter än Alvedon när man ammar. Diklofenak tex. Det är när man är gravid man bara kan äta paracetamol.

• Ekorrfamiljen

Min mensvärk blev så mycket mindre efter att jag fick mitt första barn! Nu kan den komma tillbaka rätt rejält ibland, men ändå inte som innan jag fick barn. (Har 4 barn nu.)

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • Ronjas mamma

min mens värk har blivit hemsk efter barnen men vet inte om det hänger ihop med att båda mina var snitt??

• Arentorpbebis
    IVFmamma skrev 2010-10-10 18:59:21 följande:
    Måste man tvätta ullbyxor innan man ullkurar?
    alltså kalla mig gärna puckad å så vaa, men de här med att sticka ullbyxor å det varför gör man det? är det för att det ska vara fint eller? har man nån blöja inanför den eller är ullbyxan en blöja helt enkelt??
    Hjälp mig någon snälla.... Inte lätt att vara ny i tygblöjeträsket!!Flört
  • Krake
    Arentorpbebis skrev 2010-10-18 00:23:47 följande:
    alltså kalla mig gärna puckad å så vaa, men de här med att sticka ullbyxor å det varför gör man det? är det för att det ska vara fint eller? har man nån blöja inanför den eller är ullbyxan en blöja helt enkelt??
    Hjälp mig någon snälla.... Inte lätt att vara ny i tygblöjeträsket!!Flört
    Jag hade en liknande fråga för några månader sedan. det kan verkligen vara förvirrande med alla olika blöjor!

Såhär är det: nästan alla tygblöjor - vikblöjor, formsydda, förvikta -  suger "bara" upp kisset och bajset. De har inget som stoppar det blöta från att fortsätta ut i kläderna. Det krävs av denna anledning någon sorts spärrskikt som stoppar fukten. Detta är blöjbyxan!

Den finns i princip i två modeller, en vanlig byxa att dra på, eller en som stängs med kardborre liknande som en blöja. 

Materialet i blöjbyxan måste andas men stoppa fukt. Detta kan vara PUL (ett plastat tyg), tjock fleece, eller ylle.

När barnet är blött eller har bajsat byter man själva blöjan, men blöjbyxan kan man oftast använda igen. Om det kommer bajs på den eller om den blir blöt tvättas den. Därför behöver man inte lika många blöjbyxor som blöjor, kanske 3-5 stycken bara.

Ylleblöjbyxor är extra praktiska då de bara behöver tvättas om de luktar skumt. Annars kan man bara (spola bort eventuellt bajs under kranen och) låta dem torka.
  • Urtica

Går det inte att beställa bumgenious alls annat än från sverige? Blev lite sugen på den nya modellen med kardborreknäppning, men den verkar inte finnas här. Sjuk skillnad i pris utomlands också.

• Ekorrfamiljen

Åh, jag blir så frustrerad. Så fort vi har tygisar på sonen över natten blir han alldeles röd, sårig och nu senast till och med blodig i rumpan! Nu har vi fått köra engångs på natten, men det känns verkligen inte bra. Rynkar på näsan Tips på luftiga blöjor som inte ger röda rumpor?

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24