• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Tygtiiger
    Parsley skrev 2010-11-28 11:52:40 följande:
    Hej!

Jag har ett gäng Close Parent pop-in blöjor till vårt, än så länge ofödda, barn. Inläggen är av bambu och microfiber. Vet någon om man kan använda Weledas barnolja och zinksalva med de materialen, eller täpper det bara till inläggen? På hemsidan står det att ägaren av Close Parent ibland använder vaselin på sin son... Då borde väl zinksalva fungera? Vad tror ni? 
    När vi körde tygblöjor och behövde använda weledas zinksalva (som är superbra, även på vuxnas småsår) så brukade jag lägga en mikrofleecelapp emellan. Jag köpte billig mikrofleece på stoff och stil el dyl och körde på 60 grader innan jag klippte till inlägg - då gjorde det ju inget om salvan fullkomligt satte igen fleecen, om det inte gick bort på någon tvätt så slängde jag bara lappen. Kostade mindre än en engångsblöja.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Emmelinan

Jag hade tänkt käppar ett startpaket av g-diapers, där man får 6 st blöjbyxor och x antal inlägg. Jag har läst mycket gott om dessa blöjor men har oxå läst att man ska köpa några stycken av olika märken innan man bestämmer sig vilken man gillar bäst och så man vet vilka som passar bäst hos just oss och våran bebis. Jag försöker ju vara lite ekonomisk här innan lillan föds och planera inköpen lite.

Hur har ni gjort? Vad är era råd?

• yrväder
    Emmelinan skrev 2010-11-28 15:05:28 följande:
    Jag hade tänkt käppar ett startpaket av g-diapers, där man får 6 st blöjbyxor och x antal inlägg. Jag har läst mycket gott om dessa blöjor men har oxå läst att man ska köpa några stycken av olika märken innan man bestämmer sig vilken man gillar bäst och så man vet vilka som passar bäst hos just oss och våran bebis. Jag försöker ju vara lite ekonomisk här innan lillan föds och planera inköpen lite.

Jag tror det beror lite på vad man väljer för modell. Tycker oftast formsydda+blöjbyxa brukar passa dom flesta bebisrumpor utan problem, men pockets och liknande verkar knepigare med passformen. Jag skulle nog inte köpa så många rakt av utan att testa först, speciellt inte den modellen som g-diaper är, för det är rätt stor risk att amningsbajset läcker på skalet och då kommer det behövas många fler än 6 skal...

Nu har ju våran bebis inte kommit än, men jag satsar på formsydda såhär i början, och sen får jag se vad det blir. Förmodligen blir det nåt enklare och smidigare när bebisen blir större.
  • yrväder
    Parsley skrev 2010-11-28 11:52:40 följande:
    Hej!

Jag har ett gäng Close Parent pop-in blöjor till vårt, än så länge ofödda, barn. Inläggen är av bambu och microfiber. Vet någon om man kan använda Weledas barnolja och zinksalva med de materialen, eller täpper det bara till inläggen? På hemsidan står det att ägaren av Close Parent ibland använder vaselin på sin son... Då borde väl zinksalva fungera? Vad tror ni? 
    Det största problemet som salvor brukar ställa till är igentäppta stay-dry inlägg/insidor, som fleece och fuskmocka. Men om inläggen är direkt mot bebisens hud, dvs bambun, så ska det inte vara ett problem som jag fattat det. Syrran har då bambuinsida på sina pockets och har kört med inotyolsalva utan problem i dom.
  • Ronjas mamma
    Emmelinan skrev 2010-11-28 15:05:28 följande:

Vi gjorde det att vi ville ha ekologiska och köpte aio imse och formsydda med blöjbyxor, alla aio har vi nu sålt och använder numera Bg organic aio och blöjbyxor från IV men med inlägg eftersom de formsydda sitter stramt runt låren när de blir lite äldre.
    Hade vi vist hur svårt aio och bg var att få till att passa på en nyfödd hade vi nog inte satsat på det, känner också en del som tycker det är enklast med vikblöjor och blöjbyxor i början.
    Räknar med att använda blöbyxor och vikblöjor/formsydda och inlägg när vi får nr tre.. Så gå över på BG när de passar.
  • Ekorrfamiljen
    Ellikapellika skrev 2010-11-28 11:30:40 följande:
    Ja just det. Staydryinläggen, är det såna som du lägger mot barnets rumpa  du menar? Vet du vad det är för material i dem? fleece & fuskmocka brukar gå bra att tvätta på 90 grader emellanåt så länge man inte gör det för ofta.
    Jag har stay dry och har kört dem i 90 nån gång emellanåt och det har gått bra. Tror att det är microfiber och fleece i dem..
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • madebyinferno001

Halkar in här igen eftersom bebis nr 5 är beräknad i januari

Körde tygisar med förra barnet och det fungerade toppen mot hennes röda rumpa så jag tänkte göra det igen!
    Har ett par hemstickade ullbyxor mamma gjorde då men jag vill ha fler så just nu håller jag på att lära mig sticka så det kan bli verklighet eftersom mor min inte verkar vilja ta tag i den förfrågan...

Några tips lr mönster till mig?? Så lätt som möjligt eftersom jag är en uppenbar nybörjare

• Tygtiiger
    madebyinferno001 skrev 2010-11-30 22:36:05 följande:
    Halkar in här igen eftersom bebis nr 5 är beräknad i januari

Körde tygisar med förra barnet och det fungerade toppen mot hennes röda rumpa så jag tänkte göra det igen!
    Har ett par hemstickade ullbyxor mamma gjorde då men jag vill ha fler så just nu håller jag på att lära mig sticka så det kan bli verklighet eftersom mor min inte verkar vilja ta tag i den förfrågan...

Några tips lr mönster till mig?? Så lätt som möjligt eftersom jag är en uppenbar nybörjare
    Kolla in youtube! knitpicks gör bra videor om hur man ökar, minskar, stickar med rundstickor osv.

">

Krupke, we've got problems of our own!
  • annikamamman

Jag behöver tips påen bra nattblöja till sonen som är 2,5 år. Han är blöjfri på dagarna men ännu inte på natten. Ibland är blöjan torr på morgonen och ibland är den jätteblöt och pyjamasen också. Vad använder ni?

• Svampp
    annikamamman skrev 2010-12-02 13:29:51 följande:
    Jag behöver tips påen bra nattblöja till sonen som är 2,5 år. Han är blöjfri på dagarna men ännu inte på natten. Ibland är blöjan torr på morgonen och ibland är den jätteblöt och pyjamasen också. Vad använder ni?
    Vi använder Imse Vimses AIO, funlkar jättebra. Vi EC:ar och lillan vill inte känna sig våt så måste ha dry-in på natten flr att hon inte ska vakna i onödan, men med Imses kan man ju välja vad man vill ha närmast huden!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24