• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ekorrfamiljen

Nu har jag inte haft mina BG Flips så himla länge (kan det vara sedan i somras?) så jag kan inte säga så mycket om hur de håller över tid, men än så länge så är de lika fina och täta som då jag köpte dem.

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det! Eller jo..
  • johlinn

mina älsta bumgenious är visserligen slitna i kardborren, men har inte märkt något av slitage i resår eller laminering. De är 2,5 år gamla och rejält användna.

• johlinn

kollat och jämfört med nyare blöjor. Resåren är visserligen lite stummare i de gamla, men långt ifrån slut.

• annikamamman
    emindy skrev 2010-12-07 23:00:44 följande:
    Våra BumGenious börjar sjunga på sista versen... En efter en lägger resåren av och jag såg på några av dem att lamineringen nötts bort.

Lite besviken är jag för att en del av dem är nyköpta och det här är alltså bara första barnet
    Men framför allt funderar jag på om jag måste köpa nya dagisblöjor (för hemma har vi vikisar) och i så fall vilka?

Jag är sugen på BG flips sedan tidigare men har de lika dålig hållbarhet som pocketarna vete tusan om jag vill lägga ner de pengarna...
    Vi har provat ett par stycken bumGenius organic och en var jättebra på en släppte lamineringen nästan direkt. De har tydligen haft ganska mycket problem i USA med tyget och jag skulle reklamera om jag var du.
  • Höst flickan

hej

har nog funderat klart nu o ska pröva tygblöjor..men kan ni hjälpa mig..vad behöver jag?
    vad ska jag köpa?

Hoppas på att hitta något bra begagnat...el rekomenderar ni mig att köpa nytt?

Min tjej är 6 månader, väger 7440 o är 69 lång, en tunnis..så blöjorna måste gå å få runt henne o inte vara för stora...

Tack på förhand{#emotions_dlg.flower}

• johlinn

Höstflickan - försök hitta några enstaka blöjor att testa, köp inte på dig alltför stora paket innan du provat. Om det inte är jättebilliga begagnatpaket förstås, ibland hittar man stora paket med vikisar, formsydda och blöjbyxor till jättebra pris och då kan det ändå vara värt att köpa många även om man inte kommer använda det. Vikisar är fö underbara till mycket annat, vi har dem som skötbordsunderlägg och torkar även golv och bord rena från mat med dem

• yrväder
    Höst flickan skrev 2010-12-09 17:16:06 följande:
    hej

har nog funderat klart nu o ska pröva tygblöjor..men kan ni hjälpa mig..vad behöver jag?
    vad ska jag köpa?

Min tjej är 6 månader, väger 7440 o är 69 lång, en tunnis..så blöjorna måste gå å få runt henne o inte vara för stora...

Beror nog på vilken sort du vill köpa. Vikisar och formsydda suger bara mer om dom är vältvättade, så där kan du nog gärna köpa begagnade. Blöjbyxorna skulle jag köpa nya, kardborren slits en hel del och är dom vältvättade riskerar dom att läcka.

Men vill du ha pockets eller AIO så skulle jag nog köpa nya eller bättre begagnade isåfall, för som sagt, både kardborren och pulen slits en del.

Vilken sort vet jag dock inte. Syrrans flicka är oxå en tunnis och till slut gav vi upp jakten på en pocket som passade henne, alla vi testade var för stora i benen. Det slutade med att jag sydde egna åt henne.
  • Ronjas mamma
    emindy skrev 2010-12-07 23:00:44 följande:
    Våra BumGenious börjar sjunga på sista versen... En efter en lägger resåren av och jag såg på några av dem att lamineringen nötts bort.

Lite besviken är jag för att en del av dem är nyköpta och det här är alltså bara första barnet
    Men framför allt funderar jag på om jag måste köpa nya dagisblöjor (för hemma har vi vikisar) och i så fall vilka?

Jag är sugen på BG flips sedan tidigare men har de lika dålig hållbarhet som pocketarna vete tusan om jag vill lägga ner de pengarna...
    Vi använder också bg men organic resåren är helt fin våra äldsta är 2 år och de nyaste 1 år men de senaste 15 månader bliver de ju använt av två barn.
     Kardborren är lite stel men annars är de fina några av dem kom maken til att torkrumla för varmt dë har pullen blivit skrynklig på men fungerar fortfarnde.
    Vet inte hur gamla dina blöjor är men de säger ju att de ska kunna användas av flera barn..
  • annikamamman
    Höst flickan skrev 2010-12-09 17:16:06 följande:
    hej

vad ska jag köpa?

Vi har använt vikisar i olika storlekar från Imse Vimse och deras soft blöjbyxor. Deras andra blöjor funkar ochså, speciellt frottéblöjorna. Hittar du fina begagnade kan de vara väl värt att investera i. Min stora tjej var också en tunnis och det är bra med blöjbyxor med kardborre som går att spänna till ordentligt. Har precis köpt hem Imses Allt-i-ett blöjor men inte hunnit testa dem ordentligt. Men många säger att de är bra, säkert värt att kolla på Tradera eller Blocket.
  • Svampp

Höst flickan: Vad man gillar för sorts tygblöjor måste man nog själv komma på genom att prova. Jag gillar vikisar med ullwraps som blöjbyxor. Har köpt alla mina blöjor begagnade, de flesta på sjalbarn.se, där finns det massor med begagnade blöjor, och hittills har jag aldrig gått på någon nit med det jag köpt där. Använder Imses AIO på nätterna, de enda blöjor utom vikisarna som funkat riktigt bra på min tjej som också varit en riktigt spinkig tjej (men nu äter hon ersättning och har lagt på sig rätt mkt så tror hon är rätt normalknubbig nu). Både vikisar och ullblöjbyxor är bara fördelaktigt att köpa begagnade. Har köpt mina AIO begagnade också, men då har jag kollat att de varit i bra skick, helst bara använda till ett barn. Fördelen med Imses AIO är ju att de inte är one size, så har de bara använts till ett barn har de oftast bara använts någon månad varje storlek, då är de inte särskilt slitna... Jag räknar med att kunna använda mina AIO till minst ett barn till och vikisar med blöjbyxor till alla framtida barn.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24