• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Tygtiiger
    Loreena skrev 2010-12-16 13:17:47 följande:
    Ni andra som använder tygisar, får ni med sambon på tåget?
    Jag använder tygisar på vår son och det tycker min sambo är jättebra, men när han byter blöja så sätter han alltid på sonen en engångs!
    Japp. Jag har en envis make så han ger sällan upp. Han gillade vikisar bäst, jag tror att han tyckte om att man behövde vara lite pillig för att få till dem perfekt.

Vi började med tygblöjor främst av ekonomiska och hälsomässiga skäl - det är billigare och det känns mycket mer tilltalande med flanell mot en bebisrumpa jämfört med en plastpåse fylld med superabsorbenter. Han var väldigt övertygad av båda argumenten och miljöaspekten kom för oss i andra hand vilket gjorde att vi kunde ha en rätt avslappnad attityd till tvätt och torkskåp

Däremot hade han inte riktigt samma entusiasm som jag inför att prova olika sorter och tråla runt på nätet efter den perfekta blöjan, men han stod ut med det! Nu när nästa barn ska komma är det rätt trevligt att knalla ner i källaren och konstatera att vi har en välfylld lagerhauskasse med blöjor, redo att använda. Försök det med använda pampers!!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Svampp

Loreena: Min sambo höll på att bli galen på vikisarna första veckan, så jag började köpa på mig aio och pockets för att se om jag kunde hitta nåt som han gillade. Men efter bara några veckor tyckte han att det funkade jättebra och var nog lite stolt över att han var bättre på att vika tätt runt benen eftersom jag slarvar mer (kanske för att jag är hemma nu och därmed byter flest blöjor ;D). OCh efter en månad använde vi engångs när vi var på bröllop och ville ha mindre packning. Då blev han helt chockad över hur illa de luktade och trodde hela tiden att hon bajsat när hon kissat för att det stank. Efter det tror jag aldrig jag hört något negativt om tygblöjor mer. Däremot har han berättat för folk hur bra de är! Kanske kan vara en bra sak att helt enkelt inte ha några engångs hemma ett tag så han måste lära sig? För tror mer att det är att ta steget än att de inte vill använda tyg.

• Loreena

Svampp
    Så är det säkert! Han säger själv att det är för att han är för bekväm, men det är faktiskt inte svårt med tygisarna bara man provat några ggr. :)

• yrväder

Nu har vår bebis inte tittat ut än men sambon är helt med på tåget. Kommer köra formsydda och det är ju lite enklare än vikisar. Syrrans kille är helt med på tygisar, främst av ekonomiska skäl, men dom har inte ens några engångs hemma så det finns inte så mkt att välja på.

• fröken sol

min sambo älskar tygisar, vi har också kört vanliga på resor och det stinker och läcker. Så vi hyllar dem bägge två. väldigt skönt. Billigt är det också eftersom vi kör vikisar och blöjbyxor. Dessa har vi fått tag på begagnat med så det blir ju extra billigt. Vi får väl se hur länge det funkar innan pojken blir för rörlig på skötbordet. NÅgon här som kört vikisar hela tiden???

• Loreena

Imorgon reser vi till Dalarna och jag överväger att köra på tygisar fast vi åker bil. Vi måste ändå stanna ofta eftersom att bebisen vill äta varannan timme och han brukar alltid bajsa i samband med att han äter. Vi ska ta med pottan också och sambon är helt med på det tåget. :) Någon mer som kombinerar tygblöjor med EC?

Jag köpte Ullrikes formsydda 8 st och de har min son redan vuxit ur, han är precis 4 månader. Vikisarna funkar än så länge toppenbra! Jag måste dock alltid hängtorka dom för annars krymper dom och blir för små.

• Giraff
    Loreena skrev 2010-12-17 22:53:02 följande:
    Imorgon reser vi till Dalarna och jag överväger att köra på tygisar fast vi åker bil. Vi måste ändå stanna ofta eftersom att bebisen vill äta varannan timme och han brukar alltid bajsa i samband med att han äter. Vi ska ta med pottan också och sambon är helt med på det tåget. :) Någon mer som kombinerar tygblöjor med EC?

Jag köpte Ullrikes formsydda 8 st och de har min son redan vuxit ur, han är precis 4 månader. Vikisarna funkar än så länge toppenbra! Jag måste dock alltid hängtorka dom för annars krymper dom och blir för små.
    Vi kör EC light, funkar bra! 

Ingen potta dock, han har suttit på toaletten (med oss bakom) sen vi började. Har faktiskt varit förvånad över hur extremt lätt han haft för att bajsa på främmande toaletter när vi varit på utflykter, hos bekanta eller på längre bilturer. Det är häftigt!! 

En gång blev det panik, men det funkade bra med ett dike vid vägrenen!

Märker stor skillnad på torrhet när vi har tygisar mot när vi har engångsblöjor. Har vi tygisarna är han mycket bättre på att hålla sig och kissa på toaletten! 

Lycka till på resan!  
  • madebyinferno001

Någon som kör prefolds och kan ge mig lite ca mått på dem??

Har en från mullymuksyt (stavning?) och den är 40x30 cm vilket är för litet på min 18mån som blöja men passar som inlägg, men den borde passa en nyfödd som prefoldblöja...

ska sy egna men vill ha ett mer universalmått som passar genom större delen av blöjtiden men hittar inte mått på dem man köper

• yrväder
    madebyinferno001 skrev 2010-12-18 16:05:59 följande:
    Någon som kör prefolds och kan ge mig lite ca mått på dem??

Har en från mullymuksyt (stavning?) och den är 40x30 cm vilket är för litet på min 18mån som blöja men passar som inlägg, men den borde passa en nyfödd som prefoldblöja...

ska sy egna men vill ha ett mer universalmått som passar genom större delen av blöjtiden men hittar inte mått på dem man köper
    Jag har sytt mina ca 30*30 och dom passade perfekt som prefolds på A när han var 3 veckor. När jag provade dem igen vid 3 månader var dom för små. Jag har även sytt några som är ca 38*38 och dom var alldeles för stora när han var 3 veckor. Vet när jag kikat på amerikanska sidor där prefolds är mer poppis att dom kör olika storlekar, NB, S, M osv. Risken är väl att det blir lite klumpigt på nyfödda om man kör med one-size. Men å andra sidan är det väl så med alla one-size.

Jag kommer köra formsydda och prefolds och då har jag gjort dom i olika storlekar, tycker speciellt prefolds är såpass lättsydda och iom att man dessutom kan använda dom som inlägg senare så gör jag hellre storlekar som sitter bra, och inte blir för klumpigt.
  • madebyinferno001
    yrväder skrev 2010-12-18 18:33:53 följande:
    Jag har sytt mina ca 30*30 och dom passade perfekt som prefolds på A när han var 3 veckor. När jag provade dem igen vid 3 månader var dom för små. Jag har även sytt några som är ca 38*38 och dom var alldeles för stora när han var 3 veckor. Vet när jag kikat på amerikanska sidor där prefolds är mer poppis att dom kör olika storlekar, NB, S, M osv. Risken är väl att det blir lite klumpigt på nyfödda om man kör med one-size. Men å andra sidan är det väl så med alla one-size.

Jag kommer köra formsydda och prefolds och då har jag gjort dom i olika storlekar, tycker speciellt prefolds är såpass lättsydda och iom att man dessutom kan använda dom som inlägg senare så gör jag hellre storlekar som sitter bra, och inte blir för klumpigt.
    samma tänk här gör nog ett gäng 30x40 och sen 45x 45 som jag tror blir bättre när bebis blir större, har ju tösen att testa dem på sålänge.

Vad kör du för material och hur många lager, lika många lager i hela eller mer i mitten?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24