• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • m o e

Lilla snöflingan: Jag har sytt PUL-påsar som är ca 30*40 cm och de rymmer 4-5 fyllda pocket i strl M/L, så påsarna rymmer mer än man tror.

De jag har är med blixtlås och det luktar aldrig ur dem. Tvättar bara då och då (eller om det legat baksmälla i så den luktar), annars vädrar jag den. Det funkar kanon. Vi har en hängande på förskolan och tar hem blöjorna i varje dag.

• m o e

Har köpte PUL av Wanoo tygblöjor. (shuna76.blogspot.com)

Du kan se påsen i min blogg, MOEdesign. Klicka på ettiketten PUL så borde du hitta den. Håller på att sy en till nu så vi har två att växla mellan.

• m o e

gedansk: mitt inlägg var svar till dig. Funkar inte att citera med iphone-appen. :(

• gedansk

Moe: jisses vad många härliga tyger : ) ska ta och beställa lite PUL-tyg själv och sy en blöjpåse. Jag skulle även behöva byta lite resår på några blöjor, har ni något tips på material och hur man gör?

• Ekorrfamiljen
    Emmelinan skrev 2011-01-06 20:36:18 följande:
    Oooooo, idag kom tre av mina bestallda blojor. Som sagt har jag kollat upp recensioner osv och letat fram de som jag gissar pa bast och koper en av var (forutom BGs aio 3.0 for de hittade jag till utforsaljning och har i princip BARA hort/last gott om, sa jag kunde inte motsta! ) till att borja med for att se vilken som passar oss bast.

De som anlande idag ar Thirsties Duo Wrap med Thirsties Stay Dry inserts (de har dock knappning men jag ser ingen knappning pa duo wrapen...? Nagon som vet?

BGs flip (FUL gron farg!...)

WeeHuggers diaper cover

Av bara sjalva utseendet sa gillar jag de alla, men jag tycker att Thirsties och Flip ser STORA ut!
    Jag gillar BG flips men håller med om att den gröna är gräsligt ful. De går ju att vika ihop ganska mycket för att passa från nyfödd till stort barn.  

Fru S B: Jag beställde mina BG flips från babipur.co.uk Jag tror att de har rea där nu, men vet inte på vilka produkter eftersom jag har fler blöjor än jag behöver så jag "vågar" inte kolla in deras sida.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Tygtiiger

Jag ska ha barn i maj. Det är ett tag dit. Såpass nära att man tittar i klädkammaren och får en rynka mellan ögonbrynen och tittar på det tilltänkta hörnet i sovrummet (nu ockuperat av tvätthög etc) och får en djupare rynka mellan ögonbrynen. Men på tok för tidigt för att köpa blöjor.

Fast en butik i stan hade specialerbjudande på fuzzi bunz så jag är nu stolt ägare till en XS för - tadaa! - 50 kr. Det ska bli spännande att se om de funkar på nyfödda (jag är tveksam - för dålig containment för explosivt bebisbajs, antagligen. Frottéblöjor regerar. Men kul att prova.)

Krupke, we've got problems of our own!
  • Emmelinan

Ni som vikit IKEAs små frotelappar till blöjor, funkar det även för nyfödda?

Fick hem några BG aio, storlek s och m (utförsäljning) och de är supersöta!!! Jag förvandlades till en shopoholic och va tvungen att beställa några fler så nu hoppas jag verkligen att de funkar! (när bebis är större än nyfödd då så klart med tanke åå storlekarna). Hittade även Fuzzy bunz på REA så köpte 2 av dem oxå. Så nu har jag så det "räcker" till jag hittat ngn som passar oss bäst! *känner mig nöjd!*

• Ekorrfamiljen

Fuzzy Bunz gillade jag bäst när barnet är lite större och framförallt går själv. Vi hade dem som dagisblöjor, jättesmidigt!

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24