• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn
    emindy skrev 2011-01-16 21:27:53 följande:
    vi köpte L till våran dotter som verkar vara lika stor som eran kille och de passar bra

För övrigt är jag hittils väldigt nöjd med våra Imse Vimse AIO
    De är inte alls så gräsligt klumpiga, som jag hade hört! Visst kan pocketarna med microfiber vara nättare men det är inte som att de hindrar henne från att röra sig!
    Jo, L passar jättebra på E. Det jag kände var bara att den storleken har han haft i snart ett år och jag tänkte att det var onödigt o köpa fler av dem... Förmodligen fel av mig
  • emindy
    fröken sol skrev 2011-01-20 10:36:47 följande:
    Hej jag undrar om det är någon här inne som använt vikblöjor hela perioden eller läänge iaf. Har ni kört samma vikning hela tiden, eller övergått till limpvikning eller så???
    Vi använder fortfarande vikblöjor hemma och vi har provat limpvikning men övergick till gamla vanliga igen, den populäraste som heter bland annat origami eller helt enkelt trekantsvikning med limpa...
  • madde10
    fröken sol skrev 2011-01-20 10:36:47 följande:
    Hej jag undrar om det är någon här inne som använt vikblöjor hela perioden eller läänge iaf. Har ni kört samma vikning hela tiden, eller övergått till limpvikning eller så???
    Vi har precis börjat med limpvikningen till vår 11 månaders. Ångrar att jag inte börjat tidigare, tycker det är mycket enklare nu. Jag har helt enkelt inte fattat att man kan vika på olika sätt förrän nu Obestämd
  • fröken sol
    madde10 skrev 2011-01-21 20:01:21 följande:
    Vi har precis börjat med limpvikningen till vår 11 månaders. Ångrar att jag inte börjat tidigare, tycker det är mycket enklare nu. Jag har helt enkelt inte fattat att man kan vika på olika sätt förrän nu Obestämd
    emindy skrev 2011-01-21 14:46:36 följande:
    Vi använder fortfarande vikblöjor hemma och vi har provat limpvikning men övergick till gamla vanliga igen, den populäraste som heter bland annat origami eller helt enkelt trekantsvikning med limpa...
    okej jag kanske ska prova limpvikning för att se. även om origami funkar okej, men det är lite lurigt nu när han har en tendens att snurra runt så tänkte jag det skulle vara lättare.
  • emindy
    fröken sol skrev 2011-01-21 22:21:49 följande:
    emindy skrev 2011-01-21 14:46:36 följande:
    okej jag kanske ska prova limpvikning för att se. även om origami funkar okej, men det är lite lurigt nu när han har en tendens att snurra runt så tänkte jag det skulle vara lättare.
    Vi tyckte snappin var bra i den fasen. På med blöjan och snabbt som fasen på med snappin för då for inte blöjan nån vart medans vi fick till blöjbyxan. Vi har också ullisar i dra-upp-modell och det funkar ju inte alls med limpvikt...
  • Emmelinan

Trodde jag skulle fa ett 3-pack snappis nar jag bestallde dem, men hem kom bara en... men det borde val egentligen racka. De tvattar man ju anda snabbt for hand... Eller?

• caromell

Hej!
    Ny här på forumet men har följt tygblöjetråden sedan i höstas. Jag o min sambo väntar bebis i slutet av februari och vi har tänkt använda tygblöjor. Har egentligen massor av frågor, men jag börjar med ett problem jag stötte på häromdagen när jag tänkte beställa blöjor från cheeksandcherries.co.uk. Jag har tänkt köpa hem ett antal olika blöjor så vi har nåt att testa med först och en av modellerna är Bumgenius Flip. Cheeks and cherries kunde tyvärr inte sälja dessa utanför UK . Vet någon var jag kan få tag på dem istället?

• caromell
    Ekorrfamiljen skrev 2011-01-23 12:51:46 följande:
    caromell: Jag köpte mina Bum Genious Flips från babipur.co.uk Snabb leverans och bra service.
    Tack Ekorrfamiljen, men gjorde du det nyligen för även på deras sida står det att de inte skickar BG utanför UK? Kanske kan testa att beställa och se om de skickar dem iaf.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24