• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Nillan77
    yrväder skrev 2011-01-26 15:38:19 följande:
    alvehamn.se har men deras sida verkar tillfälligt nere.
    Alvehamn har stängt just nu. Öppnar igen 1 februari.
  • Tygtiiger
    Pulp skrev 2011-01-26 13:52:53 följande:
    Nu har jag försökt googla runt och hitta var man kan köpa snappis. Jag hittar en del gamla länktips, men inget av dem fungerar längre.

Så är det någon som har förslag så tar jag gärna emot dem! Det känns ju som en bra idé att komplettera med det till vikisar!
    www.babykind.co.uk hade innan. Jag tror de kallar dem för nappi nippas. Suverän uppfinning, men funkar inte på flanell, bara på frotté och rutvävda blöjor.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Llimen

Ni som använder vikisar: Hur länge fungerar de som är 75cm stora? Har för mig att jag förut sett större att köpa, men jag kan bara inte hutta det nu.
    Fungerar det att göra vikisar själv av gammal lakansväv eller måste det vara något speciellt tyg?

• caromell

Funderar precis som Llimen på det här med storlekar på vikisar. Jag har suttit och provvikit IKEAs Barnslig tvättlapp som är 70x70 cm. Bebisen är ju inte född än så jag har ingen att prova på, men jag tycker att vikblöjan ser gigantisk ut till en nyfödd. Kan man vika på nåt annat sätt som passar nyfödda bättre? Testade att vika dubbelt så att den blir hälften så stor men då såg den istället alldeles för liten ut plus att den blev väldigt tjock. (har kört origamivikning)
    Såg någon som nämnde att de använt 60x60 cm stora vikisar. Gör man såna själv eller finns de att köpa någonstans?  

• emindy
    caromell skrev 2011-01-26 22:23:36 följande:
    Funderar precis som Llimen på det här med storlekar på vikisar. Jag har suttit och provvikit IKEAs Barnslig tvättlapp som är 70x70 cm. Bebisen är ju inte född än så jag har ingen att prova på, men jag tycker att vikblöjan ser gigantisk ut till en nyfödd. Kan man vika på nåt annat sätt som passar nyfödda bättre? Testade att vika dubbelt så att den blir hälften så stor men då såg den istället alldeles för liten ut plus att den blev väldigt tjock. (har kört origamivikning)
    Såg någon som nämnde att de använt 60x60 cm stora vikisar. Gör man såna själv eller finns de att köpa någonstans?  
    Vi gjorde så att vi vek tight runt bebis från rumpan och fram så blev det över lite av mittenlimpan och sidoflärparna som veks ned igen. Då blev det lite extra stoppning frampå men passade bra.

Det är det som är fördelen med vikblöjor, lätt att få perfekt passform även på en mycket liten bebis.
  • caromell

Tack emindy! Kommer testa detta när bebisen kommit ut Glad

• fröken sol
    caromell skrev 2011-01-26 22:23:36 följande:
    mina 60 och 65 vikisar är gamla som min mamma och pappa använde på mig och mina syskon, vet ej om det går att köpa. barnslig funkade även när han var liten, men det blir ju stort, man får snurra runt de små benen. Han vägde 3085 när han föddes och vi började så snart becket var borta.
    Llimen skrev 2011-01-26 20:12:21 följande:
    Ni som använder vikisar: Hur länge fungerar de som är 75cm stora? Har för mig att jag förut sett större att köpa, men jag kan bara inte hutta det nu.
    Fungerar det att göra vikisar själv av gammal lakansväv eller måste det vara något speciellt tyg?
     Sen använder vi som sagt 70-85 nu när han är snart 8 mån. de minsta på dagen och de största på natten eller om vi ska iväg länge och inte kommer byta så ofta. Vi använder även extra inlägg www.imsevimse.se/shop.pab|79&id=821 när vi vill att det ska hålla längre.
  • Candra

Nu kan jag äntligen joina här på riktigt Tungan ute Lite i senaste laget att börja nu kanske, men nu vill vi verkligen ha bort de plastiga blöjorna som dottern dessutom hatar, så nu går vi över till tyg. Tog lite övertalning av sambon, men till slut så gav han med sig Tungan ute

• Ronjas mamma

Kan förstå att hon hatar dem,vi har leagt med influensa nu i över en vecka och för att göra det lätt för oss har vi kört med engångs.. Stora tjejn klagar på de kliar hon vaknade tom i nat och sa de kliade..

• Candra
    Ronjas mamma skrev 2011-01-31 14:12:30 följande:
    Kan förstå att hon hatar dem,vi har leagt med influensa nu i över en vecka och för att göra det lätt för oss har vi kört med engångs.. Stora tjejn klagar på de kliar hon vaknade tom i nat och sa de kliade..
    Hur gammal är hon? Min dotter blir 19 månader på lördag, så som sagt, lite i senaste laget kanske, men better late than never I guess Tungan ute
Svar på tråden Tygblöjetråden 24