• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Loreena

Är det någon som vet var man kan beställa Bum genious flip?

• Ronjas mamma

Hon är 2 och et halvt och är van vid tygisarna ;) Candra om du räknar med att få fler barn kan det ju ändå betala sig vi väntar vårt tredje som kommer få vara den sista till att använda våra tygisar ;)

• Candra
    Ronjas mamma skrev 2011-01-31 14:37:56 följande:
    Hon är 2 och et halvt och är van vid tygisarna ;) Candra om du räknar med att få fler barn kan det ju ändå betala sig vi väntar vårt tredje som kommer få vara den sista till att använda våra tygisar ;)
    Jo, framtida syskon får ju använda dem också Tungan ute
  • Candra

Hur gör ni när ni är hemifrån och har bytt blöja? Vad gör ni av den använda tills ni kommer hem?
    Och vart lägger ni dem innan ni kan tvätta så det inte börjar lukta?

• Loreena
    Candra skrev 2011-01-31 14:45:53 följande:
    Hur gör ni när ni är hemifrån och har bytt blöja? Vad gör ni av den använda tills ni kommer hem?
    Och vart lägger ni dem innan ni kan tvätta så det inte börjar lukta?
    Jag lägger dem i en plastpåse, knyter igen och lägger i skötväskan tills jag kommer hem.

När jag är hemma så lägger jag alla blöjor i en tygpåse i väntan på tvätt, tygpåsen vänds ut och in och tvättas med blöjorna. Om det kniper och jag inte hinner tvätta så ställer jag tygpåsen på balkongen.

Jag tycker sällan att det brukar lukta faktiskt, men så bajsar min bebis oftast på pottan.
  • MammaEmilie

Jag har en hink med lock hemma när vi är ute lägger jag dem i en PUL påse. P

• caromell
    Loreena skrev 2011-01-31 14:30:50 följande:
    Är det någon som vet var man kan beställa Bum genious flip?
    Jag har inte testat att beställa än, men har varit i kontakt med babipur.co.uk och de skickar Bumgenius Flip till Sverige. Det står på deras sida att de inte skickar BG utanför UK, men om man mejlar dem och talar om att flipsen inte går att få tag på i Sverige så skickar de ändå.

Men jag har också varit i kontakt med barnshop.se som sa att de troligtvis kommer att ta in dem i sortimentet framöver. Tills dess kunde de göra specialbeställningar på just det du vill ha.
  • Nillan77

Ni som gärna vill ha flips... Det säljs en liknande blöja i Sverige som heter Econobum.
    "Det nya Econobum One size tygblöja är framtagna av samma skapare som Bum Genius. Econobum tillverkas med samma höga kvalité som Bum Genius, men till ett mycket lägre pris! Denna blöja passar barn mellan 3.5-16 kg."

Finns här: http://www.softskin.se/

• Ekorrfamiljen
    Nillan77 skrev 2011-01-31 21:47:48 följande:
    Ni som gärna vill ha flips... Det säljs en liknande blöja i Sverige som heter Econobum.
    "Det nya Econobum One size tygblöja är framtagna av samma skapare som Bum Genius. Econobum tillverkas med samma höga kvalité som Bum Genius, men till ett mycket lägre pris! Denna blöja passar barn mellan 3.5-16 kg."

Finns här: www.softskin.se/
    De var slut.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Emmelinan
    Nillan77 skrev 2011-01-31 21:47:48 följande:

Finns här: www.softskin.se/
    Econobums material ar mycket plastigare och inte lika mjuk som Flip. Knappena sitter inte heller lika bra sa hallbarheten pa blojan ar nog darfor lite kortare an pa flip.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24