• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Candra

Några tips på blöjor som man bara knäpper i sidan?

• yrväder

Candra
    Swaadlebees har, finns i nån svensk webshop men minns inte vilken. Dom har iaf både pockets, formsydda, skal och aio oxå tror jag

• Tygtiiger
    Candra skrev 2011-02-01 17:59:26 följande:
    Några tips på blöjor som man bara knäpper i sidan?
    Babyheaven säljer svensksydda blöjor som knäpps i sidan. www.babyheaven.se
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Mimt

Hej!
    Ska nu börja använda tygblöjor till mina tvillingpojkar, 14 månader.
    tydligen ska man inte använda sköljmedel och använda bara vissa tvättmedel.
    Jag undrar då:
    * Finns det ngt annat man kan tillsätta som är mjukgörande? Tänker om jag tvättar dem tillsammans med annan tvätt så skulle jag behöva något som gör kläderna / handukarna osv mjuka.
    * Vilket tvättmedel ska jag använda och hur ska jag dosera?

Byter man tygblöjor lika ofta som engångsblöjor?
    Är det något speciellt jag ska tänka på?

Tack! Cool

• Titinea

Candra: Det finns många som säljer sydda sidoknäppta, sök på google vet jag...

Några jag känner till är Emiliten (tror hon säljer sidoknäppta) Juniblöjan och Ecobums, men det finns fler

Kika gärna in i min blogg
  • MammaEmilie

Mimt: nej du ska inte använda mjukmedel till blöjorna det försämrar uppsugningsförmågan och om du använder pockets kommer du att täppa igen dem. Tvätta blöjorna försig du kommer utan problem fylla fulla maskiner. Du kommer nog behöva byta blöja oftare än med engångsblöjorna, när det gäller tvättmedel ska du använda zeolit fritt tvättmedel och inte mer än 5%tvål eller såpa. Helst parfym fri och utan blekmedel. Lycka till du kommer älska det när du väl hittat blöjan som passar er och väl kommit in i det , prova olika blöj sorter och modeller till du är nöjd

• fröken sol

insåg precis en sak!!! att så länge vi använder tygblöjor så sparar vi 1 föräldrardag :D
    Vi kör tygisar och har fått eller köpt begagnat, så efter tredje månaden så ligger vi bara på pluss!!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24