• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Nillan77
    Candra skrev 2011-02-09 13:00:29 följande:
    Det är inte midjan som är problemet, utan baktill, hon har en stor rumpa : P
    Ska ta och mäta på henne så får vi se
    Vad menas med "längd"? Hur lång blöjan är eller vad?
    Jag förmodar att längden innebär hur lång blöjan är.
  • Candra

Vad vill du ha för dem då?

Vilken blöja är er favorit?

• Cornellia

Hej allihopa!

Jag är gravid idag och har börjat fundera på om vi ska ha tygblöjor till bebisen när hen kommer. Jag är duktig på att sy, och således känns det "självklart" att sy dessa själv.

Jag har mönster på tygblöjor från ottobre, men nu börjar jag titta på vilka tyger jag ska välja, och efter att ha läst på sjalbarn så känner jag mig ytters förvirrad och villrådig. Priset är inte särskilt viktigt jag är helt enkelt ute efter dom bästa tygerna till blöjorna, inte dom billigaste.

Dessutom behöver jag råd. Ska jag köra ottobres mönster som det är (vad jag förstått blir det en Allt-i-ett blöja) eller ska jag göra pocketblöjor istället? Vad tycker ni?

Iom att detta är mitt första barn så vet jag inte ens hur ett blöjbyte går till , så jag har 0 erfarenhet på området och behöver verkligen hjälp av experter! jag vill helst ha "färdigsydda" blöjor, ingen vikvariant, eller så, det verkar både krångligt och fult (jag avskyr stickade prylar av någon anledning).

Hjälp mig! Vad ska jag ha för olika tyger, vad blir "bäst" så att säga??

• Candra

Cornellia:
    Jag är ny på området själv i praktiken, men läste en himla massa innan vi tog steget och bytte till tyg. Det är ju så olika vilka tyger mot huden som passar bäst, men innan du får riktig kläm på det med att sy dem så skulle jag säga fleece på insidan eftersom det är billigast enligt min erfarenhet. Sen när du känner dig mer säker på passform osv så kan du testa nåt annat. Om du inte vill ha blöjbyxor över så är det pul du ska satsa på som yttertyg. Vissa typer av fleece fungerar också helt okej, men kan inte hålla inne lika mycket vätska. Googla på "sy tygblöja" så får du upp sidor som säljer det.

• Candra

Och pocket : ) då kan du lättare anpassa efter hur mycket vätska de ska kunna ta.

• yrväder
    Cornellia skrev 2011-02-11 12:42:09 följande:
    Hej allihopa!

Jag är gravid idag och har börjat fundera på om vi ska ha tygblöjor till bebisen när hen kommer. Jag är duktig på att sy, och således känns det "självklart" att sy dessa själv.

Jag har mönster på tygblöjor från ottobre, men nu börjar jag titta på vilka tyger jag ska välja, och efter att ha läst på sjalbarn så känner jag mig ytters förvirrad och villrådig. Priset är inte särskilt viktigt jag är helt enkelt ute efter dom bästa tygerna till blöjorna, inte dom billigaste.

Dessutom behöver jag råd. Ska jag köra ottobres mönster som det är (vad jag förstått blir det en Allt-i-ett blöja) eller ska jag göra pocketblöjor istället? Vad tycker ni?

Iom att detta är mitt första barn så vet jag inte ens hur ett blöjbyte går till , så jag har 0 erfarenhet på området och behöver verkligen hjälp av experter! jag vill helst ha "färdigsydda" blöjor, ingen vikvariant, eller så, det verkar både krångligt och fult (jag avskyr stickade prylar av någon anledning).

Hjälp mig! Vad ska jag ha för olika tyger, vad blir "bäst" så att säga??
    Hej!
    Nu har jag inte kikat på ottobres tygblöjemönster själv, men jag vet av erfarenhet att deras mönster ofta är STORA i storleken, och vad jag hört på sjalbarn är minsta storleken för stor på en nyfödd iaf.
    Finns massor i gratismönster ute på nätet, och även köpesmönster som är riktigt bra, och inte så dyra.
    Dels finns gratismönster ritas rumppocket som är en formsydd blöja, onesize. Av köpesmönstrena har jag köpt fattycake, som jag själv använt till mina formsydda. Sen har jag även köpt La Di Da, som man kan göra olika sorters blöjor av, men av det mönstret har jag bara testat att göra pockets till min systerdotter.
    Det finns ett jättestort tygblöjeforum i usa, diaperdivas.proboards.com/index.cgi där du kan kika, kolla in i diaper showroom under clothdiapering så hittar du massor med inspiration

Personligen gillar jag pocketblöjor bäst, men dels är det lite mer tidskrävande att sy, svårt att få till passformen bra på nyfödda så att det inte läcker amningsbajs (som är löst) och så blir dom såklart dyrare. Detsamma gäller egentligen för allt-i-ettblöjor, men lägg där till nackdelen att dom har mycket längre torktid beroende på hur man syr dom.

Jag kommer att köra på formsydda nu i början, med blöjskal i pultyg. Visst, det är lite meckigare än pockets eller AIO, men i gengäld lättare att få till passformen på nyfödda, billigare för det går mindre pul och mer lättsytt. Och skillnaden är egentligen att man får sätta på två blöjor istället för en, det är inget vik eller så. Sen kommer jag nog göra All-in-twos, som i princip blir som pocketblöjor, skillnaden är att man sätter/knäpper fast inlägget på blöjan istället för sätter det i en ficka. Fördelen med den varianten är att man kan byta bara inlägget sålänge inte skalet blivit skitit.

Jag har precis bloggat om min blöjlager till bebisen så kika där så ser du. smayrvader.blogspot.com (har även bloggat längre ner om dom AI2 som jag sytt till systerdottern.

Jag har sytt mina i bambutyg, dels suger det upp massor bättre än bomull, och dels är det miljövänligare samt naturligt antibakteriellt. Och sen att det är det mjukaste tyg jag känt på är ju såklart en av dom största fördelarna, iaf om man ska ha det direkt mot bebis hud. Jag har valt att ha bambutyg direkt mot barnets rumpa, vilket gör att barnet kommer känna sig blött när det kissat. Man kan även sätta stay-dry-tyger närmast barnets rumpa för en torrare känsla, tex microfleece, coolmax eller fuskmocka. Dom två första finns på myllymuksut som jag nämner nedan. Det blir dock aldrig lika torrt som i engångs.

Jag har köpt mina bambutyger via en co-op i usa för att få ner priset, men det är väldigt lång leveranstid och jag beställde mitt tyg innan jag ens blev gravid, men myllymuksut.com (välj svensk flagga för svenska) har en del bambutyger, och även pul-tyger, och priset är väl inte det mest förmånliga, men alternativet är att beställa från webshopar usa och då riskerar frakten att dra iväg och det finns risk att man får betala tull.

Hm, blev en halv novell detta men hoppas du fick nån klarhet i saken och det är bara fråga om du undrar nåt. Nu ska jag visserligen föda bebis på onsdag, så jag kanske inte är så aktiv här på ett tag
  • yrväder

Just ja, stängningsmekanism glömde jag ta upp

Kardborre: Tja, jag hade det på dom första till systerdottern, köpte på ohlssons tyger. Värdelöst, hade hon inte vuxit ur dom när hon gjorde hade jag fått byta kardborren för den hade blivit så dåligt. (typ 3 månaders användning)
    Finns nån slags speciell kardborre till tygblöjor som ska hålla bättre, och jag tror myllymuksut har den, men jag har inte provat. Fördelen med kardborre är att det är lättare att anpassa storleken, och att sätta på och ta av blöjan. Nackdelen är att det blir stelt, samt att den nöts mycket fortare samt riskerar att nöta på blöjtyget och övrig tvätt.

Knappar: Använder jag uteslutande numera. Man använder plastknappar, har inte testat metall och skulle nog inte göra det heller. Risken är att dom gör hål på tyget, samt så vet jag inte hur dom reagerar i kombination med kiss.

Plastknapparna sätts fast med tång, och knappar och tång finns att inhandla på babythings.se eller ebay. Jag köpte min på ebay, där priset, inklusive knapparna är ungefär halva mot babythings, tror det tog 2-3 veckor att få den. Sök isf på snaps plier.

Lite pilligare med knappar, man får inte lika många stängningsmöjligheter men dom håller, och det är snyggare och smidigare. Plus att syrrans dotter har då iaf nu (vid 1.5 års ålder) tagit av sig blöjorna själv om det var kardborrestängning i dom.

• Tygtiiger

Cornellia: jag är också duktig på att sy och jag tycker det är svårt att få till pockets bra. Tygbindor syr jag lätt själv (kolla i mitt fotoalbum) och då använder jag microfleece från Stoff och Stil eller fuskmocka från babyheaven. Pul:en har jag köpt på Babyheaven. Jag tycker polyesterpul är överlägsen bomullspul för den drar inte ut vätska.

Till nästa barn ska jag prova att sticka blöjbyxor i ull, men inte sy mer blöjor, det skulle möjligen vara formsydda. Men jag tyckte att de jag köpte blev bättre - plastknappar får man ha särskilda manicker till och metallknapparna blev hårda och vassa, och det var svårt att få riktigt bra runt benen utan att sömmarna ledde ut fukt.

Det bästa är egentligen att kolla in de blöjor man gillar och sedan kopiera dem. (Ottobres mönster tycker jag blir klumpiga, en hel del av deras klädesmönster är bra men blöjorna är stora)

Krupke, we've got problems of our own!
  • Cornellia

Nu känner jag mig ännu mer velig och förvirrad

Kanske man skulle köpa blöjor istället då. *börjar om att läsa det där jäkla sjalbarnsforumet*

• Candra

På sjalbarn är det många som säljer begagnat riktigt billigt, så köp lite olika varianter där och prova vad du trivs bäst med innan du testar att sy själv. Jag tycker alltid det är lättare att sy saker efter man kunnat klämma lite på en färdig innan. Jag är jättesugen på att sy själv, men drar mig lite för att köpa dyra tyger innan jag känner mig helt säker på formen, så experimenterar med fleece o dyl innan.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24